Jak zmienia się polski rynek telewizyjny?

Udostępnij

W najnowszym odcinku emitowanego na kanale Portfel Polaka programu „Biznes Focus” Cezary Andrzejczyk – partner zarządzający w Qualia Advisory i Leszek Kułak – przewodniczący Rady Nadzorczej Red Carpet Media Group, rozmawiają o zmianach, jakie zachodzą na polskim rynku telewizyjnym. Oto, czego się dowiedzieliśmy:

Co obecnie dzieje się na rynku telewizyjnym?

Leszek Kułak uważa, że biznes telewizyjny jest obecnie w środku największej rewolucji, jaka wydarzyła się od początku powstania telewizji. Rewolucja ta jest skutkiem kilku czynników.

Pierwszym z nich jest pandemia COVID-19, która doprowadziła do zamknięcia kin, co sprawiło, że uwaga konsumentów została skierowana do telewizji i platform streamingowych, które w tym okresie dynamicznie się rozwinęły.

Wzrost znaczenia platform streamingowych doprowadził z kolei do procesu odchodzenia widzów od płatnych kanałów telewizyjncyh właśnie w kierunku płatnych platform streamingowych.

Jednocześnie na rynku pojawił się trend tak zwanych “platform FAST” – czyli platform internetowych oferujących bezpłatne kanały. Biznes tego typu utrzymuje się z reklam. Ogromna dynamika rozwoju tego rynku sugeruje zaś, iż cały rynek telewizyjny będzie zmierzał w tę stronę, co już widać na najbardziej rozwiniętych rynkach.

W konsekwencji, Leszek Kułak prognozuje, że rynek mediów telewizyjnych i streamingowych będzie polegał na tworzeniu się konglomeratów kanałów telewizyjnych i platform VOD.

Czy konsumenci będą rezygnować z kina i klasycznej telewizji?

Leszek Kułak twierdzi, że w przyszłości na rynku kina będą nadal miały swoje miejsce – część dużych produkcji widzowie nadal będą masowo oglądać w kinach, gdyż na mniejszym ekranie nie zapewnią one równie dobrych wrażeń wizualnych.

Analogicznie będzie wyglądać rynek klasycznej telewizji – dla przykładu transmisje sportowe na żywo wciąż będą przyciągać rzesze widzów, a nie przeniosą się one w pełni na platformy internetowe, gdyż działają one z pewnym opóźnieniem i często napotykają problemy techniczne – pod tym względem telewizja nadal będzie wiodła prym.

Jednocześnie platformy streamingowe cały czas będą się rozwijać, lecz przyrost subskrybentów największych platform będzie coraz bardziej hamować. Czy jednak finalnie przejmą one inne obszary, w których dominuje dziś klasyczna telewizja?

Leszek Kułak uważa, że wszystko będzie zależało od konkretnej oferty – zarówno pod względem programowym, jak i kosztowym. Jeśli ceny klasycznej telewizji kablowej będą za wysokie dla konsumentów – jak to miało miejsce w Stanach Zjednoczonych – platformy streamingowe będą coraz bardziej dominować na rynku.

Nowa platforma VOD filmów i seriali: RED GO – jak rozwija się Red Carpet Media Group?

Red Carpet Media Group wyszło z założenia, iż musi się wyróżnić swoją ofertą na rynku – czyli dostarczyć content, którego polski widz nie znajdzie nigdzie indziej. Z tego powodu, na uruchomionej przez spółkę platformie RED GO znajdziemy zarówno klasykę kina, jak i premiery, które nie aktualnie są dostępne nigdzie indziej.

Co istotne, produkcje dostępne na RED GO z pewnym opóźnieniem trafiają także do telewizji linearnej, gdzie są wyświetlane na kanale Red Carpet TV, który jest oferowany w sieci kablowej bezpłatnie.

Ponadto, Red Carpet Media Group bierze obecnie udział w konkursach Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji na nadawanie naziemne.

Wyniki Red Carpet Media Group za III kwartał 2023 r.

Wyniki finansowe Red Carpet Media Group za trzeci kwartał 2023 roku są zgodne z założeniami strategii spółki. Przychody Red Carpet Media Group zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym cały czas rosną, podobnie jak i oglądalność.

Co więcej, w trzecim kwartale pojawiły się już pierwsze przychody reklamowe z platform typu FAST Red Carpet Media Group, gdzie spółka współpracuje z zagranicznymi podmiotami zajmującymi się akwizycją reklam i umieszczaniem ich w dane programy.

Zapraszam do samodzielnego zapoznania się z całym odcinkiem, nagranie znajduje się poniżej:

Jakub Bandura
Jakub Bandura
Redaktor portalu PortfelPolaka.pl. Wiedzę z zakresu rynków finansowych i inwestowania zgłębiał na studiach ekonomicznych. Trader rynku OTC i Forex preferujący handel krótkoterminowy. Entuzjasta statystyki oraz analizy technicznej instrumentów finansowych.

Najnowsze

Zobacz również