Polacy odmrażają swoje portfele! Wciąż wydajemy jednak mniej niż przed pandemią

Udostępnij

zakupy w sklepieRozprzestrzeniająca się na niemal całym świecie pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 przerodziła się z kryzysu zdrowotnego w największy od II Wojny Światowej kryzys gospodarczy. Z powodu wprowadzonych ograniczeń, wiele firm nie może normalnie funkcjonować, co natychmiast odbiło się na ich wynikach finansowych. Okazuje się jednak, że Polacy rozpoczęli odmrażanie swoich portfeli i wracają do większej aktywności zakupowej.

Sprzedaż detaliczna nieznacznie rośnie

Główny Urząd Statystyczny (GUS) opublikował w miniony piątek najnowszy raport dotyczący wyników sprzedaży detalicznej. Wynika z niego, że ta wzrosła w lutym br. w stosunku do stycznia br. o 3,5 proc.

Dyrektor Departamentu Handlu i Usług GUS Ewa Adach-Stankiewicz odpowiedzialna za opracowanie merytoryczne raportu wskazuje, że w lutym 2021 r. w porównaniu ze styczniem 2021 r. odnotowano aż 9,3-proc. spadek wartości sprzedaży detalicznej przez internet. Udział tej sprzedaży zmniejszył się do 8,6 proc. z 9,8 proc. w styczniu br.

– Spadek udziału sprzedaży przez Internet zaobserwowano w większości grup przy czym znaczny wykazały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy „tekstylia, odzież, obuwie” (z 44,0% przed miesiącem do 23,8%) – podano w raporcie wskazując, że było to związane m.in. ze zniesieniem ograniczeń w działalności galerii handlowych.

W ujęciu rocznym wciąż jednak spadek

Niestety, mimo wzrostu sprzedaży detalicznej w ujęciu miesięcznym, w stosunku do analogicznego okresu sprzed roku, a więc jeszcze sprzed wybuchu pandemii i wprowadzenia obostrzeń mających na celu przeciwdziałanie transmisji wirusa, kiedy to sprzedaż detaliczna rosła o 7,3 proc., odnotowano jej spadek o 3,1 proc.

W lutym 2021 r. najgłębszy spadek sprzedaży detalicznej w porównaniu z analogicznym okresem 2020 r. odnotowały jednostki z grupy „pozostałe” (o 16,6% wobec wzrostu o 3,8% przed rokiem). Znacznie mniejszą sprzedaż zaobserwowano również w grupach „paliwa stałe, ciekłe i gazowe” (o 14,8%) oraz „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 13,5%). Najwyższy wzrost sprzedaży wykazały natomiast podmioty handlujące tekstyliami, odzieżą i obuwiem (o 12,9%).

Sprzedaż detaliczna towarów w lutym 2021 r. | źródło: GUS
Arkadiusz Jóźwiak
Arkadiusz Jóźwiak
Autor licznych felietonów oraz tekstów edukacyjnych poruszających szeroką tematykę inwestycyjną począwszy od psychologii, a na analizie technicznej i fundamentalnej skończywszy. Prelegent wielu konferencji inwestycyjnych oraz szkoleń online. Skrupulatność i konsekwencja w działaniu zostały docenione przez wielu inwestorów, co skutkowało m.in. nominacją w konkursie organizowanym przez fundację Invest Cuffs w kategorii Dziennikarz Roku 2019 oraz zdobyciem statuetki NEXUS w kategorii Analityk Roku 2019.

Najnowsze

Zobacz również