Przemijający okres tradycyjnej motoryzacji oraz rosnąca inflacja spowodowały, że kultowe motocykle z lat 50. 60. i 70. osiągają zawrotne wzrosty cen. O projekcie renowacji włoskich klasyków motoryzacji opartym na idei tokenizacji Przemysław Tabor – redaktor Comparic24.tv porozmawiał z twórcami projektu MOTORIZZAZIONE: Arielem Goczołem – CEO MOTORIZZAZIONE, Sebastianem Adamikiem – Vice-CEO MOTORIZZAZIONE i Marcinem Chmielem – ekspertem zabytkowej motoryzacji.
Spis treści
- 1 Wywiad z MOTORIZZAZIONE
- 1.1 Jak narodził się projekt MOTORIZZAZIONE?
- 1.2 Czy MOTORIZZAZIONE poszukuje pojazdów do kompletnego remontu czy stara się znajdować modele w jak najlepszym stanie?
- 1.3 Jak konieczna z perspektywy klienta jest zgodność z oryginałem renowacji takiej maszyny?
- 1.4 Jak wygląda przykładowy projekt odrestaurowania takiej maszyny i ile można na tym zarobić?
- 1.5 Jakie są mocne strony projektu MOTORIZZAZIONE?
- 1.6 Jak inwestorzy mogą kupić token Motori i na czym polega ta tokenizacja?
- 1.7 Na czym polegają naprawy takich motocykli?
- 1.8 Jaki jest wymarzony pojazd MOTORIZZAZIONE do renowacji?
Wywiad z MOTORIZZAZIONE
Jak narodził się projekt MOTORIZZAZIONE?
Winnica wybrana przez Ariela Goczoła w ramach projektu Toscanizzazione znajduje się 10 kilometrów od miasta Pontedera, gdzie znajduje się fabryka Piaggio. W efekcie Ariel Goczoł i Sebastian Adamik zainteresowali się historią Piaggio, a następnie wraz z Marcinem Chmielem postanowili spróbować importować włoskie skutery i motocykle sportowe oraz zabytkowe, a nawet włoskie klasyki samochodowe z lat 30. 40. i 50. do Polski, a następnie restaurować je w autorskim warsztacie w Tychach.
Czy MOTORIZZAZIONE poszukuje pojazdów do kompletnego remontu czy stara się znajdować modele w jak najlepszym stanie?
Większość tych zabytków motoryzacji jest zapomniana, trzeba je wyremontować od podstaw. W efekcie wszystkie egzemplarze są piaskowane i przechodzą pełną renowację – nie ma znaczenia w jak złym stanie zostaną znalezione, muszą zostać uratowane.
Jak konieczna z perspektywy klienta jest zgodność z oryginałem renowacji takiej maszyny?
Część klientów oczekuje zachowania pełnej oryginalności. W takiej sytuacji pojazd zostaje tylko doprowadzony do w pełni bezpiecznego użytku. Druga grupa klientów oczekuje remontu od A do Z. Ponadto, każdy egzemplarz może zostać zarejestrowany, jako zabytek.
Jak wygląda przykładowy projekt odrestaurowania takiej maszyny i ile można na tym zarobić?
Projekt MOTORIZZAZIONE powstał po to, by importować jak największą ilość tych pojazdów. Usprawni on cały proces, zamiast zajmować się pojedynczymi egzemplarzami, będzie można zajmować się kilkunastoma jednocześnie, w kilku warsztatach.
W tym roku odrestaurowanych ma zostać 100 sztuk, a w kolejnych latach ta liczba ma wzrosnąć do 1200 rocznie, ponieważ we Włoszech mnóstwo egzemplarzy czeka w stodołach, aby nadać im drugie życie. Proces ten został nazwany moto flippingiem, a do inwestorów, którzy ulokują swoje środki w tym projekcie ma trafić 15% zysku z każdej transakcji.
Jakie są mocne strony projektu MOTORIZZAZIONE?
MOTORIZZAZIONE zamierza, jako pierwsze zająć się restaurowaniem zabytkowej motoryzacji na dużą skalę. Dzięki temu, koszty zakupu i renowacji mają być znacznie niższe.
Jak inwestorzy mogą kupić token Motori i na czym polega ta tokenizacja?
Inwestorzy inwestują w alternatywną walutę Motori. Będzie ona pozwalała na zakup tokenów NFT, które będą przypisywane do numeru VIN nadwozia każdego pojazdu. Inwestorzy zarabiają więc 10% zysku z góry określonej kwoty zysku będącego różnicą między kupnem a sprzedażą maszyny (wartości kontraktowej), a także 15% zysku z jednej konkretnej sprzedanej maszyny, przypisanej do tokenu NFT.
Ewentualnie można również samodzielnie odkupić ten motocykl, za kwotę 30% niższą od wartości kontraktowej.
Na czym polegają naprawy takich motocykli?
Głównie w grę wchodzą tutaj blacharskie prace remontowe. Jeśli chodzi o remonty mechaniczne – z oryginalnymi częściami nie ma żadnego problemu, ich sprowadzenie zawsze zajmuje maksymalnie kilka dni.
Jaki jest wymarzony pojazd MOTORIZZAZIONE do renowacji?
Marcin Chmiel wymienił takie pojazdy jak Duży Fiat, Maluch i Fiat 500. Ariel Goczoł wspomniał stary traktor z lat 20. Sebastian Adamik natomiast marzy o zajęciu się renowacją Fiata 126.
Zapraszam do samodzielnego zapoznania się z całą rozmową, znajduje się ona poniżej.