Jeszcze nie tak dawno temu zawody takie, jak streamer, youtuber i influencer w ogóle nie istniały. Aktualnie wiele osób działa właśnie w ten sposób i zarabia niemałe pieniądze. Czym właściwie zajmują się streamerzy? Czy na robieniu transmisji na żywo naprawdę można dobrze zarobić?
Jak wygląda praca streamera?
W XXI wieku możemy spotkać masę zupełnie nowych prac, które jeszcze do niedawna ciężko było sobie wyobrazić. W ostatnich latach rozkwitają najróżniejsze profesje, które opierają się przede wszystkim na nowoczesnych technologiach, a ich głównymi narzędziami są media społecznościowe oraz portale streamingowe. Influencerzy i streamerzy zdobywają masę obserwujących, którzy z czasem przynoszą spore zyski.
Streamerzy najczęściej zajmują się prowadzeniem live streamów, czyli transmisji na żywo w czasie których grają, a widzowie obserwują całość i mogą komentować wszystko na bieżąco na czacie. Platformą, która najbardziej kojarzy się z streamowaniem w Polsce, jest Twitch. Według danych średnio dziennie 15 mln użytkowników jest na Twitch’u aktywnych.
Nieco inaczej wygląda kariera influencerów, którzy w pewnym sensie wywodzą się od liderów opinii. Często znają się na konkretnej dziedzinie, a ich odbiorcy z chęcią słuchają rad na przykład na temat urody. Jednak ciężko określić ich ekspertami, ponieważ wielu influencerów nie ma fachowej wiedzy, jak to jest w przypadku liderów opinii. Mimo wszystko są pewnego rodzaju autorytetem dla odbiorców. Z wpływu influencerów na obserwatorów chętnie korzystają duże firmy i wykorzystują w swoich działaniach tak zwany influencer marketing. Influencerzy przede wszystkim działają w Internecie w mediach społecznościowych. Warto zaznaczyć, że osoby, które zajmują się przede wszystkim streamowaniem, często działają na wielu platformach, czyli również prowadzą profile w social mediach i na nich także zarabiają. Ile właściwie mogą wyciągnąć streamerzy i na czym dokładnie zarabiają? Przede wszystkim są to subskrypcje, ale również współprace z najróżniejszymi markami.
Ile i na czym mogą zarobić streamerzy?
Streamerzy, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę i nie mają zbyt wielu widzów, raczej nie będą nic zarabiać. Pierwszą opcją, z której osoba nadająca relacje na przykład z gier na żywo, może zacząć zarabiać, są subskrypcje i taką właśnie możliwość daje Twitch.tv. Streamer podpisuje umowę z platformą, zwykle dla każdej osoby jest ona indywidualna i zawiera średni czas nadawania transmisji na miesiąc. Odbiorcy płacą za subskrypcję około 20 zł na miesiąc, a do twórcy trafia połowa. Dzięki wykupieniu subskrypcji odbiorcy mogą używać dodatkowych emotek na czacie oraz uczestniczyć w dodatkowych konkursach, czy turniejach organizowanych przez twórcę. Łatwo policzyć, ile streamerzy otrzymują miesięcznie za subskrypcję. W Polsce streamerzy średnio mają około 200 obserwujących na Twitch’u, czyli zarabiają mniej więcej 2000 zł z samych subskrypcji. Natomiast jeżeli chodzi o reklamy, to twórcy zarabiają na nich około 14 zł za jedną obejrzaną przez widza reklamę, jednak w rzeczywistości wiele osób ma włączone programy, które blokują wyświetlanie reklam.
Kolejną opcją, z której zarabiają streamerzy, są donejty, czyli datki, które widzowie mogą wpłacać. Zwykle większość kwoty trafia do twórcy. Zdecydowanie najbardziej opłacalne dla streamerów są współprace z firmami i to na nich zarabiają najwięcej. Mogą to być banery, które wyświetlają się u widza w czasie relacji na żywo. Czasem firmy przekazują twórcą kody promocyjne, na których sami streamerzy zarabiają. Dostają procent od każdej zakupionej gry w danym serwisie lub przedmiotu przy użyciu kodu promocyjnego. To oznacza, że twórcom opłaca się namawiać widzów do korzystania z usług danej firmy.
Poza bezpośrednią opłatą za reklamę twórcy mogą otrzymywać najróżniejsze przedmioty do przetestowania. W przypadku streamerów zajmujących się relacjonowaniem gier mogą to być krzesła gamingowe, klawiatury, słuchawki, myszki, a nawet same podkładki na biurko. Jednak nasuwa się pytanie, czy wszyscy twórcy naprawdę szczerze polecają dane przedmioty. Do niedawna wiele osób nawet nie wspominało, że współpracuje z konkretną marką. Aktualnie trochę się zmieniło i twórcy muszą oznaczać posty sponsorowane. Celem jest ochrona konsumentów przed szkodliwymi praktykami.
Jak twórcy powinni oznaczać posty?
– Influencer jest twórcą treści, które wpływają na jego społeczność. Nie ma znaczenia, czy publikuje w serwisie YouTube, TikTok, Instagram czy na innych platformach. Gdy idziemy do sklepu – to nasz cel jest jasny – zakup różnego rodzaju produktów. Gdy surfujemy po sieci i podglądamy życie naszych ulubionych gwiazd, nie chcemy, aby podprogowo sprzedawały nam np. wkładki do butów zwiększające kreatywność, których nawet nie przetestowały. – powiedział prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w znajdzparagraf.pl.
Pod koniec września UOKiK wydało rekomendacje, które dotyczą oznaczania współprac. Odbiorcy powinni dobrze wiedzieć, jakie posty są sponsorowane i co jest reklamą. Sprawa dotyczy także współprac barterowych. To oznacza, że nawet jeżeli twórca otrzymał produkt do recenzji, musi oznaczać współpracę. Jednak czy oznaczenie współpracy oznacza, że twórca jest z nami szczery, opowiadając o danym produkcie?
Niestety mogliśmy spotkać się już z sytuacjami, w których influencerzy i streamerzy zachwalali produkty, które nie były najlepszej jakość. W niektórych przypadkach firmy decydują się na współpracę jedynie z osobami, które wypowiedzą się o danej rzeczy lub usłudze pozytywnie. Mimo wszystko nie brakuje też osób, które rzetelnie sprawdzają produkty i szczerze opowiadają o współpracy. Biorąc pod uwagę wszystkie fakty, zanim zdecydujemy się na zakup czegoś z polecenia naszego ulubionego twórcy, lepiej samemu sprawdzić dany produkt i firmę, która go oferuje.
Twórcy internetowi zarabiają dzięki swoim widzom
Streamerzy, influencerzy i youtuberzy tak naprawdę zarabiają tylko i wyłącznie dzięki swoim widzom i obserwatorom. Streamerzy najczęściej zajmują się prowadzeniem live streamów, czyli transmisji na żywo. Natomiast influencerzy to pojęcie nieco szersze. W pewnym sensie wywodzą się od liderów opinii, jednak nie zawsze mają fachową wiedzę na dany temat. Mimo wszystko są autorytetami dla swoich obserwatorów i widzów. Dzięki temu zarabiają na współpracach z firmami lub z wyświetleń danego filmu. Natomiast w przypadku streamerów na Twitch.tv. zarabiają oni na subskrypcjach, wyświetlonych reklamach donejtach, ale również na współpracach.
Współpracę mogą mieć różny charakter. Streamerzy w czasie transmisji na żywo mogą wyświetlać baner danego sklepu lub polecać dany produkt i oferować kod rabatowy. W takiej sytuacji otrzymują procent za każdy zakup z kodem. Inną opcją są współprace barterowe, w czasie których twórcy otrzymują w ramach zapłaty dany produkt przykładowo do testu.