Polacy pokochali rzeczy z drugiej ręki! Rynek re-commerce rośnie w tempie 10% rocznie

ecommerce

Polacy (i nie tylko) pokochali rzeczy z tzw. drugiej ręki. Globalny rynek re-commerce, czyli handlu wcześniej posiadanymi rzeczami rośnie w tempie 10 proc. rocznie. Spora w tym zasługa zapewne wzrostu świadomości nt. zmian klimatycznych, co sprawiło, iż coraz chętniej korzystamy z produktów powstałych z recyklingu oraz tych, które zasługują na „drugie rzycie”. Nie bez znaczenia jest także zapewne obserwowany w ostatnim czasie, ponadnormatywny wzrost cen, który sprawił, że niektórzy nie tyle „chcą”, co „muszą” korzystać z produktów używanych.

Rynek re-commerce rośnie w tempie 10% rocznie

Re-commerce to jeden z najszybciej rozwijających się trendów na rynku w ostatnim czasie. Choć może się wydawać, że samo pojęcie dopiero teraz zyskało popularność, to eksperci już od lat zauważają rosnące zainteresowanie handlem używanymi rzeczami w internecie.

– Re-commerce nie jest po prostu kolejnym zyskującym na popularności zjawiskiem – to także jeden ze sposobów reagowania na rosnącą świadomość ekologiczną i zmiany w zachowaniu konsumentów, zachęcający do bardziej zrównoważonych i ekonomicznych wyborów. Termin ten jest coraz bardziej popularny na całym świecie, a Polska nie jest tu wyjątkiem – wskazuje OLX w raporcie zatytułowanym „re-commercebez tajemnic”.

Jeśli chodzi zaś o twarde dane, rynek re-commerce rozwija się czterokrotnie szybciej niż rynek handlu detalicznego. W ostatnich 5 latach rósł on globalnie średnio o 10 proc. rocznie osiągając w 2022 r. wartość 174 miliardów dolarów.

Na rynku polskim, a nawet europejskim, wciąż brakuje jeszcze kompleksowych opracowań danych, które umożliwiłyby choćby oszacowanie wielkości rynku re-commerce dla naszego regionu. Dla przykładu jednak, tylko w pierwszej połowie 2023 roku i tylko na OLX pojawiło się 111 mln ogłoszeń, z czego 68 proc. stanowiły rzeczy odsprzedawane, co czyni tę platformę jednym z liderów rynku re-commerce w Polsce.

Powodów rosnącego zainteresowania recommerce może być wiele. Eksperci wskazują, że część z nich jest z pewnością natury czysto ekonomicznej. Kolejny powód to zauważalne zmiany klimatu.

– Badania prowadzone w USA, Kanadzie, Francji, Włoszech, Niemczech i Australii pokazują, że istotny wpływ na wzrost zainteresowania używanymi produktami ma zmiana pokoleniowa – czytamy w raporcie „Trend na Recommerce. Czy rzeczy z drugiej ręki to przyszłość handlu w sieci?

Podobny obraz rysują badania z Polski – raport przygotowany przez LESS w 2022 roku dowodzi, że 84% osób poniżej 25 roku życia kupuje rzeczy używane. W grupie powyżej 35 roku życia jest to już “tylko” 69%.


Plantwear

 

Partnerem portalu Portfel Polaka jest Plantwear S.A., polski producent zegarków i biżuterii, oferujący najwyższej jakości produkty wykonane z naturalnych surowców: drewna i kamieni szlachetnych. Odkryj piękno i unikalność modowych dodatków.

Wybierz biżuterię dla siebie!


Pewną rolę gra także zmiana światopoglądowa. Coraz więcej osób przywiązuje wagę do kwestii zrównoważonego rozwoju, ekonomii cyrkularnej i fair-trade. Przeprowadzone w 2021 roku przez CBOS badanie pokazuje, że na przestrzeni 13 lat (od 2008 do 2021 roku) rzeczy używane przestały być postrzegane jako przejaw biedy.

– Od 2008 roku sposób myślenia Polaków o korzystaniu z przedmiotów „z drugiej ręki” całkowicie się zmienił. Odsetek badanych postrzegających wykorzystanie rzeczy używanych jako przejaw biedy drastycznie zmalał (z 69% do 29%). Od 2008 roku upowszechniło się zaś przekonanie, że wykorzystywanie rzeczy używanych jest przejawem troski o środowisko (wzrost o 18 punktów, z 65% do 83%). Umocnił się zarazem pogląd, że korzystanie z rzeczy „z drugiej ręki” świadczy o zaradności (84%, wzrost o 8 punktów) – czytamy w raporcie CBOŚ „Polacy i rzeczy używane”

Gdzie kupujemy produkty z drugiej ręki?

Z raportu „Trend na Recommerce. Czy rzeczy z drugiej ręki to przyszłość handlu w sieci?” wynika, iż za 59 proc. re-commerce odpowiada sprzedaż w internecie, jednak wyłącznie offline zakupy robi jedynie 9 proc. Polaków (pozostali kupowali offline i online).

Źródło: Trend na Recommerce. Czy rzeczy z drugiej ręki to przyszłość handlu w sieci? [RAPORT]
Najpopularniejszymi serwisami wśród kupujących okazały się Vinted (76 proc. wskazań) oraz OLX (58 proc. wskazań). Średnio miesięcznie Polacy wydają na produkty używane raczej niewielkie kwoty. Dane wskazują, że 44 proc. respondentów wydaje od 5 PLN do 50 PLN, a 37 proc. od 50 PLN do 100 PLN.

Źródło: Trend na Recommerce. Czy rzeczy z drugiej ręki to przyszłość handlu w sieci? [RAPORT]
– Przyszłość branży re-commerce maluje się w jasnych barwach, a na jej kształt najbardziej wpłynie rozwój technologiczny oraz kwestie regulacyjne. Z jednej strony, wdrażane właśnie przepisy wynikające z dyrektywy DAC7 mogą doprowadzić do spadku zainteresowania re-commerce ze względu na nałożone roczne limity, powyżej których sprzedający będą traktowani jako przedsiębiorcy. Z drugiej strony, rozwój algorytmów głębokiego uczenia może przyczynić się do dokładniejszego określenia potrzeb konsumentów na podstawie analizy historii zakupów czy do automatyzacji identyfikacji prawdziwości produktów. Ponadto, postępująca świadomość ekologiczna konsumentów przyczyni się do rosnącego zainteresowania przedmiotami oferowanymi „z drugiej ręki” – prognozuje Krystian Łukasik z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

ai
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments