Boom na e-commerce oraz dostawa szczepionek to czołowe tematy codziennych informacji. Kluczowa dla rozwoju przedsiębiorstw okazuje się tematyka logistyczna. Jak rozwinie się logistyka w kolejnych latach? Firma FM Logistic wraz z firmą 4CF opracowała raport, w którym przedstawia możliwe trzy scenariusze rozwoju branży logistycznej. Który z nich się sprawdzi? O tym na kanale Comparic Biznes Joanna Buczyńska porozmawiała z Kacprem Nosarzewskim – partnerem 4CF. Oto czego się dowiedzieliśmy:
Rozmowa na temat rozwoju branży logistycznej
Logistyka to proces planowania, realizacji i kontroli sprawnego przepływu surowców z punktu produkcji do punktu sprzedaży lub konsumpcji.
Jak ważna jest dziś logistyka?
Bez logistyki nic nie może funkcjonować. Łączy ona wszystkie ogniwa łańcucha wartości w wytwarzaniu każdego towaru, a często również świadczeniu usług. Co więcej, to sektor pilnie analizowany pod względem jego możliwości zarządzania wpływem środowiskowym czy do pewnego stopnia społecznym.
W Polsce sektor usług logistycznych jest młody, zaczął się rozwijać dopiero w latach osiemdziesiątych ubiegłego stulecia. Stał się jednak niezbędny w funkcjonowaniu w zasadzie każdego istotnego przedsiębiorstwa.
Dziś jednak mamy pandemię, która całkowicie zmieniła nasze życie. Czy logistykę również?
Niewątpliwie tak. Co więcej, do kolejnych istotnych zmian będzie dochodzić w przyszłości. W tym celu firma FM Logistic wraz z firmą 4CF opracowała raport o nazwie “Logistyka 2040”.
Czym jest raport „Logistyka 2040” i z jakiej przyczyny powstał?
Ze względu na potrzebę zachęcenia różnych przedsiębiorstw na rynku do myślenia o przyszłości trochę inaczej niż przez prostą analizę trendów oraz do wyjścia z refleksją w przyszłość dalej niż to wynika z typowego planowania operacyjnego – rok czy 2 lata naprzód.
W tak krótkiej perspektywie umykają liczne zmiany techniczne, społeczne i operacyjne w zakresie pragmatyki realizacji biznesu logistycznego. Nie jest to więc raport prognozujący ilość pracowników czy zamówień za 20 lat, lecz przedstawia on analizę scenariuszową skłaniającą do zadawania nowych pytań. Bez przekształcenia schematu rozmów dotyczących logistyki nie byłoby możliwości rozwoju.
Raport “Logistyka 2040” jest więc bodźcem skłaniającym do wyobrażenia sobie, że w przyszłości logistyka będzie wyglądać zupełnie inaczej niż dziś i warto wyciągnąć z tych wyobrażeń możliwe konsekwencje.
Jakie pytania stawiają sobie dziś liderzy logistyki?
Po pierwsze o tempo rozwoju techniki, a w związku z tym ewolucję technologii służących do prowadzenia operacji logistycznych. Po drugie, o kwestie środowiskowe, konkretnie rosnących presji regulacyjnych mających na celu ograniczenie emisji. Trzeci aspekt to czynnik polityczny – czy wewnętrzny rynek Unii Europejskiej oraz globalne organizacje handlu, jak choćby WTO, zdołają się utrzymać.
Już dziś słyszy się o rekordowym popycie na magazyny – przyrost powierzchni magazynowej wyniósł w 2020 roku 10%. Jakie scenariusze są przewidywane na przyszłość?
Raport “Logistyka 2040” przygotował trzy scenariusze. Pierwszy z nich – scenariusz “Technologia wygrywa” przedstawia wizję realistycznej utopii technologicznej – logistyki, w której automatyzacja i cyfryzacja sprawiają, że udaje się radykalnie podnieść efektywność procesów i realizować potrzeby środowiskowe. To świat pożądany dla klientów usług logistycznych, ale niekoniecznie dla ich operatorów, ponieważ konkurencyjni będą tylko najlepiej rozwinięci technologicznie operatorzy.
Drugi scenariusz nosi nazwę “Małe światy”. Przewidywana jest w nim możliwość zaopatrzenia potrzeb związanych związanych ze zrównoważonym rozwojem. Sugeruje on więc niższą wydajność czasową rozwiązań logistycznych w celu zwiększenia wydajności środowiskowej. W tym świecie tempo wzrostu gospodarczego i efektywność operacji zostały poświęcone na rzecz kwestii środowiskowych. Co ciekawe, według Kacpra Nosarzewskiego oba te zupełnie odmienne scenariusze są na dzień dzisiejszy równie prawdopodobne i mogą przynieść porównywalne korzyści dla świata.
Trzeci scenariusz wydaje się najbardziej zaskakujący. Opiera się na erozji systemu regulacyjnego pod względem przepływu towarów i logistyki. W tym scenariuszu – wskutek wojen handlowych, celnych, napięć międzynarodowych oraz protekcjonizmu – znajdujemy się w świecie, w którym nie ma mowy o takiej swobodzie przepływu towarów, jaka funkcjonuje obecnie. Scenariusz ten nosi nazwę “Klincz”. W nim nawet państwa koncesjonują operacje logistyczne, czyli na danym terenie operacje logistyczne mogą wykonywać jedynie koncesjonariusze, którzy posiadają oficjalne uprawnienie do takich działań. Transgraniczny transport towarów jest w nim więc ogromnie utrudniony i spowolniony.
Czy w 2040 roku, w związku z automatyzacją, pracownik – logistyk będzie jeszcze potrzebny?
Tak, ale tego typu pracownik będzie musiał pełnić więcej funkcji, nie tylko zajmować się logistyką w dobie zdigitalizowanej rzeczywistości, może więc ulec zmianie nazwa tego zawodu.
Nagranie dostępne jest pod tym adresem: