Metaverse – nowe technologie w sporcie, szanse i wyzwania

Udostępnij

W czasie targów Invest Cuffs 2023, które zostały zorganizowane w Krakowie, odbył się ciekawy panel dyskusyjny na temat metaverse w sporcie.

W panelu, który poprowadził Bartosz Juraszek, wzięli udział Bartosz Sarnowski, Paweł Łaskarzewski, Maciej Tomczyk i Michał Glijer. Jakie szanse dają nowe technologie w sporcie? Jakie wyzwania niesie za sobą metaverse?

Czy nowe technologie są obecne w klubach sportowych?

Nowe technologie są obecne w piłce nożnej w wielu klubach sportowych, a nawet są coraz bardziej popularne i rozwijane. W czasie mistrzostw świata mogliśmy zaobserwować postęp technologiczny, w którym została wykorzystana sztuczna inteligencja.

Bartosz Sarnowski z One Houndred Sport zauważa, że w klubach profesjonalnych korzysta się z najróżniejszych rozwiązań technologicznych. Szczególnie popularne są takie, która pozwalają śledzić ruchy zawodnika w czasie meczu lub treningu.

Jest naprawdę sporo dziedzin w sporcie, w których potrzebne są nowe rozwiązania technologiczne. Bartosz Sarnowski zauważa, że potrzebne są technologie, które pozwolą budować w lepszy sposób relacje z kibicami. Sport się zmienia i rozwija podobnie jak inne dziedziny.

Warto tutaj zaznaczyć, że następuje zmiana pokoleniowa. Przykładowo niegdyś naprawdę prosta piłka nożna teraz z punktu widzenia biznesu jest naprawdę ogromnym przedsięwzięciem. Samo zarządzanie klubem wymaga nowych technologii. Czy kluby są gotowe na nowe technologie?

W tym przypadku zależy to bardzo od osób zarządzających danym klubem. W Polsce mamy jeden klub, który zrobił krok mocno do przodu, jeżeli chodzi o nowe technologie. Bartosz Sarnowski uważa, że wiele klubów jeszcze nie do końca jest gotowych na wprowadzenie całkiem nowych rozwiązań technologicznych. Jak wygląda sytuacja z metaverse?

Przeniesienie kibiców do metaverse. Czy to jest możliwe?

Paweł Łaskarzewski w czasie panelu wytłumaczył, jak ogromne możliwości daje metaverse. Kibic nie musi być na stadionie i siedzieć w pierwszym rzędzie, a i tak ma szansę oglądać cały mecz tak, jakby siedział właśnie w pierwszym rzędzie.

Umożliwia to ogromna ilość kamer śledząca ruchy sportowców na boisku. Daje to szansę stremowania w czasie rzeczywistym z każdego miejsca na stadionie. Oznacza to, że kibice z całego świata mogą zobaczyć mecz, ale nie muszą siedzieć fizycznie na stadionie. To daje naprawdę ogrom możliwości.

Metaverse jest też dobrym rozwiązaniem, jeżeli chodzi o kwestie finansowe dla widzów. Przede wszystkim dzięki tej technologii kibice będą mieli możliwość oglądania meczu tak, jakby siedzieli na stadionie w znacznie niższej cenie.

Z punktu widzenia finansowego to naprawdę świetne rozwiązanie, ponieważ kluby nie będą ograniczone liczbą miejsc na stadionie. Bilety będą tańsze, ale będzie można sprzedać ich znacznie więcej.

Według Pawła Łaskarzewskiego metaverse jest rozwiązaniem, które będzie rozwijać się coraz bardziej dynamicznie nie tylko w obszarze sportu. Możliwe, że już niedługo dzięki metaverse będziemy mogli wybrać się na koncert i obserwować muzyków z pierwszego rzędu.

Kolejną zaletą metaverse jest lepszy dostęp do meczów. Nie musimy podróżować na dane wydarzenie, a mamy szansę oglądać je w naprawdę zaskakującej jakości. Metaverse jest coraz częściej wykorzystywane i możemy spodziewać się rozwoju tej technologii.

Interakcja wirtualna ze sportem z punktu widzenia kibica

Maciej Tomczyk, który jest kibicem piłki nożnej, aktualnie nie wyobraża sobie oglądania meczów i odczuwania tych samych emocji w metaverse. Uważa, że osoby, które był na meczu i czuły te wszystkie emocje towarzyszące wizycie na stadionie, nie będą chciały zastąpić tego okularami VR. Jednak jak wiadomo, sport to są pieniądze, a firmy zajmujące się kryptowalutami wkładają ogromne pieniądze właśnie w sport. Aktualnie jest to przede wszystkim sponsorowanie.

Według Macieja Tomczyka jeszcze nikt nie jest gotowy na metaverse, a sama technologia na ten moment niczego sobą nie prezentuje. Aktualnie kibice nie są zainteresowani tą technologią. Warto też zaznaczyć, że kibice nie mają edukacji na ten temat i nie interesują się nowoczesną technologią w sporcie.

Co ciekawe Paweł Łaskarzewski uważa, że osoby starsze nie są w stanie wyobrazić sobie emocji na stadionie, ponieważ właśnie taka jest specyfika funkcjonowania starszego pokolenia.

Inaczej na mataverse reagują osoby młode, które całe swoje życie funkcjonują z telefonem w ręce. Młode pokolenie jest ciekawe metaverse i pokazują to badania oraz sytuacja na rynku. To oznacza, że przestrzeń dla metaverse jest naprawdę ogromna.

Według Bartosza Juraszeka wśród kibiców brakuje edukacji na temat tego, co daje mataverse i jakie daje możliwości. Kibice wiedza czym są okulary VR, ale nie mają pojęcia, jak mogą być wykorzystywane w sporcie. W czasie panelu sporo uwagi poświecono emocją zawiązanym z nowoczesnymi technologiami w sporcie.

Czym są emocje w metaverse?

Michał Glijer uważa, że w sporcie metaverse powinien być tworzeniem cyfrowej repliki w wirtualnym świecie. Dzięki temu w bardzo realistyczny sposób kibic otrzymuje unikatowe i realne doświadczenia.

Warto też zaznaczyć, że to naprawdę wygodne rozwiązanie dla klubów sportowych. Metaverse daje możliwość zduplikowania biznesu w wirtualnym świecie. Opcji jest naprawdę sporo, warto jednak zaznaczyć, że świat wirtualny nie zastąpi tego, co daje wizyta na stadionie. Mowa tutaj przede wszystkim o starszych pokoleniach.

Największym wyzwaniem dla świata sportu jest przyciągnięcie młodszych pokoleń w najbliższych 10 latach. Młodzi ludzie spędzają ogromne ilości czasu na telefonie, ale nie specjalnie są zainteresowani słabej jakości meczami. Z drugiej strony nie chcą wydawać ogromnych pieniędzy na wizytę na stadionie. Sporo młodych ludzi zwyczajnie na to nie stać.

Nowa technologia może umożliwić i zachęcić młodych ludzi do kibicowania i oglądania meczów w czasie rzeczywistym. Jednak wiele klubów nie jest na to gotowych, a także kibice nie są świadomi wielu zmian, które mogą wprowadzić nowoczesne technologie.

Michał Glijer uważa, że kluby powinny zwolnić i zacząć przede wszystkim od wdrożenia nowych rozwiązań, a także przekazania informacji kibicom, do których metaverse jest kierowane. Warto też zaznaczyć, że nie wszyscy wiedzą, jak w to wejść.

Co ciekawe jedne kluby i dziedziny sportu radzą sobie z metaverse znacznie lepiej niż inne. NBA radzi sobie z metaverse fantastycznie i wykorzystuje nowoczesne technologie na wiele sposobów.

Co mogą zrobić kluby sportowe już teraz?

Kluby powinny się edukować i szukać nowych rozwiązań, ale także zadbać o doinformowanie kibiców. Kluczowe w przypadku nowych technologiach jest wprowadzanie nowych rozwiązań przy jednoczesnym edukowaniu kibiców. Zmienia się rzeczywistość, a młodzi kibice chcą nowych rozwiązań technologicznych.

Kluby przede wszystkim muszą zdać sobie sprawę, że metaverse to coś, na czym można zarobić. Warto zaznaczyć, że kibice, którzy wolą oglądać mecze na żywo i tak wybiorą właśnie takie rozwiązanie. Co więcej, metaverse może okazać się sposobem na przyciągnięcie na stadion tych osób, które nigdy o tym wcześniej nie myślały.

Patrycja Grzebyk
Patrycja Grzebyk
Redaktorka Portfelu Polaka. Ukończyłam studia licencjackie na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Uniwersytecie Śląskim. Specjalizuje się w tematyce społecznej, finansowej i prawnej.

Najnowsze

Zobacz również