Jak wygląda reklamacja towarów zakupionych za granicą?

487
reklamacja

Część osób wie, jak zareklamować towar, który kupiliśmy w sklepie stacjonarnym w Polsce lub za pośrednictwem polskich stron internetowych. Jednak nie każdy wie, jak to wygląda, kiedy produkty nabyliśmy w czasie wakacji za granicą lub za pośrednictwem zagranicznych stron. Jak reklamować towary z zagranicy, ile mamy na to czasu i jak wygląda sytuacja w przypadku gwarancji? O tym w dzisiejszym artykule.

Reklamacja towarów w Unii Europejskiej

Konsumenci w momencie zakupienia towaru nabywają do niego pewne prawa. Istnieją odgórne przepisy, które obowiązują na terenie całej Unii Europejskiej, ale także takie funkcjonujące w obrębie danego państwa.

reklamacjaZgodnie z przepisami, które obowiązują w Unii Europejskiej, konsumenci mają prawo do reklamacji towaru do 2 lat od jego zakupienia lub w przypadku towarów zakupionych przez Internet do 2 lat od dostarczenia do nas produktu. Między innymi mowa tutaj o towarach, które przyszły do nas z pewną wadą lub niekompletne. Dodatkowo możemy reklamować produkty, które uległy uszkodzeniu w ciągu dwóch lat. W ramach reklamacji możemy domagać się:

  • naprawy produktu
  • wymiany wadliwego produktu na nowy
  • zwrotu środków.

Warto jednak pamiętać, że na przykład w Polsce powinniśmy zgłosić wadliwość produktu w ciągu 2 miesięcy od zauważenia nieprawidłowości. Jeśli przyjdzie do nas towar, który nie jest zgodny z umową, możemy go reklamować z powodu niezgodności z umową. Jednak jak reklamować towary, które kupiliśmy stacjonarnie w innym kraju? Czy jest to w ogóle możliwe? O tym w dalszej części artykułu.

Reklamacja towarów zakupionych stacjonarnie za granicą

Na początek warto rozróżnić gwarancję od reklamacji. Gwarancja jest dobrą wolą producenta i to on ustala, na jakich zasadach możemy z niej skorzystać. Właśnie dlatego nie na każdy towar mamy gwarancję, niektórzy producenci z niej rezygnują. Dużym plusem jest możliwość przedłużenia gwarancji za opłatą. W przypadku reklamacji mamy na nią jedynie dwa lata, nie możemy wydłużyć tego okresu.

Producenci, którzy oferują swoje produkty w różnych krajach świata, czasem wychodzą z inicjatywą gwarancji europejskiej, która umożliwia oddanie towaru na gwarancję w dowolnym kraju Unii Europejskiej, w którym producent ma swoje serwisy. Jednak nie każdy daje takie możliwości, czasem gwarancja producenta pozwala na oddanie towaru tylko w konkretnym miejscu. W przypadku przepisów unijnych mamy możliwość reklamacji towaru przez okres dwóch lat od jego zakupienia. Możemy jej dokonać u sprzedawcy. Sama możliwość reklamacji towaru zakupionego za granicą jest prawem każdego konsumenta. Jednak jak właściwie możemy złożyć reklamację? Wyjaśnimy w dalszej części artykułu.

Jak składać reklamację na towary zakupione za granicą?

Przede wszystkim, zanim zdecydujemy się na złożenie reklamacji, warto sprawdzić, czy na dany produkt jest gwarancja. Jeżeli tak, to warto z niej skorzystać. Dodatkowo dużym plusem i ułatwieniem będzie gwarancja europejska. Znacznie prościej jest reklamować towar kupiony na zagranicznej stronie internetowej niż ten kupiony stacjonarnie, jednak jest kilka sposobów, które umożliwiają nam złożenie reklamacji.

reklamacjaW przypadku zagranicznych strony internetowych możemy skorzystać z regulaminu strony i dowiedzieć się, w jaki sposób najprościej jest złożyć reklamację. Wiele marek ma proste i przejrzyste sposoby na złożenie reklamacji. Na początek musimy poinformować sprzedawcę, że towar posiada wadę. Możemy zrobić to drogą mailową lub poprzez infolinię. Sprzedawca przekaże dalsze procedury odebrania od nas wadliwego towaru. Warto od razu zaznaczyć, czy chcemy naprawy towaru, wymiany na nowy lub zwrotu środków.

Jeżeli wadliwy towar kupiliśmy, będąc na wakacjach za granicą, to ciężko nam udać się bezpośrednio do sprzedawcy. Najprostszym rozwiązaniem będzie wysłanie wiadomości za pośrednictwem poczty elektronicznej. Bardzo ważne, żeby w takiej sytuacji nie posługiwać się językiem polskim, tylko językiem uniwersalnym, jakim jest angielski. Sprzedawca musi zrozumieć naszą wiadomość, żeby odpowiednio zareagować.

Czy musimy udowodnić, że produkt jest wadliwy?

Konsumenci czasem obawiają się, że reklamacja nie zostanie uznana i otrzymają z powrotem nienadający się do użytku produkt. Nie każdy zdaje sobie sprawę, że jeżeli wada pojawi się do 6 miesięcy od zakupu, uważa się, że uszkodzenie istniało od samego początku. W takiej sytuacji sprzedawca nie może odmówić nam reklamacji. Nie każdy o tym wie, a niektórzy niepotrzebnie odwlekają zgłoszenie wadliwości towaru. Jeżeli minął okres 6 miesięcy od zakupu towaru, możemy zostać poproszeni o dokładne wskazanie wady. Reklamacji domagamy się w ramach rękojmi lub gwarancji.

  • reklamacjaRękojmia — przepisy określą, że reklamacja przysługuje nam na terenie Unii Europejskiej przez okres dwóch lat. W przypadku rękojmi czas ten nie może być wydłużony. Z wadliwym towarem musimy zgłosić się do sprzedającego.
  • Gwarancja — dobrowolna inicjatywa producenta. Jej zasady określa właśnie producent. Za dodatkową opłatą możemy starać się o wydłużenie okresu gwarancji. Dodatkowym plusem jest gwarancja europejska. W tym przypadku z wadliwym towarem zgłaszamy się bezpośrednio do producenta. Jest to zdecydowanie korzystniejsza opcja dla konsumentów.

Reklamacja towaru kupionego za granicą jest możliwa

Niektórzy obawiają się kupować produkty z zagranicznych stron lub inwestować w droższe towary w czasie wakacji za granicą. Wynika to ze strachu, że danego przedmiotu nie będziemy mogli reklamować. Warto zdawać sobie sprawę, że przepisy Unii Europejskiej określają, że każdy konsument ma prawo do reklamacji towaru przez okres dwóch lat. Niektórzy producenci dodatkowo decydują się na gwarancję europejską, która znacząco ułatwia reklamację towaru kupionego za granicą. W takiej sytuacji z wadliwym produktem możemy udać się do dowolnego serwisu w całej Unii i tam oddać uszkodzony towar.

reklamacjaReklamację wbrew pozorom bardzo łatwo możemy zgłosić. Jeżeli kupiliśmy dany przedmiot na zagranicznej stronie, zwykle wystarczy poszukać w regulaminie sklepu, co należy zrobić, kiedy chcemy reklamować wadliwy towar. Natomiast w sytuacji, kiedy kupiliśmy towar stacjonarnie, możemy napisać do sprzedawcy za pośrednictwem poczty elektronicznej. Ważne, żeby użyć języka angielskiego, który jest uniwersalny.

Czasem zakupiony towar potrafi zepsuć się w ciągu paru tygodni lub kilku miesięcy. Jeżeli wada pojawiła się do 6 miesięcy od zakupu towaru, przyjmuje się, że istniała ona od samego początku. W takiej sytuacji sprzedawca lub producent muszą uznać reklamację. Dlatego nie warto czekać ze zgłoszeniem reklamacji, najlepiej zrobić to od razu po zauważeniu uszkodzenia.

ai
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments