Jakich błędów nie popełnić rozpoczynając działalność?

167

Założenie własnej firmy jest w dzisiejszych czasach bardzo szybkie i intuicyjne. Później jednak zaczynają się ta przygoda zaczyna przybierać różny obrót. Droga do sukcesu przedsiębiorstwa bywa kręta i wyboista, a dobry pomysł oraz duży entuzjazm to nie wszystko. Nie bez powodu w ciągu pierwszych pięciu lat działalności aż 2 na 5 początkujących firm przestaje istnieć. Często właściciele firm nie posiadają po prostu elementarnej wiedzy dotyczącej prowadzenia biznesu.

Do własnej działalności gospodarczej można – a nawet zdecydowanie powinno się – odpowiednio przygotować. Lepiej uczyć się na pomyłkach innych niż własnych, prawda? A z całą pewnością można wyróżnić wykaz kilku najczęściej popełnianych błędów przez przedsiębiorców. Rzetelnie zaznajomienie się z nim, a następnie uniknięcie tych niefortunnych działań może okazać się dla naszego biznesu zbawienne. Na jakie błędy trzeba więc szczególnie uważać rozpoczynając własną przygodę z przedsiębiorczością? Przekonamy się poniżej, pierwszy z nich to:

Brak biznesplanu Zaniepokojony niedoświadczony biznesmen

Sukces firmy powinien zostać zbudowany na solidnych podstawach. Biznesplan znacząco ułatwia obranie strategii i wytycza ścieżkę do celów, ponieważ w tym dokumencie można zawrzeć cele firmy – zarówno te krótkoterminowe, jak i długoterminowe. W jakim kierunku obecnie zmierza? Jakie są dla niego perspektywy rozwoju? Co powinno zrobić teraz, żeby za 3-5 lat nadal istnieć i rosnąć? Co wtedy będzie stanowiło o jego przewadze konkurencyjnej?

Nie chodzi tutaj o przygotowanie szczegółowego planu działania wraz z harmonogramem, zaplanowanym budżetem oraz projekcjami finansowymi. Im dłuższa perspektywa, tym mniejsze prawdopodobieństwa, że się sprawdzi (co nie jest jednak wykluczone). Celem jest nastawienie się na myślenie długoterminowe. Zaczynamy wtedy konsumować rzeczywistość w kompletnie innych kategoriach. Nie liczy się wyłącznie obecna sytuacja, ale widzisz inne możliwości i zagrożenia.

Ponieważ stworzenie biznesplanu nie jest obowiązkowe (chyba, że przedsiębiorca składa wniosek o kredyt lub dofinansowanie działalności), zdecydowana większość przyszłych przedsiębiorców nie przywiązuje większej uwagi do tego dokumentu. Szkoda, bowiem dzięki niemu możliwe jest precyzyjne określenie jakie są szanse, że nasza firma utrzyma się na rynku za kilka lat.

Pasywny, niewystarczający marketing

Bagatelizowanie roli marketingu

Ogromna część przedsiębiorców na rynku zapomina, że prowadzenie firmy wymaga reklamowania oferowanych usług lub towarów. Często jednak fascynacja biznesmena własnym produktem lub usługą wywołuje u niego przekonanie, że nie ma sensu inwestować w reklamę, a agencje chcą od niego wyciągnąć tylko pieniądze, na dodatek efekt ich działań jest trudny do zmierzenia. Niestety, rzeczywistość nie bywa tak prosta i zero-jedynkowa. W praktyce brak reklamy sprawi, że o ofercie będzie wiedziało niewiele osób. Założenie biznesowej strony internetowej oraz firmowych profili w mediach społecznościowych jest dziś absolutnie niezbędne.

Oczywiście nie każdy początkujący przedsiębiorca dysponuje wystarczającą kwotą, by zainwestować w reklamę firmy. Jednak zbyt wielka oszczędność środków na marketing może się wiązać nawet z koniecznością zamknięcia firmy z powodu braku klientów. Rzadko zdarza się, że trafiają się oni już na wstępnie, bez podejmowania żadnych działań i firma od razu generuje dochody.

Postaw na marketing aktywny Biznesmen z lupą sprawdza, który z klocków upadł

Warto także przygotować sobie listę aktywności marketingowych, a następnie ocenić ich funkcje. Mianowicie należy oszacować, które działania pełnią rolę pasywną, czyli oczekującą na reakcję klienta; a które aktywną, czyli wychodzącą naprzeciw klientowi. Na marketing pasywny składają się: ogłoszenia w prasie, reklamy i oferty wysyłane poprzez pocztę tradycyjną bądź e-maile, strona internetowa. Natomiast marketing aktywny to: komunikacja telefoniczna z potencjalnymi klientami czy e-maile oraz posty w social mediach na rozmaitych grupach lub forach z linkiem do firmowej strony internetowej. Marketing aktywny daje znaczne większe korzyści i warto w niego zainwestować, w tym celu można sporządzić plan działania na najbliższe sześć miesięcy.

Nadmierne skupienie uwagi na kształcie produktów i usług

Nadmierne koncentrowanie się na kształcie produktów lub usług przez przedsiębiorcę jest o tyle istotne, gdyż wtedy pomija on rezultaty i korzyści wynikające ze sprzedaży produktów. W sytuacji, w której praktycznie całość naszych działań jest skierowana na ulepszanie, modernizowanie i szlifowanie produktu, bezdyskusyjnie zaniedbujemy inne, równie istotne części układanki jaką jest nasza działalność. Mowa tu konkretnie o pracownikach i klientach. Należy pamiętać, że ci drudzy również zwracają baczną uwagę na to, co zyskają na zakupie danego produktu czy usługi oraz jakie wartości dzięki nim zaspokoją.

Aby zapobiec temu błędowi, warto stworzyć dwie wirtualne grupy klientów i określić dla nich istotne korzyści oraz rezultaty uzyskane poprzez zakup oferowanego towaru lub usługi. Oferty skierowane są przede wszystkim do klientów, a nie do ich wytwórców. Dlatego więc znalezienie się po drugiej stronie barykady, może okazać się niezwykle intratne.

Niewłaściwy lub nieoptymalny podatek

Wątpliwości świeżo upieczonych przedsiębiorców dotyczą często także rozliczeń podatkowych. Głównie mowa tutaj o PIT oraz VAT. Wybór właściwej formy opodatkowania to rzeczywiście istotna sprawa, dlatego ważne jest, aby już na początku ustalić z jakich opcji można wybierać, a następnie odpowiedzieć sobie na pytanie która z nich opłaca się najbardziej. Warto w tej kwestii zapoznać się z podstawową literaturą albo zwrócić do doświadczonego księgowego albo doradcy – dobrze dobrana metoda rozliczenia podatku powinna zaprocentować w przyszłości.

Brak transparentnej struktury organizacyjnej

Nierzadko źródłem niewydolności organizacyjnej jest właśnie nieefektywna struktura. Podział obowiązków bywa nieadekwatny do posiadanych kompetencji lub zakres przyznanych uprawnień nie odpowiada rzeczywistym potrzebom. W konsekwencji, może to prowadzić do paraliżu decyzyjnego na różnych szczeblach organizacji, co negatywnie wpłynie na kondycję firmy.

Jasne określenie zadań i oczekiwanych wyników zawsze przynosi efekty Powstrzymanie upadania kostek domina w kształcie pracowników

Konieczne jest zatem tutaj precyzyjne określenie zakresu obowiązków i uprawnień każdej osoby generującej wartość w firmie. Bez względu na to jakie stanowisko zajmuje którakolwiek z nich, powinny one wiedzieć, za co odpowiadają i mieć świadomość, że w przyszłości zostaną z tego rozliczone. Rezultaty wykonanej pracą zaświadczą o ich wartości dla organizacji.

W sytuacji, w której pracownik nie wie czego się od niego oczekuje, to trudno winić go za nieprawidłowe wykonanie zadania. Jeśli chcemy mieć konkretne, satysfakcjonujące wyniki, to najpierw sami ustalmy realne, mierzalne cele, a następnie zadbajmy o dobry zespół odpowiedzialny za te rezultaty. To właśnie on będzie kluczem do sukcesu, gdy już będzie w 100% wiedział czego od niego oczekujemy.

Niewłaściwie określona grupa docelowa

Nigdy sytuacja nie wygląda tak, że jesteśmy w stanie trafić z naszą ofertą do absolutnie każdego. Wszyscy się przecież różnimy, mamy odmienne preferencje, nawyki, potrzeby… Należy więc sporządzić drobiazgowy profil potencjalnego modelowego klienta dla naszych towarów lub usług i nauczyć się umiejętnie wyszukiwać takie osoby – oraz oczywiście pozyskiwać tego typu klientów.

Poznaj swoich klientów

W tym celu należy podjąć wszelki wysiłek, aby poznać motywacje, ograniczenia, rytuały oraz wartości jakimi kierują się w życiu osoby zainteresowane naszą oferta. Jeśli nasza firma w swoich działaniach kieruje się podobnym system, i co ważniejsze, wyraźnie to komunikuje, będzie ona przyciągała odbiorców podobnych do siebie. A to właśnie tacy klienci będą dla nas najbardziej wartościowi.

Celem wyznaczenia grup docelowych jest lepsze poznanie naszych potencjalnych klientów oraz zaprojektowanie usług lub stworzenie produktów, odpowiadających ich oczekiwaniom i potrzebom. Czas poświęcony na opracowanie tych grup, to czas na zrozumienie swoich klientów. Nigdy nie jest to więc czas zmarnowany czy bezproduktywny.

Niedopracowane portfolio produktów lub usług

Tworzenie portfolio usług lub produktów, bez uprzedniego przeprowadzenia analizy rynku, konsumentów i oferty konkurencji lub przeprowadzenia pewnych rynkowych badań i eksperymentów, może prowadzić jedynie do porażki. Jednym z najczęściej popełnianych błędów jest tworzenie zbyt szerokiego asortymentu. Wykreowanie rozpoznawalnej marki jest obecnie czasochłonne i kosztowne. Zadanie jest tym bardziej trudne, gdyż trzeba promować wiele produktów.

Lepszą strategią jest zazwyczaj stworzenie ograniczonej liczby produktów, z perspektywami rozwoju i usunięcie całkowicie niedochodowych pozycji. Podobnie jak w większości dziedzin życia, w biznesie również warto postawić na jakość, a nie ilość.

Działanie intuicyjne w zbyt wielu obszarach Próba wymazania ołówkiem napisu "błąd"

W 2021, czy nawet już niebawem w 2022 roku, dostęp do wartościowych informacji nie stanowi żadnej bariery. Istnieje wiele systemów, pomocy i narzędzi pozwalających na gromadzenie zbiorów danych o naszych klientach, pracownikach czy konkurencji. W tych zbiorach zakodowanych jest wiele cennych wskazówek na temat skuteczności podejmowanych przez nas akcji – choćby tych wspomnianych już w obszarze marketingu, sprzedaży, czy analizie klientów i konkurencji.

Działanie intuicyjne nie jest najlepszą strategią w biznesie

Mimo tego nie umiemy jeszcze w pełni korzystać z tych narzędzi. Często to nawet nie jest kwestia wiedzy czy kompetencji. Po prostu wielu przedsiębiorców – zwłaszcza tych początkujących, “zakochanych” w stworzonym przez siebie produkcie lub usłudze – preferuje i stosuje wyłącznie styl zarządzania oparty na intuicji, ponieważ dotychczas się sprawdzał – a, jak to mówi popularne powiedzenie: “Nie naprawiaj czegoś, co nie jest zepsute”. W biznesie ta zasada jednak się nie sprawdza.

Zawsze spoglądaj w przyszłość

W rzeczywistości, przyszłość wielu biznesów będzie zależała od umiejętnego przetwarzania i analizowania zebranych informacji. W końcu zawsze trzeba starać się być o krok przed konkurencją, nigdy nie można dopuścić do tego, by przegapić początek rewolucji w naszej branży, a konkretnie w obszarze naszego działania. Każdy początkujący przedsiębiorca powinien zadać sobie więc pytanie czy aby na pewno w 100% wykorzystuje potencjał drzemiący w nowoczesnych, łatwo dostępnych narzędziach usprawniających działanie biznesu i gromadzenie cennych informacji oraz danych.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments