JLL: Podaż nowej powierzchni handlowej sięgnie 0,5 mln m2 na koniec 2021 r.

158

Wzmożona aktywność deweloperów przełoży się na ponad 0,5 mln m2 całkowitej nowej podaży na koniec roku, prognozuje JLL. W III kw. prawie 50% nowej podaży zostało zrealizowane w ramach wolnostojących magazynów handlowych.

„Od początku roku do końca września podaż powierzchni powiększyła się o 327 000 m2 GLA w ramach wszystkich formatów, a w budowie pozostaje kolejne 460 000 m2. Pomimo malejącej liczby nowych m2 w centrach handlowych 2021 rok powinien zamknąć się wynikiem ponad pół miliona m2 całkowitej nowej powierzchni handlowej. A to za sprawą 40-procentowego udziału parków handlowych oraz wyraźnego wzrostu podaży magazynów wolnostojących. Również centra codziennych zakupów cieszą się dużym zainteresowaniem” – powiedziała analityk rynku w JLL Paulina Brzeszkiewicz-Kuczyńska, cytowana w komunikacie.

Pomiędzy czerwcem a wrześniem 2021 r. do użytku oddano 98 000 m2 nowoczesnej powierzchni handlowej. Prawie 50% nowej podaży zostało zrealizowane w ramach wolnostojących magazynów handlowych, głównie marketów budowlanych. Na intensywny rozwój i rozszerzenie segmentu DIY również w mniejszych miastach ma wpływ m.in. przejmowanie i adaptacja dawnych lokalizacji Tesco. 29% nowej podaży oddanej do użytku w III kw. 2021 r. przypadło na parki handlowe i centra typu convenience, skoncentrowane głównie w mniejszych miastach, podano w materiale.

„Największe obiekty handlowe oddane do użytku w tym roku to dwa wolnostojące magazyny handlowe IKEA w Szczecinie i Agata Meble w Bydgoszczy oraz rozbudowa centrum handlowego Focus Mall w Zielonej Górze. Warto dodać, że powierzchnia największej IKEI nie przekracza 30 000 m2 powierzchni handlowej, podobnie jak powierzchnia projektów będących obecnie w budowie”czytamy dalej.

Jak zauważa JLL, rozwój rynku mieszkaniowego, rosnące znacznie koncepcji miasta 15-minutowego i wspomniany trend lokalności ogniskują uwagę deweloperów na mniejszych formatach, na które jest największe zapotrzebowanie.

„Warto zwrócić uwagę, że zasada miast zwartych i wielofunkcyjnych również inspiruje deweloperów do szukania atrakcyjnych lokalizacji w pobliżu gęsto zaludnionych obszarów. W ten sposób parki handlowe i centra convenience znajdują się u podstaw nowych pomysłów dotyczących budowy mieszkań lub elastycznych powierzchni biurowych nad istniejącymi obiektami handlowymi” wskazała dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych w JLL Anna Wysocka.

Tegoroczne obroty inwestycyjne w sektorze handlowym wyniosły do tej pory ponad 450 mln euro w ramach ok. 30 transakcji, z czego ok. 160 mln euro przypadło na III kwartał, poinformował dyrektor z Działu Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych w JLL Adam Kiernicki.

„Rynek został zdominowany przez transakcje, których przedmiotem były małe obiekty z segmentu parków handlowych i centrów convenience. Przekłada się to na średnią wartość transakcji na poziomie jedynie ok. 17 mln euro, czyli o 70% poniżej średniej z okresu sprzed pandemii w 2019 r. Warto jednak pamiętać, że obserwowane od maja ożywienie w dużych centrach handlowych – zarówno pod względem obrotów, jak i odwiedzalności, może już niedługo przełożyć się także na wzrost zainteresowania tą klasą aktywów i ponowne zwiększenie skali transakcji”powiedział Kiernicki.

Obok parków handlowych i centrów convenience, w ostatnich miesiącach inwestorzy skierowali również uwagę na oportunistyczne zakupy centrów handlowych.

„Pomimo braku odpowiednich danych transakcyjnych z 2021 r. JLL szacuje stopy kapitalizacji dla najlepszych centrów handlowych na 5,25%. Stopy kapitalizacji dla najlepszych parków handlowych pozostają stabilne i wynoszą około 6,8%, jednak wysoki poziom zainteresowania i ograniczona dostępność tego produktu może spowodować kompresję w krótkim okresie” – czytamy dalej w komunikacie.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments