Perspektywy oszczędnościowe i inwestycyjne rynku fotowoltaiki w Polsce

0
Pakt z biznesem

W programie “Pakt z biznesem” emitowanym na kanale Comparic Biznes, Izabela Kozakiewicz przybliża najistotniejsze sprawy dla polskich przedsiębiorców. Od finansów po kwestie prawne i technologiczne – rozmowy o wszystkim co ma wpływ na rozwój i organizację biznesu w Polsce. Podczas ostatniego odcinka poruszany był temat perspektyw – zarówno oszczędnościowych, jak i inwestycyjnych, na rynku fotowoltaiki w Polsce. Gościem Izabeli Kozakiewicz był Jakub Nabagło – CEO elektroSłoneczni.

Polski rynek fotowoltaiki z perspektywy przedsiębiorcy

Dziś inwestycje giełdowe lub crowdfundingowe w spółki z sektora fotowoltaiki bardzo mocno zyskują na popularności.

Jak z punktu widzenia Jakuba Nabagły ten rynek w Polsce się zmienia i czego można oczekiwać w najbliższych latach?

W pierwszej kolejności weryfikacji tego rynku. Pandemia koronawirusa spowodowała ogromny wzrost jego skali – w ostatnim roku powstało kilka tysięcy firm fotowoltaicznych. Wynika to z faktu, że wiele branż straciło możliwość zarobkowania w trakcie pandemii, przedsiębiorcy szukali więc innej możliwości prowadzenia biznesu i znaleźli się w fotowoltaice.

Czy ten rynek zacznie się konsolidować, pomimo rosnącego popytu?

Z całą pewnością wielu przedsiębiorców bez doświadczenia w branży energetycznej czy budowlanej szybko zweryfikuje swoje plany. Najbliższe 2-3 lata będą bardzo ciekawe pod tym względem, aktualnie wielu przedsiębiorców wnosi nowatorskie pomysły, dzięki czemu branża jest niezwykle dynamiczna.

Jak kształtuje się wzrost zainteresowania zarówno z perspektywy klienta indywidualnego, jak i przedsiębiorcy?

W sposób widoczny. Po zakończeniu pierwszej edycji programu “Mój Prąd” miała miejsce pewna stagnacja, lecz po pojawieniu się pierwszych informacji dotyczących kolejnej edycji, zauważalny jest kolejny napływ zleceń.

Czy w takim razie rosnący popyt wynika z dotacji czy z tytułu podwyżek cen prądu? A może wpływ na to ma czynnik proekologiczny?

Wszystkie trzy powyższe czynniki mają duży wpływ.

Jakiego rozmiaru firmy mogą myśleć o rozwiązaniach fotowoltaicznych, żeby odczuwać oszczędność na kosztach energii?

Absolutnie każdego rozmiaru. W zależności od wielkości firmy, dostępne są różne modele, jednak każde przedsiębiorstwo, które tylko ma możliwość instalacji paneli fotowoltaicznych, może zaoszczędzić w ten sposób na energii elektrycznej – niezależnie od skali biznesu.

Jak do procesu instalacji paneli fotowoltaicznych należy się przygotowywać?

Trzeba zacząć od przeczytania umowy z wykonawcą. W zasadzie to na tym powinien się zakończyć cały proces ze strony przedsiębiorcy – wszystkim powinien się zająć wykonawca.

Jakie powierzchnie można przystosowywać do instalacji fotowoltaicznych?

Dach i grunt są miejscami dla paneli fotowoltaicznych. Oczywiście ogranicza nas cień – budynki lub drzewa nie mogą zasłaniać takim panelom promieni słonecznych. Dodatkowo, choć w przypadku mikroinstalacji nie trzeba weryfikować nośności dachu, to jeśli chodzi o hale produkcyjne – już należy ten czynnik brać pod uwagę, odpowiedzialność spoczywa na inwestorze.

Jak zweryfikować wykonawcę instalacji paneli fotowoltaicznych?

Trzeba zacząć od spokojnego podpisania umowy. Należy porównać kilka ofert, w tym zarówno tanich, jak i drogich. Co więcej, warto powinno się przeczytać umowę, porozmawiać z wykonawcą i jego działem technicznym, poprosić o kserokopię uprawnień ludzi montujących instalację, a nawet zatrudnić dodatkowo osobę z branży energetycznej lub budowlanej, który będzie nadzorował wykonanie takiej instalacji.

Jak długo trwa proces instalacji paneli fotowoltaicznych dla przedsiębiorstwa?

W przypadku mikroinstalacji, wszystko trwa zaledwie kilka dni. W przypadku większej instalacji, proces może trwać od kilku do kilkunastu miesięcy, ponieważ tyle trwa przygotowanie odpowiedniej dokumentacji.

Jakie są możliwości fotowoltaiczne dla mniejszych i większych firm, punktu widzenia przychodowego? W jaki sposób sprzedaż energii jest realizowana?

W pierwszej kolejności, przedsiębiorca powinien się skupić na tym, by wykorzystać jak najwięcej energii na potrzeby własne – wtedy oszczędność jest największa. Do odsprzedaży energii, warto zdecydować się na większą instalację, ponieważ skala budowy minimalizuje koszty inwestycji.

Jak zbudować farmę fotowoltaiczną?

Tutaj kluczowe są dwie kwestie – pozwoleń i warunków technicznych. Kluczowe jest więc znalezienie gruntu, który do takiej instalacji będzie się nadawał zarówno pod kątem prawnym, jak i technicznym. Z reguły najlepsze do tego są nieużytki rolne.

Jakiego rodzaju koszty należy ponieść, aby inwestycja farmy fotowoltaicznej się opłacała?

Co ciekawe, w dzisiejszych warunkach nie opłaca się finansować tego ze środków własnych. Obecnie oferowane na rynku są kredyty, które zapewniają znacznie wyższą rentowność takiej lewarowanej inwestycji niż wyniosłaby ona w przypadku jej samodzielnego sfinansowania. Jeśli chodzi o kwotę – wystarcza kwota 400 tysięcy złotych do wybudowania farmy, która będzie przynosić stały, stabilny przychód przez najbliższe 15 lat.

Jakie stopy zwroty będą generowane przez te 15 lat?

To zależy, ponieważ do momentu rozpoczęcia budowy wiele elementów może się zmienić. Realna stopa zwrotu wynosi 7-12% rocznie.

A czy ma miejsce istotne ryzyko utraty kapitału przy takiej inwestycji?

Niekoniecznie, musiałby się załamać, cały krajowy system gospodarczy.

Czy do przygotowania farmy fotowoltaicznej należy szukać konkretnych wykonawców?

Kluczowe jest tutaj doświadczenie. Tylko taki wykonawca będzie mógł aktywnie pracować z inwestorem i minimalizować koszty, które mogą w trakcie przygotowywania instalacji okazywać się zbędne. Takie działanie jest opłacalne dla każdej ze stron. Tak więc, doświadczenie inżynieryjne oraz bycie na bieżąco ze zmianami na rynku fotowoltaicznym ma bardzo istotny wpływ na rentowność tego biznesu.

Czy z punktu widzenia technologicznego wyposażenia farmy, czy instalowane narzędzia mają znaczenie dla generowanego zysku?

Oczywiście. Od momentu opracowania koncepcji, do momentu budowy ta koncepcja się zmieni co najmniej dwa razy. Wynika to z rozwoju technologii. Co więcej, dodatnio wpływa to na stopę zwrotu z biznesu.

Nagranie dostępne jest pod tym adresem:

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments