Jak zostać kierowcą autobusu? Ile kosztuje prawo jazdy kategorii D?

262

Praca kierowcy autobusu to już od wielu lat jeden z najbardziej poszukiwanych zawodów. Kierowców brakuje nie tylko w prywatnych liniach międzymiastowych, ale i w taborze komunikacji miejskiej. Jakie wymagania trzeba spełnić, by zostać kierowcą autobusu? Jakie prawo jazdy uprawnia do prowadzenia autobusem i ile ono kosztuje? Te zagadnienia zostaną szczegółowo omówione w dalszej części tekstu. Zacznijmy jednak od przedstawienia, jak w ogóle wygląda praca kierowcy autobusu:

Czym zajmuje się kierowca autobusu?

Głównym zadaniem kierowcy autobusu jest oczywiście bezpieczne przewiezienie pasażerów z punktu A do punktu B. Dla osób postronnych takie zajęcie może wydawać się zbyt monotonne. W końcu od początku swojej zmiany – która często zaczyna się już o świcie – jeżdżą od przystanku do przystanku, od pętli do pętli, do tego ze ściśle ograniczoną prędkością. Jednak większość kierowców wcale nie nudzi się za kierownicą i lubi swoją pracę.

Osoby na tym stanowisku pracują nie tylko w ciągu dnia, mają bowiem miejsce również nocne zmiany. Praca w nocy ma oczywiście swoje dobre i złe strony. Jednym z plusów jest z całą pewnością fakt, że w takich porach na ulicach ruch jest mniejszy, nie ma korków, a tym samym jazda jest przyjemniejsza. Jednak z drugiej strony nie da się ukryć, że ludzki organizm w nocy potrzebuje regeneracji, dlatego kierowca może być zmęczony czy rozkojarzony. Dodatkowo, choć nocami w autobusach jest znacznie mniej pasażerów, to zdarza się, że wracają z imprez, są pod wpływem alkoholu i tym samym – są agresywni. Z całą pewnością napady mogą zdarzyć się także w ciągu dnia, jednak nocą prawdopodobieństwo niebezpieczeństw się zwiększa.

Cechy i umiejętności niezbędne na stanowisku kierowcy autobusu

Warto także podkreślić, że stanowisko kierowcy autobusu wymaga wysoko rozwiniętego Kierowca autobusu - grafika poczucia odpowiedzialności. W końcu to kierowca odpowiada za grupę pasażerów. W związku z tym musi jeździć ostrożnie, zwracać uwagę na to, co dzieje się wewnątrz autobusu, a także – gdy jest to konieczne – rozwiązywać konflikty czy pomagać osobom niepełnosprawnym w wejściu lub wyjściu z pojazdu. Powinien także kontrolować liczbę pasażerów i dostosowywać ją do możliwości pojazdu.

W zawodzie kierowcy autobusu kluczowy jest refleks i pełna koncentracja. Wszyscy doskonale wiemy, że na drodze mogą zdarzyć się absolutnie niespodziewane sytuacje. Kierowca musi jednak być zawsze mimo wszystko opanowany i szybko podejmować logiczne decyzje. Kierowcy komunikacji miejskiej muszą także wykazać się ogromną cierpliwością. Często zdarza się im stać w korkach, a trasa się przedłuża. Nie mogą się jednak denerwować, a już na pewno podejmować pochopnych decyzji.

W tej pracy istotne są również dokładność i solidność. Muszą jeździć zgodnie z rozkładem, starać się nie powodować opóźnień i znaleźć na odpowiednim przystanku o odpowiedniej porze. Nie ma więc możliwości zarządzania przerw, które nie powinny mieć miejsca czy czekania na wszystkich spóźnionych pasażerów. Poza tym kierowca powinien umieć rozmawiać i pracować z ludźmi. Każdego dnia może przewozić setki pasażerów – musi więc wiedzieć, jak im pomóc, co dla nich zrobić, jak uspokoić kogoś, kto zachowuje się w nieodpowiedni sposób. W tym przypadku z pewnością przydadzą się umiejętności interpersonalne i otwartość.

Jak zostać kierowcą autobusu?

Prawo jazdy i kwalifikacja wstępna

Po pierwsze kandydat na to stanowisko musi mieć prawo jazdy kategorii D oraz dysponować zaświadczeniem o niekaralności. Kto może przystąpić do egzaminu? Jako że zawód ten niesie ze sobą odpowiedzialność, dba się o to, by osoby go wykonujące nie były przypadkowe. Dlatego więc osoba przystępująca do egzaminu musi mieć ukończone 24 lata i prawo jazdy kategorii B lub C.

Co ciekawe, istnieją jednak wyjątki. Do egzaminu można również przystąpić w przypadku otrzymania kwalifikacji wstępnej w wieku co najmniej 21 lat lub wstępnej przyspieszonej w wieku minimum 23 lat. Co to oznacza? Takie osoby mogą wykonywać swoją pracę na regularnych liniach do długości 50 kilometrów. Oba kursy obejmują zajęcia teoretyczne i praktyczne, pogrupowane w bloki. W szkoleniu na kwalifikację wstępną mamy 195 godzin teorii i 65 godzin specjalistycznych. Dodatkowo jest także 16 godzin praktycznej jazdy w ruchu drogowym. 4 godziny odbywają się w warunkach specjalnych. Kwalifikacja przyspieszona to po prostu mniejsza liczba zajęć teoretycznych i praktycznych – odpowiednio 130 godzin teorii, 8 godzin jazdy i kolejne 2 jazdy w warunkach specjalnych. Niezależnie jednak od tego, w którym kursie przyszły kierowca weźmie udział, egzamin będzie wyglądał tak samo.

Zanim jednak będzie można przystąpić do kursu, konieczne jest złożenie wniosku do starostwa właściwego dla miejsca zameldowania. Należy do niego dołączyć zdjęcie oraz Wnętrze kabiny kierowcy autobusu orzeczenia lekarskie i psychologiczne. Jeśli zostanie on pozytywnie rozpatrzony, można rozpocząć kurs. Jednak pozytywne zakończenie kursu i posiadanie prawa jazdy kategorii D nie jest jednoznaczne z tym, że kierowca może już rozpocząć pracę w zawodzie, ponieważ ten dokument nie upoważnia do zarobkowego przewozu osób. W zakresie bloku D należy więc przejść także kurs kwalifikacji wstępnej przyspieszonej. Nasze prawo jazdy powinno posiadać obok kategorii D wpis 95, który oznacza potwierdzenie kwalifikacji w zakresie przewozu pasażerów.

Następnie kandydatów na kierowców czeka jeszcze jeden etap – zdanie egzaminów państwowych. Po nim pozostaje już tylko złożenie wniosku w Państwowej Wytwórni Papierów Wartościowych o wydanie Karty Kierowcy. Można to zrobić za pomocą strony internetowej.

Przygotowania do wykonywania tego zawodu wydają się więc dość skomplikowane, a poza tym, co 5 lat kierowca będzie musiał przechodzić dodatkowo szkolenie okresowe. Jednak nie powinno to dziwić – w końcu stanowisko to, jak już zostało wspomniane – cechuje duża odpowiedzialność.

Ile kosztuje prawo jazdy kategorii D?

Koszt kursu na prawo jazdy kategorii D

Po pierwsze, ceny kursu na prawo jazdy kategorii D różnią się znacznie, w zależności od tego, czy posiadamy już prawo jazdy kategorii B, czy C. W pierwszym przypadku wynoszą one, w zależności od lokalizacji, od 4640 do 6590 PLN. Warto dodać, że to najdroższy kurs spośród wszystkich kategorii prawa jazdy. Natomiast, jeśli posiadamy już prawo jazdy kategorii C, koszt będzie niższy średnio o 1400-1500 PLN. Najmniej za kurs na prawo jazdy kategorii D zapłacimy w województwie podkarpackim i podlaskim. Najwięcej w województwie zachodniopomorskim.

Koszt badań lekarskich i psychologicznych

To jednak oczywiście nie koniec wydatków. Jeszcze przed zapisaniem się na kurs prawa jazdy przyszły kierowca musi przejść badanie lekarskie, którego celem jest potwierdzenie, że ma zdolności psychofizyczne do prowadzenia pojazdów mechanicznych. Podczas takiego badania, które trzeba wykonać w Miejskim lub Wojewódzkim Ośrodku Medycyny Pracy, lekarz ocenia:

  • Sprawność narządu wzroku
  • Sprawność narządu słuchu
  • Równowagę
  • Układ ruchu.

Ponadto kandydat wypełnia ankietę na temat ewentualnych objawów chorobowych, które mogłyby wykluczyć go z grona kierowców. Zadaniem lekarza jest też sprawdzenie, czy pacjent nie ma jakichś zaburzeń psychicznych oraz czy nie jest uzależniony od alkoholu. Warto wiedzieć, że od opinii orzecznika zależy, na jak długo zostanie wydane prawo jazdy oraz, czy nie znajdą się w nim dodatkowe zalecenia, takie jak obowiązek jazdy w okularach korekcyjnych czy z aparatem słuchowym. Ile to badanie kosztuje? Stawka dla całego kraju jest jednolita i wynosi 200 PLN.

Co więcej, należy dodatkowo przejść badanie psychotechniczne. Składa się ono z testu pisemnego, testu aparaturowego i wywiadu psychologicznego. Jego koszt to także 200 PLN.

Koszt egzaminów i wniosku

Następna opłata dotyczy już samego egzaminu. Część teoretyczna to wydatek rzędu 30 PLN za każde podejście. Natomiast część praktyczna – 200 PLN. To jeszcze nie koniec wydatków. Otóż po uzyskaniu pozytywnego wyniku egzaminu należy złożyć wniosek o wyrobienie prawa jazdy kategorii D. Trzeba to zrobić w starostwie powiatowym, urzędzie miasta lub urzędzie dzielnicy (w przypadku mieszkańców Warszawy). Do wniosku dołączamy aktualne zdjęcie. Koszt wyrobienia prawa jazdy jest stały w całej Polsce i wynosi 100,50 PLN. Opłatę tę można wnieść w kasie urzędu lub zrobić przelew na podany numer konta. Dokument będzie gotowy do odbioru po maksymalnie 9 dniach roboczych, poza wyjątkowymi sytuacjami.

Koszt kwalifikacji wstępnej lub kwalifikacji wstępnej przyspieszonej

Jednak, aby zostać kierowcą autobusu, nie wystarczy tylko posiadać prawa jazdy kategorii D. Jak już zostało wspomniane, potrzebne jest także ukończenie kwalifikacji wstępnej przyspieszonej lub kwalifikacji wstępnej. Koszt pierwszej z nich to 2200 PLN, druga możliwość jest droższa i stanowi wydatek rzędu 3200 PLN.

Dofinansowanie od przyszłego pracodawcy

Co jednak ciekawe, jeżeli ktoś chce się związać z jednym przedsiębiorstwem transportu miejskiego na dłużej, zazwyczaj może liczyć na dofinansowanie do uzyskania uprawnień przez przyszłego pracodawcę. Najwięksi przewoźnicy w kraju, tacy jak MZA Warszawa, Gdańskie Autobusy i Tramwaje czy MPK Poznań prowadzą własne ośrodki kształcenia kierowców i finansują praktycznie wszystkie koszty związane ze zdobyciem uprawnień. Oczywiście pod warunkiem podpisania zobowiązania do przepracowania w spółce kilku lat.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments