Rozprzestrzeniająca się na niemal całym świecie pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 przerodziła się z kryzysu zdrowotnego w największy od II Wojny Światowej kryzys gospodarczy. Z powodu wprowadzonych ograniczeń, wiele firm nie może normalnie funkcjonować, co natychmiast odbiło się na ich wynikach finansowych. Okazuje się jednak, że Polacy rozpoczęli odmrażanie swoich portfeli i wracają do większej aktywności zakupowej.
Sprzedaż detaliczna nieznacznie rośnie
Główny Urząd Statystyczny (GUS) opublikował w miniony piątek najnowszy raport dotyczący wyników sprzedaży detalicznej. Wynika z niego, że ta wzrosła w lutym br. w stosunku do stycznia br. o 3,5 proc.
Dyrektor Departamentu Handlu i Usług GUS Ewa Adach-Stankiewicz odpowiedzialna za opracowanie merytoryczne raportu wskazuje, że w lutym 2021 r. w porównaniu ze styczniem 2021 r. odnotowano aż 9,3-proc. spadek wartości sprzedaży detalicznej przez internet. Udział tej sprzedaży zmniejszył się do 8,6 proc. z 9,8 proc. w styczniu br.
– Spadek udziału sprzedaży przez Internet zaobserwowano w większości grup przy czym znaczny wykazały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy „tekstylia, odzież, obuwie” (z 44,0% przed miesiącem do 23,8%) – podano w raporcie wskazując, że było to związane m.in. ze zniesieniem ograniczeń w działalności galerii handlowych.
W ujęciu rocznym wciąż jednak spadek
Niestety, mimo wzrostu sprzedaży detalicznej w ujęciu miesięcznym, w stosunku do analogicznego okresu sprzed roku, a więc jeszcze sprzed wybuchu pandemii i wprowadzenia obostrzeń mających na celu przeciwdziałanie transmisji wirusa, kiedy to sprzedaż detaliczna rosła o 7,3 proc., odnotowano jej spadek o 3,1 proc.
W lutym 2021 r. najgłębszy spadek sprzedaży detalicznej w porównaniu z analogicznym okresem 2020 r. odnotowały jednostki z grupy „pozostałe” (o 16,6% wobec wzrostu o 3,8% przed rokiem). Znacznie mniejszą sprzedaż zaobserwowano również w grupach „paliwa stałe, ciekłe i gazowe” (o 14,8%) oraz „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 13,5%). Najwyższy wzrost sprzedaży wykazały natomiast podmioty handlujące tekstyliami, odzieżą i obuwiem (o 12,9%).
