Już 1 grudnia na państwowych odcinkach autostrad A2 między Koninem i Strykowem oraz A4 od Wrocławia do Sośnicy, znikną bramki. Kierowcy będą mieli dwie możliwości, aby zapłacić za przejazd. Pierwszą jest zakup biletu autostradowego na stacji benzynowej. Drugą jest korzystanie z systemu e-TOLL, z którego od 1 października obowiązkowo już korzystają kierowcy samochodów ciężarowych.
Na czym polega to rozwiązanie? Jak korzystać z e-TOLL? Jakie kary można otrzymać za niedostosowanie się do nowego systemu opłat za przejazd autostradami? Wszystkie te informacje zostaną zaprezentowane poniżej:
Czym jest e-TOLL?
System e-TOLL to nowoczesne rozwiązanie, oparte na technologii pozycjonowania satelitarnego. Służy on do poboru opłaty elektronicznej za przejazd po wybranych odcinkach dróg krajowych. Umożliwi on opłacanie przejazdów. Administratorem systemu i danych jest szef Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Rozliczanie opłaty za przejazd autostradą w tym systemie odbywa się za pomocą opłaty w aplikacji mobilnej e-TOLL PL, która jest dostępna w sklepach Google Play i App Store.
Jak korzystać z e-TOLL?
Rejestracja w systemie e-TOLL jest możliwa online na rządowej stronie dedykowanej temu systemowi oraz za pośrednictwem e-Urzędu Skarbowego. Ministerstwo Infrastruktury uruchomiło rejestrację pod koniec maja.
Internetowe Konto Klienta
Podczas rejestracji należy utworzyć Internetowe Konto Klienta (IKK). IKK pozwoli na:
- Pełną rejestrację w e-TOLL, bez konieczności zawierania umowy
- Zarządzanie użytkownikami, w tym nadawanie dostępów pełnomocnikom i pracownikom o różnych profilach (administrator, księgowy, kierowca)
- Realizację płatności i doładowanie konta
- Zarządzanie pojazdami i przypisywanie ich do wybranego konta rozliczeniowego
- Zarządzanie zarejestrowanymi urządzeniami geolokalizacyjnymi w trybie online
- Kontakt z operatorem systemu e-TOLL, w tym składanie reklamacji z użyciem dedykowanych formularzy.
Następnym krokiem jest wybór sposobu przekazywania danych do systemu w celu umożliwienia naliczania opłat elektronicznych.
Aplikacja e-TOLL PL
Tutaj podstawową opcją jest aplikacja e-TOLL PL dostępna bezpłatnie do pobrania w Google Play i App Store. Aplikacja umożliwia wniesienie opłaty za przejazd drogami płatnymi, doładowanie i monitorowanie stanu konta oraz realizację obowiązków przewoźników towarów wrażliwych w systemie SENT-GEO.
OBU
Drugą opcją jest naliczanie opłat przy pomocy urządzenia pokładowego OBU. Można je nabyć w sieci Miejsc Obsługi Klienta e-TOLL lub w sieci dystrybucji jednego z operatorów OBU.
GPS
Trzecim rozwiązaniem jest naliczanie opłat przy pomocy Zewnętrznego Systemu Lokalizacyjnego, czyli wbudowanego w naszym pojeździe modułu GPS. Aby monitorować stan konta będziesz musiał powiązać urządzenie GPS z aplikacją mobilną lub skorzystać z Internetowego Konta Klienta.
Płatności
Aby wnieść opłatę elektroniczną za przejazd odcinkami dróg płatnych, będziesz mógł wybrać formę rozliczenia:
- Konto rozliczeniowe w trybie przedpłaty – podczas rejestracji zasilamy konto, z którego na bieżąco będą pobierane środki za przejechane odcinki dróg płatnych
- Konto rozliczeniowe w trybie płatności okresowej z zabezpieczeniem – podczas rejestracji dostępna będzie opcja ustanowienia zabezpieczenia na naszym koncie w postaci depozytu (wpłaty pieniężnej), gwarancji bankowej/ ubezpieczeniowej lub poręczenia podmiotu trzeciego. Do chwili zatwierdzenia prawidłowo złożonego zabezpieczenia będziemy mogli korzystać z e-TOLL w trybie przedpłaty.
Wady systemu e-TOLL
Korzystanie z aplikacji e-TOLL PL jest obarczone ryzykiem, typowym dla urządzeń typu smartfon oraz aplikacji mobilnych, takimi jak przerwy w jej działaniu, związane przykładowo z zanikiem sygnału lub rozładowaniem się telefonu. Kierowca musi pamiętać o ciągłym naładowaniu telefonu oraz o uruchomieniu aplikacji przed wjazdem na odcinek płatny.
Oznacza to dodatkowe obciążenie obowiązkami kierowców, a także kosztami – bowiem aplikacja zużywa pakiety danych. Skutkiem zaniedbania któregoś z wymienionych obowiązków jest przerwanie przekazywania informacji i narażenie się na karę finansową. Ale najgorsze wydaje się jednak to, że aplikacja stwarza realne niebezpieczeństwo angażując uwagę kierowcy na smartfonie zamiast na drodze.
Co więcej, korzystanie z aplikacji e-TOLL PL z uwagi na rotację kierowców nie nadaje się do zastosowania we flotach, ponieważ aplikacja jest przypisana do kierowcy, a nie do pojazdu.
Krytyka ze strony użytkowników
Dodatkowo, obecni użytkownicy zarzucają aplikacji e-TOLL PL absolutny brak intuicyjności obsługi. Uruchamia ona się długo, szybko rozładowuje baterię, a proces rejestracji często wymaga poświęcenia kilku godzin z uwagi na częste awarie systemu.
Mandaty za niewłaściwe korzystanie z systemu e-TOLL
Za co można otrzymać mandat?
Za brak opłaty w przypadku aut osobowych grozi mandat 500 złotych płatny w ciągu 14 dni. Kwota takiej opłaty dodatkowej spadnie do 400 PLN, jeśli zapłacimy do 7 dni. Obowiązek wniesienia opłaty za przejazd autostradą spoczywa na właścicielu, posiadaczu lub użytkowniku pojazdu. Kara nie jest jednak pobierana, jeżeli w terminie 3 dni od dnia zakończenia przejazdu autostradą lub jej odcinkiem, zostanie wniesiona opłata za przejazd.
Mandat w wysokości 500 złotych można również otrzymać za przejazd pasem dedykowanym dla użytkowników systemu e-TOLL bez prawidłowo funkcjonującego urządzenia lub systemu zapewniającego przekazywanie danych geolokalizacyjnych (gdy nie wniesiono opłaty lub aplikacja zawiodła). Taka wysokość mandatu obowiązuje także, gdy nie mamy wystarczających do opłaty przejazdu środków na koncie – jeśli kierowca zarejestrowany w systemie e-Toll rozlicza się w przedpłatą.
Co istotne, kary będą groziły także w przypadku rozładowanego smartfona, na którym zainstalowana będzie aplikacja e-TOLL lub za “zgubienie” sygnału GPS. Jeśli sygnału nie będzie przez więcej niż 15 minut, trzeba będzie zjechać na najbliższym zjeździe. Należną opłatę trzeba będzie wówczas wnieść w ciągu trzech dni. Inaczej system naliczy 500 złotych kary.
Natomiast kierowcy ciężarówek za tego typu przewinienia muszą liczyć się z karą sięgającą 1500 złotych.
Do tego w przypadku stwierdzenia w trakcie kontroli przeprowadzanej przez funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej, inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego lub policję, że wnoszący opłatę nie uiścił jej za poprzednie przejazdy autostradą lub jej odcinkiem, kontrolujący pobiera kaucję w wysokości opłaty dodatkowej za każdy z tych przejazdów.
Nowe radiowozy i nowoczesny sprzęt kontrolny
Egzekwowaniem opłat e-TOLL zajmą się 102 nowe radiowozy ITD uzbrojone w zestawy najnowocześniejszych kamer do odczytywania tablic rejestracyjnych. Samochody służb kontrolnych zbudowano na bazie nieoznakowanych Fordów Focus i oznakowanych modeli Transit Custom.
Sprzęt specjalistyczny dostarczyła firma Vitronic z Kędzierzyna-Koźla. Radiowozy są wyposażone w kamery (boczne, przód, tył) i czujniki wbudowane w „koguta” na dachu (moduły Enforcement Bar), a dzięki systemowi rozpoznawania tablic rejestracyjnych ANPR/OCR (Automatic Number Plate Recognition/Optical Character Recognition) współpracującemu z urządzeniami zainstalowanymi w autach możliwe jest kontrolowanie w czasie rzeczywistym czy uiszczono opłatę elektroniczną za korzystanie z dróg.
Skuteczność sprzętu producent określa na poziomie powyżej 98%. Do tego rozwiązanie umożliwi kontrolę nocą, w dodatku zarówno statyczną (auto zaparkowane przy trasie) jak i dynamiczną (odczyt tablic rejestracyjnych nawet do prędkości 250 kilometrów na godzinę). Zestaw kamer w trakcie jazdy potrafi kontrolować pasy ruchu po obu stronach przemieszczającego się radiowozu.
To rozwiązanie umożliwia zatem funkcjonariuszom natychmiastową weryfikację numerów rejestracyjnych mijanych pojazdów, zaparkowanych lub będących w ruchu oraz klasyfikację pojazdów wg gabarytów. Zebrane dane są przesyłane do bazy i porównywane z listą pojazdów, które mają opłacony przejazd. W konsekwencji, wyklucza to konieczność ustawiania się w kolejkach na bramkach i znacznie ułatwi oraz usprawni podróżowanie po Polsce.
Chcesz wiedzieć więcej o systemie e-TOLL? O jego wprowadzeniu pisaliśmy również tutaj.