W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowych, sektor opieki zdrowotnej również przechodzi transformację. Jednym z najbardziej innowacyjnych rozwiązań w naszym kraju jest Internetowe Konto Pacjenta. Jak działa i jakie funkcje posiada to narzędzie? Czy warto z niego korzystać? Przekonamy się poniżej:
Co to jest Internetowe Konto Pacjenta?
Internetowe Konto Pacjenta (IKP) to uruchomione w maju 2018 roku bezpłatne, rewolucyjne narzędzie Ministerstwa Zdrowia, które ma ułatwić pacjentom wygodne korzystanie z usług cyfrowych i uporządkować rozproszone dotąd informacje medyczne o ich stanie zdrowia w jednym miejscu.
Internetowe Konto Pacjenta ma każda osoba, posiadająca PESEL. Po zalogowaniu się do IKP uzyskamy informacje o naszym przeszłym, aktualnym lub planowanym leczeniu. Co więcej, Internetowe Konto Pacjenta pozwoli nam załatwić szereg spraw bez konieczności wizyty w przychodni lub poradni.
IKP jest bardzo popularnym w naszym kraju rozwiązaniem, czego dowodem jest fakt, że tej pory już ponad 18 milionów użytkowników aktywowało Internetowe Konto Pacjenta, a 81% z nich ocenia to narzędzie dobrze lub bardzo dobrze.
Internetowe Konto Pacjenta – logowanie
Aby zalogować się do Internetowego Konta Pacjenta, w pierwszej kolejności należy wejść na rządową stronę pacjent.gov.pl. Następnie należy kliknąć pole “Zaloguj się na IKP”. W kolejnym kroku wybieramy jeden z czterech sposobów zalogowania się:
- Profil zaufany
- Aplikacja mObywatel
- e-Dowód
- Bankowość elektroniczna
Warto dodać, że możliwość zalogowania się do IKP oferują poniższe banki:
- Bank Pekao
- PKO Bank Polski (dla kont internetowych iPKO lub Inteligo)
- Bank Ochrony Środowiska
- BNP Paribas
- VeloBank
- Crédit Agricole
- Bank Millennium
- mBank
- Bank Spółdzielczy w Brodnicy
- ING Bank Śląski
- Kasa Stefczyka
- Banki spółdzielcze z Grupy BPS
Jakie Informacje znajdziemy w IKP?
Za pomocą Internetowego Konta Pacjenta znajdziemy liczne informacje medyczne o naszym stanie zdrowia. W IKP mamy dostęp między innymi do takich informacji, jak:
- E-recepty wystawione, zrealizowane, a także te, które zostały zrealizowane częściowo
- Dawkowanie leku, który przepisał nam lekarz
- Bezpłatne leki dla osób 65+ i do 18. roku życia
- Historia naszych wizyt w przychodni lub u lekarza oraz inne zdarzenia medyczne, również te finansowane prywatnie
- Pomoc, jakiej nam udzielono, a także, ile NFZ zapłacił za świadczenia
- Wystawione skierowania i e-skierowania
- Wystawione e-zlecenia na wyroby medyczne
- E-zwolnienia i zaświadczenia lekarskie wystawione w związku z chorobą i macierzyństwem
- Nasze szczepienia
- Historia leczenia osoby bliskiej, która nas do tego upoważniła – a także historia leczenia naszego dziecka do 18. roku życia
- Kto i kiedy zgłosił nas do ubezpieczenia zdrowotnego, wysokość opłaconych składek oraz data zarejestrowania ostatniej składki
- Informacje o wszystkich lekach dopuszczonych do obrotu w Polsce
- Nasze wyroby medyczne zrefundowane przez NFZ
- Elektroniczna dokumentacja medyczna (EDM) – w tym wyniki i opisy badań, diagnozy lekarzy, wypis ze szpitala oraz dokumenty ze Szpitalnego Oddziału Ratunkowego, o ile lekarz lub placówka umieścili ją w systemie
- Indywidualny plan opieki medycznej (IPOM) wraz z harmonogramem leczenia
Funkcje Internetowego Konta Pacjenta
Za pomocą Internetowego Konta Pacjenta mamy ponadto możliwość:
- Odbioru e-recepty SMS-em lub e-mailem
- Odbioru kolejnej e-recepty bez wizyty w gabinecie – w przypadku choroby przewlekłej i po konsultacji z lekarzem
- Zamówienia online e-recepty na stałe leki, o ile placówka odbiera zgłoszenia
- Zapisania dziecka w wieku 12 i 13 lat na bezpłatne szczepienie przeciw HPV
- Zmiany lekarza, pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki zdrowotnej
- Upoważnienia kogoś bliskiego lub medyka do odbioru naszych recept lub wglądu do naszej dokumentacji medycznej
- Upoważnienia rodzica, który nie zgłaszał dziecka do ubezpieczenia, do dostępu do jego IKP
- Złożenia wniosku o wydanie EKUZ – Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego
- Uzyskania e-skierowania na bezpłatne badania w ramach programu Profilaktyka 40 plus oraz zapisania się od razu na badania
- Zmiany e-recepty na transgraniczną
- Umówienia się na szczepienie przeciw COVID-19
- Pobrania Unijnego Certyfikatu COVID (UCC)
- Sprawdzenia stanu naszego e-skierowania do sanatorium
- Sprawdzenia. kiedy i gdzie zarejestrowaliśmy wizytę na swoje e-skierowanie – jeśli placówka umieści taką informację
- Wybrania lub zmiany naszego lekarza POZ, pielęgniarki POZ czy położnej POZ
Internetowe Konto Pacjenta – aplikacja mojeIKP
mojeIKP to bezpłatna mobilna aplikacja, która daje dostęp do niektórych funkcjonalności Internetowego Konta Pacjenta.
Aplikacja mojeIKP została uruchomiona w maju 2021 roku i do tej pory ma już ponad 5,7 miliona instalacji na urządzenia mobilne z systemami Android lub iOS. W ciągu każdych 30 minut korzysta z niej średnio 5500 osób. Aplikacja mojeIKP ma obecnie ocenę na poziomie 4,7 gwiazdek – zarówno w App Store jak i Google Play.
Funkcje aplikacji mojeIKP
Aplikacja mojeIKP umożliwia między innymi:
- Łatwe odbieranie e-recept i e-skierowań
- Odbieranie powiadomień o wystawionych e-receptach i e-skierowaniach, wysyłanych bezpośrednio na telefon
- Sprawdzenie dawkowania przepisanego leku
- Sprawdzenie historii e-recept i e-skierowań
- Wykupienie leku w aptece przez pokazanie kodu QR na ekranie telefonu (bez konieczności podawania farmaceucie numeru PESEL)
- Ustawienie przypomnienia o lekach, które zażywamy
- Szybkie umówienie terminu szczepienia przeciw COVID-19
- Sprawdzenie, kiedy i w jakiej placówce odbędzie się wizyta na podstawie zarejestrowanego e-skierowania
- Uzyskanie e-skierowania na badania profilaktyczne w ramach programu Profilaktyka 40 PLUS, a także potwierdzenia chęci udziału w loterii związanej z tym programem
- Udostępnianie i pobieranie Unijnego Certyfikatu COVID (UCC)
- Korzystanie z portalu Diety NFZ i zrobienie testu na wiedzę o zdrowym odżywianiu się
- Przełączanie się pomiędzy swoim kontem a kontami bliskich osób, które nas do tego upoważniły
- Sprawdzenie danych kontaktowych naszego lekarza POZ, pielęgniarki POZ czy położnej POZ
- Upoważnienie medyka lub farmaceuty do wglądu w nasze dane medyczne
- Zamawianie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ) oraz certyfikatu tymczasowo zastępującego EKUZ (odbieranego w telefonie)
- Sprawdzenie daty ważności leku poprzez skanowanie kodu QR
- Sprawdzanie ulotki i dawkowania przepisanego leku za pomocą skanera leków
- Uruchomienie krokomierza
- Korzystanie z licznika wody
- Zrealizowanie planu bezpiecznych treningów “8 tygodni do zdrowia” oraz wykonanie poprzedzającego je testu wydolności
Z jakich funkcji mojeIKP użytkownicy korzystają najczęściej?
Zdecydowanie najchętniej użytkownicy aplikacji korzystają z funkcji „e-recepty” – mają już one ponad 26 milionów wyświetleń. Drugą najpopularniejszą funkcją jest dostęp do profilaktyki, z liczbą ponad 14 milionów wyświetleń. Podium zamykają zaś e-skierowania – z liczbą 9 milionów wyświetleń.
Co istotne, aplikacja mojeIKP działa także w trybie offline. Konkretnie rzecz biorąc, za jej pomocą mamy dostęp do dokumentów medycznych, które pobraliśmy przy ostatnim uruchomieniu aplikacji w połączeniu z Internetem.
Warto też dodać, że aplikację mojeIKP może zainstalować i uruchomić również osoba, która dotąd nie korzystała z Internetowego Konta Pacjenta.