Branża e-commerce rozwija się w Polsce w zawrotnym tempie. Rynek ten w 2020 roku był wyceniany na około 100 mld zł, czyli aż dwukrotnie wyżej niż raptem 3 lata wcześniej. Według prognoz PwC Polska wartość tego rynku ma rosnąć corocznie o 12%, co oznacza, że za 5 lat jego wartość znów wzrośnie dwukrotnie, a najszybciej rozwijającymi się kategoriami będą zdrowie i uroda, a także artykuły spożywcze.
Polacy pokochali zakupy online
Ogromny udział w obserwowanym trendzie miała sytuacja pandemiczna. To co dla wielu branż było ciosem, a nawet przyczynkiem do zamknięcia wielu firm, dla branży e-commerce było wiatrem w żagle. Co warte podkreślenia, wg raportu PwC, niemal 85% użytkowników deklaruje, że nie zmniejszy częstotliwości zakupów internetowych po zakończeniu pandemii, a 10% ankietowanych deklaruje, że nawet je zwiększy.
Prognozy te i tak pozostają zachowawcze, gdyż należy wziąć pod uwagę jeszcze aspekt nasycenia rynku. W Wielkiej Brytanii, Holandii, czy Niemczech na 1000 mieszkańców przypada około trzy-, a nawet czterokrotnie więcej firm niż u nas. To natomiast w zestawieniu z rosnącymi trendami popularności i dynamice rozwoju branży e-commerce w Polsce może jeszcze bardziej wywindować wartość tego rynku.
E-commerce kojarzony niegdyś jedynie ze sprzedażą towarów zmienił się, i teraz niemal 20% wartości tego rynku (17 mld zł) stanowią usługi, co wytworzyło zapotrzebowanie na aplikacje ułatwiające komunikację między klientem a biznesem, takie jak np. systemy do rezerwacji online, czy kursy i szkolenia internetowe.
I choć większość transakcji realizowanych jest wciąż przy pomocy komputera, to aż 69% internautów deklaruje, że dokonywało zakupów za pomocą urządzeń mobilnych. Dlatego też tak ważne jest tworzenie aplikacji webowych przy uwzględnieniu responsywności, z uwzględnieniem podejścia do projektowania “mobile first”. Projektując aplikację powinniśmy ponadto zwrócić uwagę, aby były one dostosowane do telefonów, czy tabletów nie tylko dla kupującego, ale także dla właścicieli biznesu. Na podstawie danych dotyczących wpadaj.pl, widzimy, że 94% użytkowników biznesowych korzystających z naszej aplikacji używa właśnie urządzeń mobilnych, a tylko 6% to użytkownicy “desktopowi”.
Autor: Karol Wilczko, Dyrektor Operacyjny platformy Wpadaj.pl