Wzmożona aktywność deweloperów przełoży się na ponad 0,5 mln m2 całkowitej nowej podaży na koniec roku, prognozuje JLL. W III kw. prawie 50% nowej podaży zostało zrealizowane w ramach wolnostojących magazynów handlowych.
„Od początku roku do końca września podaż powierzchni powiększyła się o 327 000 m2 GLA w ramach wszystkich formatów, a w budowie pozostaje kolejne 460 000 m2. Pomimo malejącej liczby nowych m2 w centrach handlowych 2021 rok powinien zamknąć się wynikiem ponad pół miliona m2 całkowitej nowej powierzchni handlowej. A to za sprawą 40-procentowego udziału parków handlowych oraz wyraźnego wzrostu podaży magazynów wolnostojących. Również centra codziennych zakupów cieszą się dużym zainteresowaniem” – powiedziała analityk rynku w JLL Paulina Brzeszkiewicz-Kuczyńska, cytowana w komunikacie.
Pomiędzy czerwcem a wrześniem 2021 r. do użytku oddano 98 000 m2 nowoczesnej powierzchni handlowej. Prawie 50% nowej podaży zostało zrealizowane w ramach wolnostojących magazynów handlowych, głównie marketów budowlanych. Na intensywny rozwój i rozszerzenie segmentu DIY również w mniejszych miastach ma wpływ m.in. przejmowanie i adaptacja dawnych lokalizacji Tesco. 29% nowej podaży oddanej do użytku w III kw. 2021 r. przypadło na parki handlowe i centra typu convenience, skoncentrowane głównie w mniejszych miastach, podano w materiale.
„Największe obiekty handlowe oddane do użytku w tym roku to dwa wolnostojące magazyny handlowe IKEA w Szczecinie i Agata Meble w Bydgoszczy oraz rozbudowa centrum handlowego Focus Mall w Zielonej Górze. Warto dodać, że powierzchnia największej IKEI nie przekracza 30 000 m2 powierzchni handlowej, podobnie jak powierzchnia projektów będących obecnie w budowie” – czytamy dalej.
Jak zauważa JLL, rozwój rynku mieszkaniowego, rosnące znacznie koncepcji miasta 15-minutowego i wspomniany trend lokalności ogniskują uwagę deweloperów na mniejszych formatach, na które jest największe zapotrzebowanie.
„Warto zwrócić uwagę, że zasada miast zwartych i wielofunkcyjnych również inspiruje deweloperów do szukania atrakcyjnych lokalizacji w pobliżu gęsto zaludnionych obszarów. W ten sposób parki handlowe i centra convenience znajdują się u podstaw nowych pomysłów dotyczących budowy mieszkań lub elastycznych powierzchni biurowych nad istniejącymi obiektami handlowymi” – wskazała dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych w JLL Anna Wysocka.
Tegoroczne obroty inwestycyjne w sektorze handlowym wyniosły do tej pory ponad 450 mln euro w ramach ok. 30 transakcji, z czego ok. 160 mln euro przypadło na III kwartał, poinformował dyrektor z Działu Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych w JLL Adam Kiernicki.
„Rynek został zdominowany przez transakcje, których przedmiotem były małe obiekty z segmentu parków handlowych i centrów convenience. Przekłada się to na średnią wartość transakcji na poziomie jedynie ok. 17 mln euro, czyli o 70% poniżej średniej z okresu sprzed pandemii w 2019 r. Warto jednak pamiętać, że obserwowane od maja ożywienie w dużych centrach handlowych – zarówno pod względem obrotów, jak i odwiedzalności, może już niedługo przełożyć się także na wzrost zainteresowania tą klasą aktywów i ponowne zwiększenie skali transakcji” – powiedział Kiernicki.
Obok parków handlowych i centrów convenience, w ostatnich miesiącach inwestorzy skierowali również uwagę na oportunistyczne zakupy centrów handlowych.
„Pomimo braku odpowiednich danych transakcyjnych z 2021 r. JLL szacuje stopy kapitalizacji dla najlepszych centrów handlowych na 5,25%. Stopy kapitalizacji dla najlepszych parków handlowych pozostają stabilne i wynoszą około 6,8%, jednak wysoki poziom zainteresowania i ograniczona dostępność tego produktu może spowodować kompresję w krótkim okresie” – czytamy dalej w komunikacie.