Największe statki wycieczkowe na świecie

Udostępnij

Rejsy wielkimi statkami wycieczkowymi w minionej dekadzie stały się naprawdę popularną formą spędzania urlopu. Dawniej statki pasażerskie stanowiły jedyny środek transportu między kontynentami. O ile na początku podróżowały nimi głównie masy migrantów przemierzających ocean, to z czasem doszły do tego międzykontynentalne podróże w sprawach służbowych, czy również podróże urzędników administracji kolonialnej i głów państw. W XXI wieku ludzie zapragnęli podróżować tym środkiem transportu dla przyjemności, jako sposób na luksusowy wypoczynek.

Rosnące wymagania pasażerów wymusiły budowę coraz bardziej luksusowych i komfortowych statków. W konsekwencji stały się one statkami wycieczkowymi, dzięki którym ludzie mogli w ekskluzywnych warunkach wypoczywać i zwiedzać egzotyczne zakątki świata. Zaczęła się więc zupełnie nowa rywalizacja – który producent zbuduje największe z nich. Za jednostkę pomiarową ich pojemności uznano tonaż. Okazuje się, że cała czołówka rankingu należy do jednego operatora. Jakie są największe wycieczkowce świata? Ich zestawienie zostało przygotowane poniżej:

Miejsce 4 (ex aequo): Oasis of the Seas Wycieczkowiec Oasis of the Seas

Podstawowe informacje

Oasis of the Seas to pierwszy statek pasażerski klasy Oasis zbudowany w fińskiej stoczni w Turku – STX Europe, na zamówienie towarzystwa żeglugowego Royal Caribbean Cruise Line. Koszt jego budowy wyniósł około 1,5 miliarda dolarów, co oprócz jednego z największych, czyni go również jednym z najdroższych statków wycieczkowych w historii żeglugi cywilnej. Przy maksymalnym obłożeniu, statek może zabrać na pokład 6630 pasażerów i 2160 członków załogi, którzy ulokowani zostają w 2700 kajutach, w tym luksusowych, piętrowych apartamentach typu loft. Prędkość maksymalna wynosi 22,6 węzła (41,8 kilometra na godzinę). Został zbudowany w 2009 roku, jego długość wynosi 360 metrów, a jego tonaż przyjmuje wartość 225 282 jednostek pojemności brutto (GT).

Atrakcje na pokładzie

Wśród atrakcji na 16 pokładach statku znajdują się choćby baseny z jacuzzi, aquapark, kasyno, sklepy i butiki, restauracje i drink-bary. Pasażerowie mogą też korzystać z obiektów sportowych, w tym lodowiska, kręgielni, ścianki wspinaczkowej, czy specjalnie przystosowanego basenu do surfingu oraz także gry w golfa. Statek posiada amfiteatr na 750 osób. Wzdłuż pokładu ciągną się dwie szerokie promenady otoczone piaszczystymi plażami, w innych miejscach obsadzone drzewami i trawnikami, które w centralnej części zostały połączone Central Parkiem – terenem wielkości boiska piłkarskiego, na którym zasadzono kilkanaście tysięcy prawdziwych drzew i krzewów.

Miejsce 4 (ex aequo): Allure of the Seas Wycieczkowiec Allure of the Seas

Podstawowe informacje

Allure of the Seas to również statek pasażerski zbudowany w fińskiej stoczni w Turku – STX Europe, na zamówienie towarzystwa żeglugowego Royal Caribbean Cruise Line. Budowę rozpoczęto 2 grudnia 2008 roku w stoczni w Turku (Finlandia), zaś wodowanie statku odbyło się 20 listopada 2009 roku. Dziewiczy rejs miał miejsce 1 grudnia 2010 roku. Koszt budowy wyniósł 1,2 miliarda dolarów. Statek wyposażony jest w 6 silników Diesla o łącznej mocy 97 000 kW, a jego maksymalna prędkość to 22,6 węzła (41,8 kilometra na godzinę). Statek może zabrać około 5400 pasażerów, (choć można zwiększyć ich maksymalną ilość do 6300 osób) i 2384 członków załogi. Allure of the Seas posiada 16 pokładów. Jego długość wynosi 362 metry, a jego tonaż przyjmuje wartość 225 282 jednostek pojemności brutto (GT).

Atrakcje na pokładzie

Podczas rejsu jest wiele możliwości spędzania czasu przez pasażerów statku. Goście Allure of the Seas mogą zagrać w golfa, uczęszczać na zajęcia z pilatesu, jogi, kick-boxingu, a także wspinać się na specjalnej ściance wspinaczkowej. Pasażerowie mogą również skorzystać z basenów, boisk sportowych, lodowiska i siłowni. Statek oferuje spa, gdzie goście mogą skorzystać z usług masażu, zabiegów pielęgnacyjnych, a także kąpieli w jacuzzi. Na statku znajdują się liczne sklepy wolnocłowe, restauracje, kawiarnie i drink-bary. Wieczorami goście mają możliwość wybrać się do teatru, rewię na lodzie czy na dyskotekę oraz zagrać w kasynie. Do dyspozycji pasażerów statku są także salony fryzjerskie i kosmetyczne. Wzdłuż pokładu znajdują się dwie szerokie promenady otoczone plażami, natomiast w innych miejscach otoczone zielenią, które w centralnej części zostały połączone Central Parkiem – terenem wielkości boiska piłkarskiego, pełnym drzew i krzewów. Oprócz samych atrakcji i usług na statku funkcjonuje przedszkole. Na jego pokładzie – z myślą o dzieciach – znajduje się również aquapark.

Miejsce 3: Harmony of the Seas

Podstawowe informacje

Harmony of the Seas to trzeci statek wycieczkowy klasy Oasis zbudowany przez STX France w stoczni Chantiers de l’Atlantique w Saint-Nazaire we Francji na zamówienie towarzystwa żeglugowego Royal Caribbean International. Koszt jego budowy wyniósł 1,2 miliarda euro. Została ona ukończona w kwietniu 2016 roku. Jego stworzenie wymagało ponad 10 milionów godzin, rozłożonych na trzy lata pracy, którą wykonywało 6 tysięcy pracowników. Statek mierzy imponujące 362 metry, zabiera na pokład 5402 pasażerów (choć można zwiększyć ich maksymalną ilość do 6780 osób) na 16 pokładach, o których dba licząca 2300 osób załoga. Jego tonaż wynosi 226 963 jednostek pojemności brutto (GT), natomiast prędkość maksymalna to 22,6 węzła (41,8 kilometra na godzinę).

Atrakcje na pokładzie

Harmony of the Seas posiada 7 stref rozrywkowych. Są to choćby wielopoziomowe zjeżdżalnie, w pełni zrobotyzowany Bionic Bar, kilkanaście restauracji, promenady, 4 baseny, 10 jacuzzi, centrum fitness, a także strefy rozrywki, dostosowane do pasażerów w każdym wieku. Na statku znajdują się również ściany wspinaczkowe, symulatory dla fanów surfingu, lodowisko i pełnowymiarowe boisko do koszykówki i minigolfa, a także kasyno czy teatr na 1400 osób. Znaleziono także miejsce na karuzelę czy kolejkę tyrolską.

Miejsce 2: Symphony of the Seas

Podstawowe informacje

Symphony of the Seas to kolejny statek wycieczkowy klasy Oasis zbudowany przez STX France w stoczni Chantiers de l’Atlantique w Saint-Nazaire we Francji na zamówienie towarzystwa żeglugowego Royal Caribbean International. Jest to czwarty statek klasy Oasis we flocie tej linii żeglugowej. Koszt jego budowy wyniósł 1,5 miliarda dolarów. Rozpoczęła się ona w 2014 roku, a zakończyła 23 marca 2018, a już dzień później wypłynął on w swój dziewiczy rejs. Pasażerowie mają do dyspozycji 18 pokładów, na których znajduje się 2700 kabin i apartamentów mogących zakwaterować aż 6780 pasażerów, o których dba licząca 2200 osób załoga. Jego długość wynosi 361 metrów, a tonaż przyjmuje wartość 228 081 jednostek pojemności brutto (GT), natomiast prędkość maksymalna to 22,6 węzła (41,8 kilometra na godzinę).

Atrakcje na pokładzie

Statek charakteryzuje się unikalną architekturą i zastosowaniem najnowocześniejszych technologii multimedialnych. Symphony of the Seas oferuje swoim pasażerom szereg atrakcji, takich jak bary, kluby komediowe, salony gier, kino 3d, widowiska muzyczne, teatralne, pokazy akrobatyczne i kaskaderskie, taniec na lodzie, symulatory surfingu i zjazd tyrolski. Dla lubiących aktywny wypoczynek przewidziano 10-piętrową zjeżdżalnię, boiska do siatkówki i koszykówki oraz lodowisko. Na statku znajdują się również największe na świecie „pływające kasyno” i spa.

Miejsce 1: Największy statek wycieczkowy na świecie – Wonder of the Seas

Podstawowe informacje

Wonder of the Seas to piąty statek klasy Oasis we flocie towarzystwa żeglugowego Royal Caribbean International. Został on zbudowany przez STX France w stoczni Chantiers de l’Atlantique w Saint-Nazaire we Francji. Zwodowano go 5 września, lecz nie został on jeszcze oddany do użytku, dziewiczy rejs ma odbyć się w marcu 2022 roku (został on opóźniony ze względu na pandemię COVID-19). Jego długość wynosi 362 metry, posiada on 18 pokładów, na których znajdzie się miejsce dla 2274 luksusowych apartamentów, w których będzie mogło przebywać 6370 pasażerów. Dbać o nich będzie licząca 2400 osób załoga. Tonaż Wonder of the Seas wynosi 228 199 jednostek pojemności brutto (GT), natomiast prędkość maksymalna to 22,6 węzła (41,8 kilometra na godzinę).

Atrakcje na pokładzie

Czy pod względem wyposażenia Wonder of the Seas będzie charakteryzował się jakimiś dotąd niespotykanymi nowinkami? Na tę chwilę te informacje są utrzymywane w tajemnicy, poinformowano jednak, że zostaną na nim umieszczone wszystkie atrakcje znane z poprzedniego największego statku wycieczkowego na świecie – Symphony of the Seas.

Jakub Bandura
Jakub Bandura
Redaktor portalu PortfelPolaka.pl. Wiedzę z zakresu rynków finansowych i inwestowania zgłębiał na studiach ekonomicznych. Trader rynku OTC i Forex preferujący handel krótkoterminowy. Entuzjasta statystyki oraz analizy technicznej instrumentów finansowych.

Najnowsze

Zobacz również