Zgodnie z zapowiedziami Polska Grupa Górnicza uruchamia dziś usługi pierwszych Kwalifikowanych Dostawców Węgla (KDW). W efekcie od teraz klienci, którzy kupią węgiel w e-sklepie spółki będą mogli odebrać go w składach należących do sieci KDW. Uruchomienie przez PGG własnej sieci dostawców ma usprawnić dystrybucję węgla oraz zapewnić najniższe ceny transportu węgla do odbiorców końcowych.
Na ten moment sieć obejmuje cztery składy, lecz w następnych dniach kolejnych ponad 20 dostawców PGG pojawi się w dalszych województwach. Docelowo sieć składów KDW będzie rozlokowana na terenie całego kraju, co zdecydowanie ułatwi klientom odbiór zamówionego w PGG węgla, bez konieczność samodzielnego organizowania transportu.
Koniec z kolejkami przed kopalniami?
Jeszcze kilka dni temu przed kopalniami stały sznury samochodów, których kierowcy gotowi byli czekać nawet ponad sto godzin, by odebrać węgiel, który akurat pojawił się z przeznaczeniem do sprzedaży detalicznej. Kolejki te budziły skojarzenia z zamierzchłymi czasami dawnej Polski. Na szczęście widok ten od dziś należy już do przeszłości. Polska Grupa Górnicza zmieniła bowiem zasady sprzedaży węgla. Od wtorku w sklepie internetowym PGG można skorzystać z opcji dowozu tego surowca przez Kwalifikowanych Dostawców Węgla.
Jakie firmy tworzą sieć KDW?
Przygotowania do stworzenia sieci Kwalifikowanych Dostawców Węgla trwały od kilku miesięcy, a nabór partnerów do prowadzenia składów ogłoszono w czerwcu. Polska Grupa Górnicza zapewnia, że wybór partnerów do sieci KDW miał charakter otwarty i transparentny. Każdy z przedsiębiorców mógł wziąć w nim udział, a głównym kryterium była cena za usługę dostawy.
Zgłaszając się do naboru, firma musiała udowodnić, że dysponuje utwardzonym i zabezpieczonym składem węgla i ma całą niezbędną do sprzedaży węgla infrastrukturę: legalizowaną wagę oraz odpowiednie samochody zdolne odbierać z kopalni węgiel i dostarczać odbiorcom finalnym.
Jednolity standard obsługi logistycznej
Uruchomienie przez PGG sieci własnych dostawców wprowadza jednolity standard obsługi logistycznej w możliwie najniższych cenach transportu dla klientów finalnych. Od teraz KDW będą bowiem przewozić węgiel kupiony przez klientów w sklepie internetowym do składów zlokalizowanych w rejonie miejsca zamieszkania nabywców i wydawać surowiec finalnym odbiorcom. Ułatwi to klientom odbiór zamówionego surowca bez konieczności samodzielnego organizowania transportu.
Szybsza dostawa i tańszy transport
Założenie jest takie, że węgiel w ciągu 48 godzin od zakupu w kopalni powinien znaleźć się u odbiorcy. W ten sposób będzie można odebrać węgiel zakupiony bezpośrednio w kopalni – w sklepie internetowym PGG. Ceny węgla są tam niższe niż rynkowe.
Transport zorganizowany przez sieć Kwalifikowanych Dostawców Węgla w skali kraju także z pewnością będzie tańszy niż indywidualny.
Zakup węgla w e-sklepie PGG – podstawowe informacje
Sprzedaż węgla w sklepie internetowym Polskiej Grupy Górniczej odbywa się we wtorki i czwartki po godzinie 16:00 – tylko wtedy uzupełniany jest asortyment na stronie. Ceny, w porównaniu do tych rynkowych, są bardzo atrakcyjne – nawet po podwyżkach rzędu 20%, o których pisaliśmy tutaj.
Zakup węgla w tym e-sklepie – nawet po obniżeniu maksymalnego limitu z 5 do 3 ton, o którym pisaliśmy tutaj – jest jednak nadal bardzo trudny, gdyż chętnych na kupno jest o wiele więcej niż dostępnego do sprzedaży opału.
Nie zmienia to faktu, że od początku roku w sklepie internetowym Polskiej Grupy Górniczej zaopatrzyło się w opał ponad 190 tysięcy klientów. Za pośrednictwem e-sklepu do gospodarstw domowych trafiło w tym czasie około 800 tysięcy ton węgla w cenie producenta. Powszechnie dostępny sklep internetowy ma pozostać dominującym kanałem sprzedaży węgla opałowego z PGG dla gospodarstw domowych.