Jak i gdzie sprzedawać grafiki/obrazy?

Udostępnij

Jak sprzedawać sztukę przez Internet?Sprzedaż dzieł sztuki kojarzy się raczej z wizytami w galeriach i na wystawach niż z aktywnością w Internecie. Handel elektroniczny stanowi jednak doskonałe rozwiązanie dla każdego kolekcjonera bądź artysty, który chciałby zarabiać na swoich obrazach. Na jakie kanały warto zwrócić uwagę? Z naszego poradnika dowiesz się, jak i gdzie sprzedawać sztukę w sieci!

Gdzie w Internecie sprzedawać grafiki lub obrazy?

Jak możesz się domyślać, w Internecie istnieje wiele różnych kanałów, które doskonale nadają się do prowadzenia działań sprzedażowych w zakresie sztuki. Wybierając odpowiednie rozwiązania dla siebie, należy kierować się przede wszystkim potrzebami i zachowaniem określonej grupy docelowej, a także specyfiką swojego biznesu. Wśród dostępnych możliwości szczególną uwagę warto zwrócić na:

Własny sklep internetowy

Witryna sklepu internetowego powinna stanowić najważniejszy kanał sprzedaży dla każdego przedsiębiorcy. Takie rozwiązanie gwarantuje Ci bowiem swobodę rozwoju własnej marki i pełną niezależność. Samodzielnie decydujesz o narzucanych na produkty marżach oraz o kierunku i dynamice ekspansji firmy.

Ogromnym plusem sklepu internetowego w przypadku sprzedaży dzieł sztuki jest możliwość połączenia e-commerce’u z blogiem. Pozwoli Ci on gromadzić wokół swojej marki społeczność, która zaangażuje się w Twoją działalność, stając się najlepszą reklamą dla oferowanych przez Ciebie produktów.

Pamiętaj także o możliwości połączenia sprzedaży towarów fizycznych z handlem materiałami cyfrowymi. Na jednej stronie internetowej zaoferujesz swoim klientom zarówno obrazy lub plakaty, które można zawiesić na ścianie, jak i grafiki w formacie elektronicznym. Te ostatnie mogą zostać wykorzystane przez kupujących na komputerze lub smartfonie bądź też samodzielnie wydrukowane.

Jak założyć sklep internetowy z obrazami?

Uruchomienie własnego sklepu internetowego może niektórym wydawać się trudnym w realizacji wyzwaniem. Zupełnie niesłusznie. Współcześnie stworzenie witryny e-commerce ogranicza się właściwie do kilku kliknięć i nie wymaga żadnych umiejętności z zakresu programowania. Wszystko dzięki nowoczesnym platformom SaaS, gwarantującym dostęp do prostych w obsłudze narzędzi i funkcji automatyzacyjnych.

Aby uruchomić własny sklep internetowy, wykonaj po prostu następujące kroki:

  1. Wykup domenę — zdecyduj, jak będzie nazywał się Twój sklep, i sprawdź, czy domena ta jest dostępna. Hostingiem nie musisz się martwić, ponieważ zapewni Ci go dostawca oprogramowania.
  2. Załóż działalność gospodarczą — to etap, który możesz pominąć pod warunkiem, że Twoje przychody ze sprzedaży obrazów nie będą przekraczały połowy wynagrodzenia minimalnego (1745 zł brutto w 2023 r.). W takim przypadku do dyspozycji masz bowiem formę działalności nierejestrowanej.
  3. Zarejestruj się na wybranej platformie SaaS — spośród dostępnych w sieci narzędzi e-commerce wybierz to, które najlepiej odpowiada Twoim potrzebom biznesowym. Jeśli masz taką możliwość, skorzystaj z darmowego okresu próbnego, aby przetestować funkcje danej platformy. Takie rozwiązanie dostępne jest na przykład w przypadku oprogramowania Sky-Shop.
  4. Wprowadź dane sklepu — tworzenie witryny zaczniesz od wprowadzenia do systemu takich informacji jak Twoje dane kontaktowe czy numer konta bankowego.
  5. Dodaj produkty do sklepu — jeśli chcesz sprzedawać autorskie obrazy bądź inne unikalne artykuły, musisz ten proces przeprowadzić ręcznie. Jeżeli jednak zamierzasz handlować reprodukcjami bądź plakatami z hurtowni, zawsze możesz pobrać dane produktowe bezpośrednio od dostawcy.
  6. Skonfiguruj wygląd strony — dzięki intuicyjnemu w obsłudze kreatorowi stron zrobisz to łatwo i szybko. Zazwyczaj wystarczy edytować gotowy szablon i rozmieścić poszczególne moduły witryny metodą przeciągnij i upuść.
  7. Dodaj metody płatności i dostawy — aby ułatwić przyszłym klientom składanie zamówień, musisz zintegrować swoją stronę z bramką płatności i usługami kurierskimi. Zwróć uwagę na dostępność popularnych opcji, takich jak szybkie przelewy, BLIK, karty płatnicze, a także paczkomaty InPost oraz dostawy DHL, DPD czy UPS.
  8. Zacznij sprzedawać — Twój sklep jest gotowy do rozpoczęcia sprzedaży. Zrób więc dobry użytek z narzędzi marketingowych i przyciągnij na stronę nowych klientów!

Marketplace’y

Serwisy takie jak Allegro czy (zwłaszcza za granicą) Amazon i eBay to doskonałe metody na poszerzenie grona klientów. W kanałach tego typu możesz wygodnie prowadzić sprzedaż swoich obrazów, lecz musisz mieć na uwadze, że odwiedzają je głównie użytkownicy zdecydowani na zakup konkretnych produktów. Oznacza to, że w pierwszej kolejności warto wyrobić sobie rozpoznawalność na rynku.

Pamiętaj także o tym, że działalność w ramach marketplace’ów wiąże się z koniecznością opłacania różnego rodzaju prowizji. Musisz liczyć się też z większą konkurencją i trudnościami w zakresie kreowania własnej marki. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby prowadzić własny sklep internetowy, który będzie dodatkowo zintegrowany z Allegro lub inną platformą zakupową. Pozwoli Ci to połączyć działania wizerunkowe z ciągłym zwiększaniem zasięgów.

Szczególną uwagę w przypadku marketplace’ów warto zwrócić na serwisy poświęcone artystom i twórcom rękodzieła. Mowa o takich platformach jak Etsy, Artpal czy Haloart.

Media społecznościowe

Nie każdy wie o tym, że sprzedaż dzieł sztuki można prowadzić również za pośrednictwem social media. Kanałem, który najbardziej kojarzy się z obrazami, jest naturalnie Instagram. Załóż tam więc profil i prezentuj swoje grafiki w formie zdjęć oraz stories. Skorzystaj z funkcji sklepu, aby oznaczać w postach i relacjach konkretne produkty. Dzięki temu użytkownicy będą mogli kliknąć w znacznik, co przeniesie ich prosto do karty danego artykułu w Twoim sklepie internetowym.

Za granicą sklep na Instagramie pozwala na finalizowanie transakcji bezpośrednio w serwisie, podczas gdy w Polsce opcja ta nie jest jeszcze dostępna. Niemniej, korzystanie z tego rozwiązania na pewno pozytywnie odbije się na Twoich zasięgach, rozpoznawalności, a nawet na poziomie sprzedaży. W dokładnie taki sam sposób działa sklep na Facebooku, z którego również zrobisz dobry użytek.

Jak sprzedawać obrazy lub grafiki w Internecie?

Skoro wiesz już, gdzie sprzedawać obrazy i grafiki w sieci, zastanówmy się jeszcze nad tym, jak robić to dobrze. Aby zagwarantować sobie sukces w tej branży, przestrzegaj następujących zasad:

Zadbaj o rzetelną wycenę

Wycena dzieł sztuki to często kwestia subiektywna. Niestety koszty stanowią dla konsumentów jeden z najważniejszych czynników decyzyjnych podczas zakupów online. Upewnij się więc, że podawane przez Ciebie wartości będą wystarczająco atrakcyjne dla klientów, a jednocześnie opłacalne z Twojej perspektywy. Pomocny w tej kwestii okaże się z pewnością research cen w podobnych sklepach. Możesz również skorzystać ze wsparcia domów aukcyjnych, które dostarczą Ci informacji na temat wartości sprzedawanych przez Ciebie obrazów.

Ubezpieczaj przesyłki

Sprzedając obrazy, musisz zadbać o właściwe zabezpieczanie przesyłek. Dzieła sztuki to w końcu wyjątkowy towar, wymagający odpowiednich środków ostrożności. W przypadku szczególnie cennych egzemplarzy warto sięgnąć także po ubezpieczanie paczek.

Pozwól na oglądanie obrazów

Wymienione wyżej kanały sprzedaży pozwolą konsumentom zorientować się, co sprzedajesz i jak mniej więcej wyglądają oferowane przez Ciebie obrazy. Często jednak klienci będą chcieli bliżej przyjrzeć się interesującym ich dziełom. W miarę rozwoju działalności warto udostępnić im taką możliwość.

Pakuj produkty na prezent

Obrazy i grafiki to bardzo ciekawe pomysły na prezent. Aby poszerzyć grono klientów, wprowadź do swojego sklepu opcję personalizowanego pakowania produktów. Zachęci to kupujących do wyboru właśnie Twojej oferty.

Jak i gdzie sprzedawać grafiki/obrazy? Podsumowanie

Sprzedaż obrazów i grafik może wydawać się nie lada wyzwaniem, ale dostępne w sieci narzędzia zdecydowanie ułatwią Ci prowadzenie działalności tego typu. Aby handlować własnymi lub kolekcjonowanymi dziełami sztuki, wybierz przede wszystkim dobrą platformę e-commerce i zadbaj o obecność w kanałach, w których przebywa Twoja grupa docelowa. Pamiętaj też o dobrych praktykach w zakresie sprzedaży obrazów, a szybko odniesiesz sukces w tej branży!

Najnowsze

Zobacz również