Dzień Inwestora Indywidualnego

Newag ma umowę z PKP Intercity na dostawę 63 lokomotyw – akcje zwyżkują

Udostępnij

W oficjalnym komunikacie Newag poinformował wczoraj o zawarciu z PKP Intercity umowy na dostawę 63 lokomotyw elektrycznych wraz ze świadczeniem usług utrzymania korekcyjnego i planowanego lokomotyw do poziomu P4 oraz świadczeniami dodatkowymi. Szacowana wartość umowy wynosi 1,86 miliarda złotych netto.

Informacja ta wywołała wzmożony popyt na akcje spółki Newag. W efekcie, ich kurs wzrósł wczoraj aż o 5,1%.

Newag z kontraktem o wartości prawie 2 mld zł Lokomotywa Griffin

We wczorajszym komunikacie prasowym obu firm podano, że to pierwsze w historii, zarówno przewoźnika, jak i producenta, tak duże zamówienie jednej serii pojazdów. Dostawy lokomotyw będą realizowane w latach 2026-2029.

Wiceprezes PKP Intercity Tomasz Gontarz oznajmił, że “po raz pierwszy w historii spółka podpisała umowę na zamówienie tak dużej liczby pojazdów trakcyjnych jednej serii. Dzięki temu PKP Intercity realizuje kolejny punkt przyjętej strategii taborowej, która zakłada, że do 2030 roku wszystkie lokomotywy będą poruszały się z prędkością 160-200 km/h, co zapewni szybkie przejazdy po Polsce”.

Prezes spółki Newag Zbigniew Konieczek oświadczył zaś, że “po raz pierwszy firma z Nowego Sącza będzie realizować tak duże zamówienie. Pierwsze 2 lokomotywy spółka dostarczy przewoźnikowi w terminie do 24 miesięcy od daty podpisania umowy, a całe zamówienie musi być zrealizowane w terminie 60 miesięcy od daty podpisania umowy”.


Plantwear

 

Partnerem portalu Portfel Polaka jest Plantwear S.A., polski producent zegarków i biżuterii, oferujący najwyższej jakości produkty wykonane z naturalnych surowców: drewna i kamieni szlachetnych. Odkryj piękno i unikalność modowych dodatków.

Wybierz biżuterię dla siebie!


Co istotne, umowa przewiduje prawo opcji zamówienia przez zamawiającego dodatkowych maksymalnie 32 lokomotyw. Zamawiający może skorzystać z opcji w całości lub części w terminie 30 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Czas dostawy dodatkowych pojazdów pozostaje taki sam, jak w pierwotnym zamówieniu.

Szacowana wartość umowy wynosi 1,86 miliarda złotych netto, na którą składa się wynagrodzenie za dostawę lokomotyw w łącznej kwocie 1,49 miliarda PLN netto, płatne w częściach proporcjonalnie do zaawansowania produkcji i odbiorów lokomotyw, oraz kwota 368,6 miliona PLN netto, stanowiąca szacunkowe wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług utrzymania, płatne proporcjonalnie do świadczenia usług utrzymania.

W razie skorzystania przez zamawiającego z opcji w całości – czyli zamówienia dodatkowych 32 lokomotyw wraz z usługami utrzymania – szacunkowa wartość umowy wzrośnie do 2,8 miliarda złotych netto.

Nowe lokomotywy będą poruszać się z prędkością 200 km/h

Nowe wielosystemowe lokomotywy będą mogły poruszać się na liniach kolejowych zasilanych prądem o różnym napięciu: 3kV DC, 15kV AC, 25kV AC. Prędkość maksymalna pojazdów ma wynosić nie mniej niż 200 kilometrów na godzinę.

Co istotne, Newag musi uzyskać dopuszczenie tych pojazdów do eksploatacji w sześciu krajach – w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Wszystkie lokomotywy będą wyposażone w system ETCS poziomu drugiego.

Akcje ostro w górę

Informacja o zawarciu przez Newag największej umowy w historii spółki wywołała spore poruszenie wśród inwestorów. W efekcie, na rynku mieliśmy wczoraj do czynienia z silnym wzrostem popytu na akcje tego producenta taboru szynowego. Zaowocowało to zwyżką ich kursu aż o 5,1%.

Dziś zaś sytuacja na rynku ustabilizowała się. Nie zmienia to faktu, że papiery wartościowe spółki Newag nadal pną się w górę. W tej chwili zyskują one 0,9%.

Wykres akcji spółki Newag

O spółce

Newag to polskie przedsiębiorstwo produkcyjne specjalizujące się w produkcji oraz modernizacji taboru szynowego, zarówno spalinowego, jak i elektrycznego, oraz wagonów pasażerskich.

Główna siedziba spółki znajduje się w Nowym Sączu, a w Gliwicach znajdował się Zamiejscowy Wydział Produkcji Lokomotyw Elektrycznych. Zakłady wywodziły się z warsztatów kolejowych założonych w 1876 roku, a w latach 1952-2005 funkcjonowały jako Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego (ZNTK) Nowy Sącz.

Poza Polską, pociągi produkcji Newag możemy obecnie spotkać we Włoszech i w Bułgarii. Na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie spółka zadebiutowała w grudniu 2013 roku,

Jakub Bandura
Jakub Bandura
Redaktor portalu PortfelPolaka.pl. Wiedzę z zakresu rynków finansowych i inwestowania zgłębiał na studiach ekonomicznych. Trader rynku OTC i Forex preferujący handel krótkoterminowy. Entuzjasta statystyki oraz analizy technicznej instrumentów finansowych.

Najnowsze

Zobacz również