Nie daj się złapać – nowe fotoradary w Polsce

428

nowe fotoradaryW listopadzie ubiegłego roku Główny Inspektorat Transportu Drogowego poinformował o podpisaniu umowy na dostawę i instalację 26 urządzeń w 13 województwach, które będą dokonywać pomiaru prędkości na kilku pasach ruchu równocześnie, wykonując przy tym wysokiej jakości zdjęcia. Mają być one przy tym odporne na trudne i zmienne warunki pogodowe.

To jednak nie koniec informacji o nowych fotoradarach. 20 stycznia Główny Inspektorat Transportu Drogowego ogłosił przetarg na zakup i dostawę systemów monitorujących wjazd pojazdów na skrzyżowanie na czerwonym świetle. Nowe fotoradary zostaną umieszczone na 30 najbardziej niebezpiecznych skrzyżowaniach w 18 miastach.

Jak więc widzimy w niedalekiej przyszłości na mapie naszego kraju pojawi się aż 56 nowych fotoradarów. Gdzie musimy na nie uważać? Kiedy się pojawią? Dowiemy się poniżej.

Nowe fotoradary MultaRadar CD

Jako pierwsze pojawią się nowe fotoradary do rejestrowania prędkości MultaRadar CD. Ten model urządzenia jest już wykorzystywany przez CANARD (Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym).

Jak zapewnia GITD, charakteryzuje go wysoka jakość utrwalonego materiału dowodowego, mała awaryjność, a zdecydowaną zaletą jest możliwość kontroli jednocześnie kilku pasów ruchu (pomiary do sześciu pasów ruchu jednocześnie i rozróżnia pas ruchu na którym doszło do wykroczenia; udokumentowane na zdjęciu). Koszt montażu 26 stacjonarnych urządzeń wyniesie 5,7 miliona złotych. Możemy być niemal pewni, iż zwróci się on w błyskawicznym tempie.

Zakup i instalacja 26 fotoradarów to pierwszy etap rozbudowy systemu fotoradarowego CANARD w ramach realizacji projektu “Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym”. Jest on współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Pierwsze sztuki zaczną działać w maju 2021 roku, a ostatnie z planowanych 26 pod koniec lutego 2022 roku. Urządzenia staną głównie przy drogach krajowych i wojewódzkich w miejscach, gdzie dochodzi do dużej liczby wypadków, także ze skutkiem śmiertelnym.

O jakich lokalizacjach mowa? Ich lista zostanie przedstawiona poniżej:

  • Łazy – Aleja Krakowska
  • Łódź – Aleja Jana Pawła II (pomiędzy ul. Pabianicką a Obywatelską, zachodnia nitka)
  • Łódź – Al. Włókniarzy / ul. Limanowskiego
  • Proszków – pikietaż: 61 kilometrów, droga krajowa nr 94
  • Wandzin – droga krajowa nr 19, obok Kozłowieckiego Parku Krajobrazowego
  • Grójec – Mogielnicka 32
  • Lublin – Aleja Solidarności
  • Biskupice – pikietaż: 280,5 kilometra, droga wojewódzka nr 783
  • Oborniki – Czarnkowska 33
  • Warszawa – Aleje Jerozolimskie 249
  • Kartuzy – Kartuska 23
  • Solec Kujawski – pikietaż: 278,9 kilometra, droga krajowa nr 10
  • Jędrzejów – 11 Listopada 37
  • Głuszyca Górna – pikietaż: 8,5 kilometra, droga wojewódzka nr 381
  • Kościelna Wieś – pikietaż: 260,4 kilometra, droga krajowa nr 12
  • Dziećmiarowice – pikietaż: 75,8 kilometra droga krajowa nr 12
  • Naściszowa – Naściszowa 25
  • Wierzyca – pikietaż: 275,8 kilometra, droga krajowa nr 20
  • Kryspinów – pikietaż: 20 kilometrów, droga wojewódzka nr 780
  • Niemodlin – Opolska 12
  • Kraków – Lublańska
  • Sianów – Łużycka 52
  • Krapkowice – Księdza Koziołka
  • Ciekoty – Łysogórska
  • Staszów – Krakowska
  • Hryniewicze – Hryniewicze 37

Nowe fotoradary monitorujące wjazd pojazdów na skrzyżowanie na czerwonym świetle

Na 30 skrzyżowaniach w 18 miastach planowany jest montaż systemów rejestrujących wykroczenia niestosowania się do sygnalizacji świetlnej. Podczas oceny konieczności wprowadzenia stałej kontroli brano również pod uwagę charakter najbliższej okolicy, w tym bliskość szkół, obiektów użyteczności publicznej, infrastruktury przeznaczonej dla pieszych czy transportu zbiorowego.

Obecnie trwa procedura przetargowa na zakup i instalację urządzeń, które mają działać z wykorzystaniem wideodetekcji, bez konieczności ingerencji w nawierzchnię drogi. Urządzenia wykryją fakt wjechania pojazdu na skrzyżowanie na czerwonym świetle, będą śledzić tor poruszania się pojazdu na skrzyżowaniu oraz dokumentować popełnione wykroczenie wraz z danymi umożliwiającymi identyfikację pojazdu, którym naruszono przepisy, a także okoliczności zdarzenia, takie jak numer rejestracyjny pojazdu, czas i miejsce zdarzenia, czy czas jaki upłynął od zapalenia się czerwonego światła.

Deklarowane przez producentów możliwości urządzeń, zostaną sprawdzone w trakcie testów przeprowadzonych w warunkach zbliżonych do rzeczywistych warunków drogowych. Wybrany wykonawca będzie miał 72 tygodnie od podpisania umowy na przekazanie urządzeń do użytkowania.

O jakich lokalizacjach mowa? Ich lista znajduje się poniżej:

  • Łódź: Al. Mickiewicza / Żeromskiego
  • Warszawa: Al. Prymasa Tysiąclecia / Wolska
  • Nowy Sącz: Kilińskiego / Królowej Jadwigi
  • Kraków: Kuklińskiego / Nowohucka
  • Katowice: Stęślickiego / Chorzowska
  • Rzeszów: Al. Piłsudskiego / Al. Cieplińskiego
  • Łódź: Rondo Inwalidów – Rokicińska / Puszkina
  • Lublin: Rondo Kuklińskiego – Lubomelska / Al. SolidarnoścI
  • Kraków: Konopnickiej / Wadowicka Kalwaryjska
  • Rzeszów: Al. Rejtana / Al. AK
  • Poznań: rondo Kaponiera / Roosevelta
  • Rzeszów: Krakowska / Al. Gen. Okulickiego / Al. Wincentego Witosa
  • Lublin: Al. Tysiąclecia / al. Unii Lubelskiej
  • Kraków: Nowohucka / Al. Pokoju
  • Szczecin: Al. Wyzwolenia / Al. Niepodległości
  • Bydgoszcz: Jagiellońska / Ogińskiego
  • Warszawa: Al. Krakowska / Łopuszańska
  • Bielsko-Biała: Warszawska / Sarni Stok
  • Łódź: Andrzeja Strugi / Kościuszki
  • Warszawa: Pl. Zawiszy / Towarowa
  • Ruda Śląska: 1 Maja / Kokota
  • Bydgoszcz: Skłodowskiej / Wyszyńskiego
  • Kielce: Sandomierska / Al. Solidarności
  • Kraków: Wadowicka-Zakopiańska / Tischnera-Bożka
  • Zabrze: Religi – Bytomska / Stelmacha
  • Białystok: Generała Nikodema Sulika / Kazimierza Wielkiego
  • Płock: Wyszogrodzka / Popiełuszki
  • Sosnowiec: Baczyńskiego / Piłsudskiego
  • Białystok: Zwierzyniecka / św. Pio
  • Piotrków Trybunalski: Sikorskiego / Concordii

Projekt “Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym”

To dopiero początek inwestycji w nowe fotoradary. W ramach realizacji projektu “Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym” przewidziano zakup 358 nowych urządzeń rejestrujących.

Wśród nowych fotoradarów będzie 100 urządzeń, które zostaną zainstalowane w nowych lokalizacjach – 39 urządzeń do odcinkowego pomiaru średniej prędkości, 26 stacjonarnych urządzeń rejestrujących (fotoradarów), 30 urządzeń służących do monitorowanie wjazdu na skrzyżowanie na czerwonym świetle, 5 urządzeń rejestrujących niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej na przejazdach kolejowym.

Zakupionych zostanie także 11 przenośnych urządzeń rejestrujących, które będą wykorzystywane w miejscach niebezpiecznych, gdzie choćby z przyczyn technicznych nie jest możliwy montaż stacjonarnych urządzeń rejestrujących. 247 urządzeń przeznaczonych będzie do zainstalowania w dotychczas wykorzystywanych lokalizacjach – sukcesywnie wymieniane będą najstarsze i wyeksploatowane już urządzenia funkcjonujące w ramach systemu CANARD.

Całkowity koszt realizacji projektu wynosi: 162 milionów złotych, z czego 137,7 miliona PLN pochodzi ze środków unijnych.

Odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie A1

W zeszłym roku na budowie nowej Autostrady A1 niemal wszyscy kierowcy (aż 91% z nich) przekraczali dozwoloną prędkość, mimo ograniczenia do 70 kilometrów na godzinę. Rekordzista jechał nawet 226 km/h. Na budowanej drodze zrobiło się na tyle niebezpiecznie, że wykonawca projektu, obawiał się o życie swoich pracowników. Stąd Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w porozumieniu z Inspekcją Transportu Drogowego podjęła decyzję o zainstalowaniu odcinkowego pomiaru prędkości na budowanej wciąż autostradzie.

Prędkość jest mierzona i analizowana przez specjalny system na dwóch odcinkach – między Tuszynem a Piotrkowem Trybunalskim (około 16 kilometrów) oraz między Częstochową a Kamieńskiem (41 kilometrów). Wyposażenie tych dwóch fragmentów autostrady w odcinkowy pomiar prędkości kosztował 240 tysięcy złotych.

Mandaty zaczęły być wystawiane 20 stycznia. Okazało się, że był to strzał w dziesiątkę. Podczas pierwszej doby funkcjonowania zarejestrowano 1300 naruszeń na A1 od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego. Główny Inspektorat Transportu Drogowego podaje, że wprowadzenie odcinkowego pomiaru prędkości na A1 zmniejszyło liczbę kierowców przekraczających prędkość niemal dziesięciokrotnie.

Objęte pomiarem odcinki A1 włączone są do systemu Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym. A to oznacza, że posypią się mandaty za przekraczanie prędkości na autostradzie.

Powyższe dane GITD pokazują, jak skutecznym narzędziem do walki ze zbyt szybko jeżdżącymi kierowcami jest odcinkowy pomiar prędkości. A1 jest pierwszą autostradą w kraju, na której zamontowano takie urządzenia. Całkiem prawdopodobne, że w przyszłości do listy dołączą kolejne ważne drogi w kraju.

OPP może stanąć na wciąż budowanych odcinkach dróg (tak jak w tym przypadku) lub tych wyjątkowo niebezpiecznych. Niedawno podjęto choćby decyzję o postawieniu takich urządzeń na obwodnicy Warszawy. W stolicy odcinkowy pomiar prędkości stanie w dwóch miejscach. Na trasie S8 aż od węzła Konotopa do Marek oraz na trasie S2 w tunelu pod Ursynowem. GDDKiA potwierdziła to na swoim oficjalnym koncie na Twitterze.

Poprzedni artykułWesprzyj zbiórkę na operację serca dla Olka
Następny artykułPubliczna emisja Akcji Prosper Capital Dom Maklerski zakończona sukcesem
Redaktor portalu PortfelPolaka.pl. Wiedzę z zakresu rynków finansowych i inwestowania zgłębiał na studiach ekonomicznych. Trader rynku OTC i Forex preferujący handel krótkoterminowy. Entuzjasta statystyki oraz analizy technicznej instrumentów finansowych.
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments