Podsumowanie sprzedaży aut w 2022 w Polsce

791
Samoch

W ubiegłym roku na polskie drogi trafiło nieco ponad 419 tysięcy nowych samochodów. Oznacza to, że kryzysowy rok 2022 pod względem sprzedaży aut był gorszy od, i tak kiepskiego 2021, w którym cała branża motoryzacyjna żyła kryzysem półprzewodnikowym.

Które marki samochodów w ubiegłym roku wiodły prym nad Wisłą? Jak wypadła sprzedaż samochodów w Polsce na tle całej Europy? Przekonamy się poniżej:

Słaba sprzedaż nowych samochodów w Polsce w 2022 Grafika prezentująca proces zakupu samochodu

Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR poinformował, że w 2022 roku w Polsce sprzedało się 419 749 tysięcy nowych aut.

W 2021 roku liczba ta natomiast wyniosła 446 647 sztuk. Spadek popytu wyniósł zatem 6%. Ponadto, ubiegłoroczny wynik był niższy również od osiągniętego w 2020, gdy branża, jak i cały świat, mierzyła się z wybuchem pandemii COVID-19.

Tak słaby wynik to efekt przede wszystkim spadku rejestracji nowych samochodów dokonywanych przez działające w Polsce firmy. W 2022 roku na numer REGON zarejestrowano 298 176 nowych aut – o 9,9% mniej niż w 2021.

Co ciekawe, z raportu wynika, że w ostatnich pięciu latach siła nabywcza Polaków nie uległa zmianie. Na zakup statystycznego nowego samochodu wciąż potrzebujemy około 32 średnich wynagrodzeń netto.

Polska na tle Unii Europejskiej

Sprzedaż nowych samochodów osobowych w Polsce doskonale odzwierciedla sytuację na rynku motoryzacyjnym w całej Unii Europejskiej. Okazuje się bowiem, że liczba zarejestrowanych nowych aut w UE była w 2022 roku o 6,1% niższa w porównaniu z 2021.

Największy spadek sprzedaży odnotowano w Danii (-20,6%), na Litwie (-18,8%) i w Finlandii (-17,9%). Najlepiej poradziły sobie natomiast Bułgaria (wzrost o 17,2%) i Łotwa (wzrost o 16,4%).

Polska utrzymała piąte miejsce w Unii Europejskiej pod względem liczby sprzedanych nowych aut. Na pozycji lidera nadal plasują się Niemcy, a kolejne pozycje niezmiennie zajmują: Francja, Włochy i Hiszpania.

Polacy kochają Toyoty

Niekwestionowanym liderem polskiego rynku pozostaje Toyota. Na polskie drogi trafiły w ubiegłym roku 73 862 nowe auta spod znaku tej japońskiej marki. Logo Toyota na grillu auta

Dla porównania – druga w zestawieniu Skoda dostarczyła polskim nabywcom 42 067 nowych aut. Trzecia w rankingu – Kia – zamknęła ostatni rok wynikiem 33 714 sprzedanych nad Wisłą pojazdów.

W pierwszej dziesiątce najchętniej wybieranych przez Polaków w 2022 roku marek znalazły się jeszcze:

4. Volkswagen – 30 814 nowych aut
5. Hyundai – 26 687
6. BMW – 23 806
7. Mercedes – 21 356
8. Dacia – 20 718
9. Audi – 19 323
10. Ford 16 426

Jakie modele sprzedawały się najlepiej?

Pierwsza dziesiątka najczęściej kupowanych nowych aut w 2022 roku prezentuje się następująco:

  1. Toyota Corolla – 21 371 nowych aut
  2. Toyota Yaris – 12 478
  3. Kia Sportage – 11 176
  4. Dacia Duster – 10 958
  5. Skoda Octavia – 10 893
  6. Toyota RAV4 – 10 580
  7. Hyundai Tucson – 9197
  8. Hyundai i30 – 9142
  9. Toyota Yaris Cross – 9033
  10. Toyota C-HR – 8018

W całej Europie rządzą modele Peugeota, Dacii i Volkswagena

W całej Europie statystyki te wyglądają zupełnie inaczej. Okazuje się bowiem, że najchętniej kupowanym modelem na Starym Kontynencie w 2022 roku był Peugeot 208, a pozycja wicelidera należy do Dacii Duster. Na najniższym stopniu podium znalazł się z kolei Volkswagen Golf.

Przyczyny dominacji Toyoty Toyota Yaris

Na rewelacyjne wyniki Toyoty złożyło się kilka czynników. Po pierwsze i najważniejsze – japońska marka była jedną z najlepiej radzących sobie z zabezpieczeniem dostaw półprzewodników, co przełożyło się już na wyniki sprzedaży w 2021 roku.

W czasie gdy na pojazdy konkurentów czekać trzeba było nawet ponad 10 miesięcy, nową Toyotę można było odebrać w dwa lub trzy miesiące. Można więc mówić o pojawieniu się pewnego „nawyku”, który działał też w roku 2022 – kto nie chciał czekać na samochód długie miesiące, kierował się do salonów japońskiej marki.

Klienci prywatni zakochali się w nowościach od Toyoty

Firmie pomógł jednak także debiut dwóch modeli, które śmiało określić można mianem „lokomotyw sprzedaży”. W 2020 roku w salonach pojawiło się nowe wcielenie świetnie sprzedającej się Toyoty Yaris. Rok później do salonów zaczęła trafiać zupełnie nowa Toyota Yaris Cross, która z miejsca stała się bestsellerem.

Okazuje się bowiem, że wśród polskich klientów indywidualnych najlepiej sprzedającym się autem w 2022 roku okazała się właśnie Toyota Yaris Cross. Aż 5570 osób prywatnych w ciągu minionych 12 miesięcy nabyło ten model.

Co więcej, trzecie miejsce w tym zestawieniu zajęła właśnie nowa Toyota Yaris, z liczbą 5289 rejestracji przez klientów indywidualnych.

Co z autami elektrycznymi?

Jeśli chodzi o rodzaj silnika, który był najpopularniejszy w nowych samochodach, to z dużą przewagą wygrywa benzynowy, który znalazł się w 48,4% kupowanych aut. Na kolejnych miejscach plasują się zaś hybrydy MHEV (17%), hybrydy HEV (15,6%), samochody z silnikiem diesla (11,1%) oraz auta, których silniki zasila LPG (2,9%). Tesla ładująca się w stacji Supercharger

Samochody elektryczne zdobyły natomiast 2,7% rynku, a hybrydy plug-in – 2,3%. Liczba rejestracji “elektryków” wzrosła w ciągu roku o 59,2%. Wśród tego typu pojazdów bestsellerem okazała się Tesla Model 3, z liczbą 761 sprzedanych sztuk.

Podium w tej kategorii uzupełniają Ford Mustang Mach-E (745 sztuk) oraz Nissan Leaf (560 sztuk).

Co z pojazdami używanymi, sprowadzanymi z zagranicy?

W ciągu pierwszych jedenastu miesięcy 2022 roku (dane za grudzień jeszcze nie są dostępne) do Polski sprowadzono 717 425 aut osobowych i dostawczych o masie do 3,5 tony. To aż o 17,5% mniej niż rok wcześniej.

Co więcej, w przeciwieństwie do liczby sprowadzanych i rejestrowanych w Polsce po raz pierwszy używanych pojazdów rośnie ich wiek. Statystyczne używane auto osobowe sprowadzone nad Wisłę od początku roku do końca listopada miało 13 lat i 2 miesiące – najwięcej w historii.

Rośnie popyt na samochody klasy premium

Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego SAMAR w swoim raporcie podaje również, że w 2022 roku zarejestrowano w Polsce 92 997 samochodów klasy premium. To o 3,5% więcej niż w 2021 roku i zarazem nowy historyczny rekord.

Jak nietrudno się domyślić, wśród aut z wyższej półki w naszym kraju dominują niemieckie marki – BMW, Mercedes i Audi. Jednocześnie na pierwszym miejscu wśród najpopularniejszych modeli segmentu premium znalazł się jednak samochód innej marki. To Volvo XC60, z liczbą 5365 sprzedanych sztuk.

Warto również dodać, że Polska była w 2022 roku drugim największym rynkiem zbytu luksusowego Mercedesa Klasy S w Europie – tuż po Niemczech. Ponadto, nasz kraj to czwarty co do wielkości europejski rynek dla całej rodziny Mercedesów-AMG, drugi dla Mercedesa-AMG GT oraz trzeci dla Mercedesa GLE Coupe.

Jak zatem widzimy Polska to jeden z najbardziej chłonnych rynków motoryzacyjnych dóbr luksusowych w Europie – szczególnie dla marki Mercedes.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments