12 października ubiegłego roku miało miejsce najgłośniejsze wydarzenie na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie od lat. Otóż tego dnia akcje firmy Allegro zadebiutowały na giełdowym parkiecie. Wartość oferty publicznej spółki wynosiła 9,2 miliarda złotych i cieszyła się ona rekordowym zainteresowaniem. W konsekwencji, kurs akcji już na samym otwarciu poszybował w górę o 51%, a spółka z miejsca stała się wtedy największą firmą w Polsce pod względem kapitalizacji. Z tego powodu, już dwa dni później, w trybie nadzwyczajnym Allegro trafiło do indeksu WIG20.
Co działo się dalej? Jak spółka Allegro radzi sobie na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych od tamtego czasu? Przekonamy się poniżej:
Allegro w trendzie spadkowym
Okazuje się, że w tym roku akcje Allegro popadły w niełaskę inwestorów. W tej chwili ich cena wynosi 44 złote, co oznacza, iż jest zaledwie minimalnie wyższa od tej z pierwotnej oferty publicznej spółki – podczas IPO trzeba było zapłacić 43 PLN.
Na tym jednak pozytywne informacje się kończą. Okazuje się bowiem, że od początku roku kurs akcji spadł o 48%, a od historycznego szczytu osiągniętego 27 października 2020, który wyniósł aż 98.78 PLN – dzisiejsza cena jest tańsza o 55,5%. Ponadto, w zestawieniu firm o największej kapitalizacji, Allegro nie jest już liderem. Zostało wyraźnie przegonione przez spółkę PKO Bank Polski.
Dlaczego akcje Allegro spadają?
Dlaczego Allegro popadło w tym roku w niełaskę inwestorów? Kluczowy okazał się czas debiutu spółki, który okazał się dość pechowy. Po pierwsze, zgrał on się w czasie z jesienną falą pandemii COVID-19, a na początku 2021 roku wyhamował wzrost przychodów spółki ze względu na powrót części konsumentów do tradycyjnych kanałów handlu. Po drugie, 2 marca bieżącego roku do Polski wszedł największy globalny konkurent Allegro na rynku e-commerce – Amazon.
W efekcie, nastawienie inwestorów do Allegro w ostatnich miesiącach się wyraźnie pogorszyło i zapewne takie pozostanie do czasu, aż okaże się za kilka miesięcy, na ile przyjmie się oferta Amazon Prime w naszym kraju, a także na ile wzrośnie chęć konsumentów i sprzedawców do przenoszenia się na tę globalną platformę e-commerce. Jeśli chodzi o realny wpływ Amazona na wyniki finansowe Allegro, to w tym roku powinien on być jeszcze ograniczony, ale w 2022 należy się liczyć z obniżeniem marży polskiego giganta. Na jak długo? To w dużym stopniu zależy od determinacji Amazona. A należy zdawać sobie sprawę, iż słynie on z tego, że nie interesuje go pozycja wicelidera na danym rynku i zrobi wszystko, aby go zdominować.
Allegro – ostatnie wyniki finansowe
Wyniki znacznie lepsze niż rok wcześniej
9 listopada Allegro zaprezentowało swoje wyniki za III kwartał 2021 roku. Były one znacznie lepsze niż rok wcześniej. Zacznijmy od tego, że w omawianym kwartale spółka odnotowała 324,4 miliona złotych skonsolidowanego zysku netto wobec 131,7 miliona PLN straty rok wcześniej. Zysk operacyjny wyniósł 323,1 miliona PLN wobec 167,8 miliona PLN zysku rok wcześniej. Wynik EBITDA wyniósł 457,1 miliona PLN wobec 284,7 miliona PLN rok wcześniej, zaś skorygowana EBITDA – 471,7 miliona PLN wobec 408,5 miliona PLN w III kwartale ubiegłego roku.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży w III kwartale 2021 sięgnęły 1,23 miliarda złotych wobec 928,7 miliona PLN rok wcześniej. Wartość sprzedaży brutto (GMV), czyli ogółem towarów sprzedanych na Allegro, wzrosła w III kwartale o 19,9% rok do roku, do 9,9 miliarda złotych. Liczba aktywnych kupujących wzrosła o 5,6% rok do roku do 13,3 miliona i o 0,8% w stosunku do poprzedniego kwartału.
Pierwsze trzy kwartały 2021 wyraźnie na plus
Przez pierwsze trzy kwartały 2021 roku spółka Allegro odnotowała 889,9 miliona złotych skonsolidowanego zysku netto w porównaniu z 158 milionami PLN zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 3,75 miliarda złotych w porównaniu z 2,7 miliarda PLN rok wcześniej. Wynik EBITDA pierwszych trzech kwartałach bieżącego roku wyniósł 1,53 miliarda złotych wobec 1,07 miliarda PLN rok wcześniej, zaś skorygowana EBITDA – odpowiednio 1,57 miliarda PLN w tym roku wobec 1,22 miliarda złotych rok wcześniej.
Wzrost związany jest z tym, że konsumenci nie odeszli od robienia zakupów przez Internet po lockdownach. Jest to również efektem nieustannych ulepszeń wprowadzanych przez Allegro w zakresie cen i oferty, rozwoju programu Allegro Smart! oraz nowych inicjatyw, takich jak Allegro Pay.
Całoroczne prognozy zostały podtrzymane
Po wynikach III kwartału Allegro podtrzymało całoroczne prognozy na ten rok, zakładające wzrost wartości sprzedaży brutto (GMV) o kilkanaście do dwudziestu kilku procent w całym bieżącym roku, zwiększenia przychodów netto o nieznacznie powyżej 30% oraz wzrostu skorygowanej EBITDA o od nieco poniżej do nieco powyżej 20%. Allegro podtrzymuje również prognozy dotyczące nakładów inwestycyjnych na 2021 rok na poziomie 475–525 milionów złotych, obniżone kwartał wcześniej.
Plany na przyszły rok
Grupa podała także w raporcie kwartalnym, że rozpoczęła proces planowania rocznego, którego głównym celem jest kontynuacja planu średnioterminowego oraz przygotowanie budżetu rocznego na 2022 rok. W najbliższym czasie priorytetem zatem jest inwestycja we wzrost wartości sprzedaży brutto poprzez zapewnienie najlepszych cen, wyboru i wygody kupującym oraz najlepszej oferty wartości dla sprzedawców, przy jednoczesnym zwiększeniu skali działalności Allegro Pay, Allegro APM i działalności realizacyjnej. Chociaż priorytetowe traktowanie wzrostu GMV może doprowadzić do obniżenia marż operacyjnych w 2022 roku, grupa nadal zakłada sekwencyjny wzrost bezwzględnego skorygowanego zysku EBITDA.
Inwestorzy rozczarowani
Takie wyniki były zgodne z oczekiwaniami rynkowych analityków. Niespodzianką było natomiast pozostawienie tegorocznych prognoz bez zmian. Inwestorzy odczytali to jako zapowiedź niskich dynamik GMV i skorygowanej EBITDA w ostatnim kwartale roku. W efekcie podczas sesji 9 listopada kurs Allegro spadł aż o 11,23%, a następnie, jeszcze w tym samym tygodniu – 12 listopada, osiągnął on swoje historyczne minimum. Wyniosło ono 40.25 PLN za akcję.
Co dalej z akcjami Allegro?
Jak zatem widzimy, pomimo raczej zadowalających wyników finansowych, ostatnie miesiące na giełdowym parkiecie dla akcji spółki Allegro okazały się wyjątkowo nieudane. Czy ten negatywny trend cały czas powinien jednak trwać? Według ekspertów – niekoniecznie. Ostatnia oficjalnie wydana rekomendacja dla tej spółki to “trzymaj” z ceną docelową 52.40 PLN. Została ona opublikowana 5 listopada przez Pawła Szpigla – analityka Biura Maklerskiego mBank. Co ciekawe, poprzednia rekomendacja tego analityka, z 20 września to “sprzedaj”, lecz cena docelowa została przez niego utrzymana na tym samym poziomie.
Większość ekspertów jednoznacznie jest zdania, że mimo silnej ofensywy ze strony firmy Amazon, to Allegro pozostanie wyraźnym liderem e-commerce w Polsce. Zakładają oni zatem, że aktualna wycena jest zaniżona i w dłuższym horyzoncie czasowym jej akcje powinny powrócić do trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy minionego roku.