KNF i ABW ostrzegają przez wirtualnymi bankami

1022
Budynek KNF

Jak poinformowały w tym samym czasie KNF i ABW w Polsce rośnie ryzyko dot. banków online. W przypadku tzw. banków wirtualnych ważny jest ich status na polskim rynku. Część z nich działa w ramach unijnej swobody świadczenia usług. Oznacza to, że Komisja Nadzoru Finansowego nie może ich kontrolować. ABW wskazuje zaś na problemy dot. cyberbezpieczeństwa.

Banki wirtualne na polskim rynku

Chodzi o banki, które nie mają fizycznej siedziby. Wszystkie usługi świadczą tylko w formie online.

Zaletą tego typu podmiotów są jednak niższe niż w przypadku banków tradycyjnych koszty obsługi rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych, lepsze oferty wymiany walut (z pominięciem spreadów) i wyższe niż w przypadku banków tradycyjnych oprocentowanie na lokatach.

Banki te działają w Europie oferując ochronę depozytów w ramach europejskiego systemu gwarancyjnego. Ten pokrywa depozyty do wysokości 100 tys. euro.

To zalety. Są jednak i wady.

Minusy korzystania z usług banków online

Niestety banki te działają na podstawie tzw. „paszportu europejskiego”. W praktyce oznacza to zaś, że za nadzorowanie działalności banku wirtualnego działającego w Polsce w ramach „paszportu europejskiego”, ale na belgijskiej licencji, odpowiedzialny będzie organ nadzoru Belgii. Może mieć to przykre konsekwencje.

– Instytucja, która otrzymała zezwolenie na prowadzenie działalności w jednym z państw członkowskich nie musi uzyskiwać dodatkowych zezwoleń na prowadzenie takiej działalności w innych państwach członkowskich – przekazał PAP dyrektor departamentu komunikacji UKNF Jacek Barszczewski. – W związku z powyższym, KNF nie nadzoruje takich podmiotów i nie ma nad ich działalnością żadnego władztwa. W przypadku otrzymania przez Urząd KNF sygnałów o naruszaniu przepisów przez podmioty działające na zasadzie jednego paszportu, UKNF informuje o tym nadzór macierzysty, który jest właściwy dla danego podmiotu – dodał.

Problem zauważa też ABW. Zdaniem agencji, wirtualne banki wiążą się także z zagrożeniem wynikającym ze zdalnego nawiązywania relacji z klientem. Mogą nie zachowywać zaś środków bezpieczeństwa w zakresie zwalczania cyberprzestępczości i kradzieży tożsamości. To z kolei może skończyć się dla klienta fatalnie.

ai
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments