Masło zwiastunem obniżek czy przykładem zawyżania ceny?

492
Masło

Ceny masła w ostatnich dniach znacząco spadły. To duże zaskoczenie, gdyż kostka jeszcze niedawno kosztowała nawet więcej niż 10 złotych. Główny Urząd Statystyczny podaje, że w samym 2022 roku masło podrożało o 20%. Teraz produkt ten można kupić już nawet za 3 PLN. Tym samym jego ceny są najniższe od 2021 roku.

Masło tanieje także w hurcie, co potwierdzają dane Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich. Kilogram tego produktu w ubiegłym roku kosztował 34 złote, a teraz około 19 PLN. Podobnie jest w przypadku innych produktów mlecznych, takich jak sery czy serwatka.

Dlaczego tak się dzieje? Czy czekają nas również obniżki innych produktów spożywczych? Przekonamy się poniżej:

Ceny nabiału spadają Nabiał

Na sklepowych półkach zauważalnie w ostatnich tygodniach wyraźnie potaniało masło będące przedmiotem „cenowej wojny” dużych sieci handlowych. Co więcej, zdaniem analityków rynków rolno-spożywczego, już wkrótce mogą się pojawić kolejne produkty, których ceny będą zachowywać się podobnie.

W pierwszej kolejności mowa tutaj o nabiale. Tanieć mają bowiem wszystkie produkty mleczne – w tym mleko, śmietana, jogurty i sery. Co sprawiło, że nabiał będzie tańszy w sytuacji, gdy inne kategorie żywności wciąż drożeją?

Spadek konsumpcji

Otóż, na globalnym rynku wzrosła podaż, a spadła konsumpcja. Zmiany te doskonale widać w Unii Europejskiej, a jeszcze lepiej w Chinach. Państwo Środka to największy importer wielu produktów mlecznych. W efekcie na rynku pojawiło się więcej mleka, co skutkuje spadkiem cen.

Jak bowiem wynika z danych chińskiej administracji celnej, w ubiegłym roku import produktów mleczarskich spadł o 17,1%. Nie inaczej było w przypadku mleka w proszku – tu spadek wyniósł 15,4%.

Obniżki cen olejów roślinnych

Czynnikiem oddziałującym w kierunku spadków cen masła są również obniżki cen olejów roślinnych, wykorzystywanych do produkcji tłuszczów do smarowania, a idąc dalej – spadków cen na rynku ropy naftowej.

Wojna cenowa sieci handlowych

Eksperci zaznaczają również, że obniżki cen masła to także skutek polityki największych sieci handlowych, które w ten sposób chcą zjednać sobie klientów.

Promocje na masło skutecznie zachęcają bowiem do przyjścia na zakupy do danej sieci. A jak wiadomo, gdy już ktoś już przyjdzie do marketu, to najprawdopodobniej nie kupi wyłącznie masła, ale też inne produkty.

Ceny mąki i cukru też spadną?

Gdy spojrzymy na sytuację na globalnym rynku surowców spożywczych, to zobaczymy, że nastąpiło tąpnięcie w cenach zbóż, głównie spowodowane zatwierdzeniem przez Rosję jednego z największych w historii kontyngentów eksportowych.

W teorii powinno się to przełożyć na cenę mąki. Być może zatem będzie to kolejny produkt, na który sieci handlowe będą chciały zrobić podobne promocje. Niestety, nie musi się to przełożyć na cenę pieczywa, gdyż w przypadku piekarni bardzo silnie na koszty wpływa także drożejąca energia. Cukier

Innym produktem, który może zacząć tanieć i być przedmiotem licznych promocji w marketach, jest cukier. Jego ceny wciąż są stosunkowo wysokie, a rentowność cukrowni w ostatnich kwartałach bardzo się poprawiła. W efekcie, producenci żywności zawyżają dziś jego ceny i w ten sposób zwiększają generowane przez swój biznes zyski.

ai
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments