Polacy nie rezygnują ze słodkości – rynek czekolady cały czas rośnie

432
Tabliczka

Inflacja, choć znacząco wpłynęła na ceny słodyczy, to nie zmniejszyła na nie popytu. Eksperci prognozują, że rynek czekolady w Polsce w tym roku wzrośnie o 5%. Co więcej, pomimo trudności Polsce udało się utrzymać czołową pozycję w rankingu największych eksporterów czekolady na świecie.

Polacy spożywają nawet 6 kg czekolady rocznie Czekolada

Z raportu wywiadowni gospodarczej Dun & Bradstreet wynika, że w ubiegłym roku statystyczny Polak zjadł średnio od 5,5 do nawet 6 kilogramów czekoladowych słodyczy – głównie pralin, batonów i samej czekolady.

Ponadto, obecnie wartość polskiego rynku słodyczy czekoladowych szacuje się na blisko 8,5 miliardów złotych, co przekłada się na wzrost rok do roku aż o 10%. Mało tego, według prognoz, rynek wyrobów czekoladowych w 2023 roku urośnie o kolejne 5% – i to pomimo licznych trudności, z którymi zmaga się dziś branża spożywcza.

Z jakimi wyzwaniami mierzą się polscy producenci czekolady?

Okazuje się bowiem, że rynek producentów czekolady w pierwszej kolejności musi się dziś mierzyć z problemem wzrostu cen surowców. Cena mleka w skali roku wzrosła o blisko 40%, zaś cukru – o ponad 100%.

Do tego dochodzi wysokich kosztach za energię, import kakao, transport oraz magazynowanie. Nie bez znaczenia jest również ciągle trwająca wojna za naszą wschodnią granicą czy niestabilność łańcuchów dostaw.

Polska czwartym największym eksporterem czekolady na świecie

Zdaniem ekspertów, polska branża czekoladowa swoją silną pozycję zawdzięcza eksportowi. Zagranicznej sprzedaży pomaga słaba złotówka, co zwiększa konkurencyjność produktów na światowych rynkach.

W efekcie, w 2022 roku wolumen eksportu wyrobów cukierniczych wzrósł w ujęciu rocznym o 11%, sięgając ponad 110 tysięcy ton. Natomiast w ujęciu wartościowym zagraniczna sprzedaż produkowanych w Polsce produktów zwiększyła się aż o 20% w skali roku, sięgając wartości 426 milionów euro.

Dzięki temu Polsce udało się utrzymać czołową pozycję w rankingu największych eksporterów czekolady na świecie. Udział Polski w rynku szacowany jest na nieco ponad 7%. Pod tym względem ustępujemy jedynie pola producentom z Włoch, Niemiec i Belgii.

Główne kierunki eksportu polskich wyrobów czekoladowych

Głównym kierunkiem eksportu polskich słodyczy są unijne rynki. Przede wszystkim Niemcy, Węgry, Czechy, Rumunia, Holandia. Poza Unią Europejską polskie słodycze masowo wysyłane są także do Wielkiej Brytanii, Arabii Saudyjskiej i Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

ai
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments