Jak działają i ile kosztują miejskie hulajnogi elektryczne?

Miejskie hulajnogi elektryczne

Miejskie hulajnogi elektryczneMiejskie hulajnogi elektryczne błyskawicznie okazały się sukcesem w niemal wszystkich największych aglomeracjach na całym świecie. Uważane są za przyszłość komunikacji, która już nadeszła. Osoby, które mają do pokonania niewielki dystans wolą skorzystać z takiego rozwiązania niż zamawiać kurs samochodem czy wypożyczać rower miejski. Co więcej, takie rozwiązanie jest ekologiczne i stosunkowo tanie. Jak wygląda korzystanie z takiego środka transportu, gdzie znajdują się stacje i z jakim kosztem trzeba się liczyć? Dowiemy się poniżej.

Miejskie hulajnogi elektryczne – jak to działa?

Pierwsze hulajnogi elektryczne pojawiły się na polskich ulicach jesienią 2018 roku, oczywiście w Warszawie. Na początku nie było dużego wyboru, dziś rynek jest znacznie większy, mamy do dyspozycji pojazdy od Lime, Bird, Dott, CityBee, Hive, Bolt, Quick, Hulaj czy Blinkee City.

Wszystkie gwarantują podobną prędkość maksymalną, sięgającą 25 kilometrów na godzinę oraz zasięg wynoszący około 37 kilometrów przy pełnym naładowaniu, dlatego operatorzy muszą konkurować między sobą głównie ceną.

Każdy z nich działa w oparciu o własną aplikację, którą musimy zainstalować na swoim smartfonie. Następnym krokiem jest przelanie środków na specjalne konto użytkownika lub po prostu podpięcie karty płatniczej, z której będą pobierane opłaty za każdy przejazd.

Kiedy uruchomimy aplikację, na ekranie pojawi się mapa z dostępnymi hulajnogami, dzięki czemu łatwo zlokalizować najbliższą. Większość dostawców zadbała również o to, by na ekranie telefonu wyświetlał się stan naładowania baterii pojazdu, co uświadomi nas jak daleko możemy nią przejechać.

Ostatnim krokiem jest odblokowanie hulajnogi za pomocą kodu QR i już można ruszać w trasę. Firma Bird dodatkowo wyświetla w aplikacji instrukcję bezpiecznej jazdy.

Niektórzy mogą więc zauważyć, że cały proces wypożyczania hulajnogi elektrycznej jest bardzo podobny do tego znanego z miejskich rowerów Veturilo, z tym że akurat te pojazdy nie mają stacji dokujących, można więc je pozostawić w praktycznie dowolnym miejscu, tak by nie przeszkadzały samochodom ani pieszym. Ile w takim razie kosztują przejazdy tym środkiem transportu.

Miejskie hulajnogi elektryczne – koszt

Największą flotą miejskich hulajnóg elektrycznych dysponuje aktualnie Lime. Pojazd tej firmy w Warszawie można znaleźć niemal przy każdym skrzyżowaniu. Konkurencja jednak się nie poddaje, więc decyzja o wyborze operatora najczęściej podyktowana jest ceną przejazdu. Składa się ona z dwóch elementów – opłaty na start i koszt każdej minuty, podczas której korzystamy z urządzenia.

Oferta dostępnych przewoźników prezentuje się w następujący sposób:

  • Lime; 3 PLN na start, 0,5 PLN/min
  • Hive; 3 PLN na start, 0,5 PLN/min
  • CityBee; 2,5 PLN na start, 0,45 PLN/min
  • Blinkee City; 2,5 PLN na start, 0,69 PLN/min
  • Bird; 3 PLN na start, 0,5 PLN/min
  • Bolt; 2 PLN na start, 0,5 PLN/min
  • Hulaj; 2 PLN na start, 0,55 PLN/min
  • Quick; 3 PLN na start, 0,5 PLN/min
  • Dott; 2,7 PLN na start, 0,49 PLN/min

Miejska hulajnoga elektryczna a przepisy ruchu drogowego

W połowie 2019 roku Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło projekt zmian przepisów mających uregulować poruszanie się po polskich miastach elektrycznymi hulajnogami. Wcześniej takie urządzenia w świetle prawa nie funkcjonowały, jadące na nich osoby były więc traktowane tak, jakby były pieszymi. Od roku należy już jednak przestrzegać określonych zasad.

Urządzenia transportu osobistego, czyli np. hulajnogi elektryczne są pojazdami, więc traktuje się je podobnie jak rowery. Jadąc musimy korzystać z pasów i ścieżek rowerowych albo poboczy dróg. Z chodnika możemy skorzystać wyłącznie gdy prowadzi on wzdłuż drogi z prędkością dozwoloną powyżej 30 kilometrów na godzinę, ma szerokość co najmniej dwóch metrów i nie jest przy nim wydzielona ścieżka rowerowa. Dodatkowo hulajnogami elektrycznymi mogą jeździć wyłącznie osoby powyżej 10 roku życia.

ai
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments