Pandemia koronawirusa w ogromnym stopniu wpłynęła na codzienność każdego z nas i nadała swoisty kształt każdej branży. Skala i skutki tego zjawiska wciąż są w tej chwili nie do oszacowania, lecz wiadomo, że nawet w Polsce, pomimo rządowych programów antykryzysowych, ilość upadłych przedsiębiorstw oraz osób, które zostały bez pracy, okazała się astronomiczna.
O ile podmioty gospodarcze, które funkcjonują w branży spożywczej, medycznej, czy IT z reguły naprawdę dobrze sobie radzą, o tyle większość małych i średnich przedsiębiorstw z innych sektorów ma ogromnie utrudnione zadanie. Jak przedsiębiorcy tego typu mogą rozwijać swój biznes w czasie pandemii? Poniżej zostanie zaprezentowanych kilka wskazówek, które stanowią swego rodzaju ścieżkę mającą za zadanie doprowadzić przedsiębiorców do tego celu. W pierwszej kolejności:
Wykorzystaj zwiększoną rolę Internetu 
W związku z pandemią koronawirusa praktycznie wszyscy zaczęliśmy coraz częściej robić zakupy przez Internet. W większości przypadków nowy nawyk okazał się o tyle komfortowy, że po prostu z nami pozostał, nie zrezygnowaliśmy z niego, gdy sklepy i galerie handlowe znów zostały w pełni otwarte. Takie zjawisko stwarza ogromne możliwości dla reklamy i sprzedaży różnego rodzaju produktów i usług.
Podstawowe kanały narzędzia promocyjne w sieci
Warto więc obecnie skupić się na tym kanale i go rozwijać, zarówno w ramach marketingu jak i sprzedaży. Najszybszą formą promocji jest narzędzie Google AdSense. Za jego pomocą, możemy tworzyć linki sponsorowane, czy nawet udostępniać użytkownikom wyszukiwarki Google zawartość naszego sklepu internetowego (jeśli go oczywiście prowadzimy) za pomocą Google Zakupy. Natomiast w przypadku social mediów, warto wykorzystać narzędzie Facebook Ads. Dzięki takiej reklamie możemy dotrzeć do osób, które odwiedziły nasz sklep lub stronę internetową, ale nie dokonały zakupu.
Przeprowadź audyt finansowy swojego biznesu
Audyt finansowy w naszym przedsiębiorstwie może być wymiaru typowego audytu – jaki ma miejsce w spółkach – ale po prostu chłodnego i logicznego spojrzenia na aktualną sytuację finansową firmy. W tej sytuacji należy przeanalizować jakie są koszty stałe, zmienne, przychody, a przede wszystkim co można uciąć bez strat w zyskach, relacjach i kanałach biznesowych.
Warto również nakreślić kilka scenariuszy na najbliższy czas. Chociażby scenariusz zakładający sytuację, gdzie nagle urwie się większość kanałów logistycznych w związku ze współpracą z naszymi kontrahentami. Może warto rozejrzeć się za nowymi dostawcami? Oczywiście każdy powinien sam wyznaczyć sobie pytania i znaleźć dobry dla siebie i swojej branży sposób na przeprowadzenie audytu. Najważniejsza jest samoświadomość bycia w konkretnym miejscu i posiadanie scenariuszy na przyszłość.
Dopasuj swoją ofertę do obecnie panujących trendów
Takie działania, jak zmodyfikowanie user experience, dodanie nowej usługi (takiej jak choćby zakup bonów na przyszłe korzystanie z usługi po atrakcyjnej cenie), większy nacisk na działania w Internecie (jak to zostało wyjaśnione poniżej), zwiększanie świadomości istnienia naszej marki wśród potencjalnych klientów (także za pomocą Internetu), czy nawet po prostu dopracowanie aktualnej oferty – te wszystkie działania w dobie pandemii koronawirusa powinny przynieść namacalne korzyści dla naszego biznesu. Zwłaszcza, że niebawem powinniśmy mieć do czynienia ze znacznym zwiększeniem się popytu ze strony konsumentów.
Więcej pieniędzy na konsumpcję
Statystyki mówią jasno – oszczędności gospodarstw domowych w czasie pandemii bardzo wyraźnie wzrosły. Ze względu na zamknięcie gospodarki i trwające wciąż ograniczenie jej wielu gałęzi, konsumenci często nie mają gdzie wydawać swoich pieniędzy. Tymczasem wiele firm upadło, co oznacza, że w dużej ilości branż istnieje bardzo duża szansa na pozyskanie nowych klientów.
To wszystko oznacza, że w czasie pandemii nie można sobie zrobić przerwy od rozwijania biznesu. Z całą pewnością konkurencja nie śpi, modyfikuje swoją ofertę i stara się uzyskać przewagę. Nie można więc przegapić tego momentu i wciąż dopasować ofertę do obecnych trendów – to właśnie na nich należy bazować w kontekście rozwijania biznesu obecnie.
Bądź w stałym kontakcie z klientami
Należy pamiętać by na bieżąco informować klientów – choćby za pomocą strony internetowej naszej firmy lub jej mediów społecznościowych o tym, co się dzieje w naszym biznesie. W tym celu powinno się informować o tak istotnych kwestiach, jak choćby realizacja nowej usługi czy rozbudowany system dostawy towarów. Jeśli natomiast działamy w skali lokalnej, to warto podjąć dodatkowe działania, aby być blisko swoich klientów. W tym celu można działać choćby na grupach zrzeszających mieszkańców danego osiedla, dzielnicy lub miasta na Facebooku. Warto zwracać uwagę a ich pytania i – gdy dostrzeżemy taką możliwość – starać się promować swój biznes.
Postaw na automatyzację procesów biznesowych 
Niezależnie od tego, czym się zajmujemy, działania firmy powinny być jak najbardziej zoptymalizowane, aby uzyskać najlepsze efekty w jak najkrótszym czasie i przy najmniejszych nakładach finansowych. Mogłoby się wydawać, że za zyski w firmie odpowiada wyłącznie ilość klientów i to, ile oni wydają, jednak to nie wszystko. Wielu przedsiębiorców zapomina bowiem, że czas to również wartość – a w jego oszczędzaniu może znacznie pomóc automatyzacja procesów biznesowych.
Optymalizacja zarządzania zleceniami i kontaktami
W jaki sposób wprowadzić automatyzację biznesową w swojej firmie? Możliwości jest naprawdę wiele. W pierwszej kolejności trzeba oczywiście wziąć pod uwagę nasz model biznesowy i to, w jakiej branży działamy. W tym zakresie warto choćby zastanowić się nad sposobami optymalizującymi zarządzanie swoimi zleceniami i kontaktami. Pomóc w tym może system CRM (z angielskiego Customer Relationship Management), czyli Zarządzanie Relacjami z Klientami.
Zyskany w ten sposób czas, możesz przeznaczyć na kluczowe działania firmy, które przekładają się na pozyskiwanie nowych klientów czy sprzedaży. Automatyzacja procesów biznesowych to zatem nie tylko sposób na zwiększenie wygody prowadzenia biznesu, lecz również fundament jego stabilnego rozwoju.
Zainwestuj w rozwój osobisty
Prowadzenie biznesu to ciągła nauka, która wymaga zaangażowania i cierpliwości. Rynek zmienia się w sposób bardzo dynamiczny, co udowodniła nam pandemia koronawirusa. W konsekwencji przedsiębiorcy są zmuszeni do ciągłego korygowania kursu swojego biznesu. Coś, co działało świetnie 1,5 roku temu, dziś już może zupełnie się nie sprawdzać.
W efekcie, powszechnie uważa się, że firma rozwija się na tyle, na ile rozwija się jej właściciel. Warto więc postawić na swój własny rozwój. W pierwszej kolejności warto skorzystać z kursów i szkoleń – możliwości tutaj jest naprawdę dużo. Warto wiedzieć, że w czasie pandemii koronawiursa zainteresowanie szkoleniami dla małych i średnich przedsiębiorstw wzrosło aż trzykrotnie w stosunku do liczby chętnych sprzed pandemii. To jednoznacznie oznacza, że przedsiębiorcy chcą nadrobić zaległości i zdobyć nowe kompetencje, które w bieżącej rzeczywistości pomogą im skutecznie rozwijać swój biznes.
Należy jednak mieć świadomość, że powinno się nie tylko pochłaniać wiedzę teoretyczną, lecz przekładać ją również na rzeczywiste działania – zwłaszcza te opisane powyżej.