Internetowe Konto Pacjenta – czym jest i jak z niego korzystać?

Udostępnij

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowych, sektor opieki zdrowotnej również przechodzi transformację. Jednym z najbardziej innowacyjnych rozwiązań w naszym kraju jest Internetowe Konto Pacjenta. Jak działa i jakie funkcje posiada to narzędzie? Czy warto z niego korzystać? Przekonamy się poniżej:

Co to jest Internetowe Konto Pacjenta?

Internetowe Konto Pacjenta (IKP) to uruchomione w maju 2018 roku bezpłatne, rewolucyjne narzędzie Ministerstwa Zdrowia, które ma ułatwić pacjentom wygodne korzystanie z usług cyfrowych i uporządkować rozproszone dotąd informacje medyczne o ich stanie zdrowia w jednym miejscu.

Internetowe Konto Pacjenta ma każda osoba, posiadająca PESEL. Po zalogowaniu się do IKP uzyskamy informacje o naszym przeszłym, aktualnym lub planowanym leczeniu. Co więcej, Internetowe Konto Pacjenta pozwoli nam załatwić szereg spraw bez konieczności wizyty w przychodni lub poradni.

IKP jest bardzo popularnym w naszym kraju rozwiązaniem, czego dowodem jest fakt, że tej pory już ponad 18 milionów użytkowników aktywowało Internetowe Konto Pacjenta, a 81% z nich ocenia to narzędzie dobrze lub bardzo dobrze.

Internetowe Konto Pacjenta – logowanie

Aby zalogować się do Internetowego Konta Pacjenta, w pierwszej kolejności należy wejść na rządową stronę pacjent.gov.pl. Następnie należy kliknąć pole “Zaloguj się na IKP”. W kolejnym kroku wybieramy jeden z czterech sposobów zalogowania się:

Warto dodać, że możliwość zalogowania się do IKP oferują poniższe banki:

  • Bank Pekao
  • PKO Bank Polski (dla kont internetowych iPKO lub Inteligo)
  • Bank Ochrony Środowiska
  • BNP Paribas
  • VeloBank
  • Crédit Agricole
  • Bank Millennium
  • mBank
  • Bank Spółdzielczy w Brodnicy
  • ING Bank Śląski
  • Kasa Stefczyka
  • Banki spółdzielcze z Grupy BPS

Jakie Informacje znajdziemy w IKP?

Za pomocą Internetowego Konta Pacjenta znajdziemy liczne informacje medyczne o naszym stanie zdrowia. W IKP mamy dostęp między innymi do takich informacji, jak:

  • E-recepty wystawione, zrealizowane, a także te, które zostały zrealizowane częściowo
  • Dawkowanie leku, który przepisał nam lekarz
  • Bezpłatne leki dla osób 65+ i do 18. roku życia
  • Historia naszych wizyt w przychodni lub u lekarza oraz inne zdarzenia medyczne, również te finansowane prywatnie
  • Pomoc, jakiej nam udzielono, a także, ile NFZ zapłacił za świadczenia
  • Wystawione skierowania i e-skierowania
  • Wystawione e-zlecenia na wyroby medyczne
  • E-zwolnienia i zaświadczenia lekarskie wystawione w związku z chorobą i macierzyństwem
  • Nasze szczepienia
  • Historia leczenia osoby bliskiej, która nas do tego upoważniła – a także historia leczenia naszego dziecka do 18. roku życia
  • Kto i kiedy zgłosił nas do ubezpieczenia zdrowotnego, wysokość opłaconych składek oraz data zarejestrowania ostatniej składki
  • Informacje o wszystkich lekach dopuszczonych do obrotu w Polsce
  • Nasze wyroby medyczne zrefundowane przez NFZ
  • Elektroniczna dokumentacja medyczna (EDM) – w tym wyniki i opisy badań, diagnozy lekarzy, wypis ze szpitala oraz dokumenty ze Szpitalnego Oddziału Ratunkowego, o ile lekarz lub placówka umieścili ją w systemie
  • Indywidualny plan opieki medycznej (IPOM) wraz z harmonogramem leczenia

Funkcje Internetowego Konta Pacjenta

Za pomocą Internetowego Konta Pacjenta mamy ponadto możliwość:

  • Odbioru e-recepty SMS-em lub e-mailem
  • Odbioru kolejnej e-recepty bez wizyty w gabinecie – w przypadku choroby przewlekłej i po konsultacji z lekarzem
  • Zamówienia online e-recepty na stałe leki, o ile placówka odbiera zgłoszenia
  • Zapisania dziecka w wieku 12 i 13 lat na bezpłatne szczepienie przeciw HPV
  • Zmiany lekarza, pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki zdrowotnej
  • Upoważnienia kogoś bliskiego lub medyka do odbioru naszych recept lub wglądu do naszej dokumentacji medycznej
  • Upoważnienia rodzica, który nie zgłaszał dziecka do ubezpieczenia, do dostępu do jego IKP
  • Złożenia wniosku o wydanie EKUZ – Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego
  • Uzyskania e-skierowania na bezpłatne badania w ramach programu Profilaktyka 40 plus oraz zapisania się od razu na badania
  • Zmiany e-recepty na transgraniczną
  • Umówienia się na szczepienie przeciw COVID-19
  • Pobrania Unijnego Certyfikatu COVID (UCC)
  • Sprawdzenia stanu naszego e-skierowania do sanatorium
  • Sprawdzenia. kiedy i gdzie zarejestrowaliśmy wizytę na swoje e-skierowanie – jeśli placówka umieści taką informację
  • Wybrania lub zmiany naszego lekarza POZ, pielęgniarki POZ czy położnej POZ

Internetowe Konto Pacjenta – aplikacja mojeIKP

mojeIKP to bezpłatna mobilna aplikacja, która daje dostęp do niektórych funkcjonalności Internetowego Konta Pacjenta.

Aplikacja mojeIKP została uruchomiona w maju 2021 roku i do tej pory ma już ponad 5,7 miliona instalacji na urządzenia mobilne z systemami Android lub iOS. W ciągu każdych 30 minut korzysta z niej średnio 5500 osób. Aplikacja mojeIKP ma obecnie ocenę na poziomie 4,7 gwiazdek – zarówno w App Store jak i Google Play.

Funkcje aplikacji mojeIKP

Aplikacja mojeIKP umożliwia między innymi:

  • Łatwe odbieranie e-recept i e-skierowań
  • Odbieranie powiadomień o wystawionych e-receptach i e-skierowaniach, wysyłanych bezpośrednio na telefon
  • Sprawdzenie dawkowania przepisanego leku
  • Sprawdzenie historii e-recept i e-skierowań
  • Wykupienie leku w aptece przez pokazanie kodu QR na ekranie telefonu (bez konieczności podawania farmaceucie numeru PESEL)
  • Ustawienie przypomnienia o lekach, które zażywamy
  • Szybkie umówienie terminu szczepienia przeciw COVID-19
  • Sprawdzenie, kiedy i w jakiej placówce odbędzie się wizyta na podstawie zarejestrowanego e-skierowania
  • Uzyskanie e-skierowania na badania profilaktyczne w ramach programu Profilaktyka 40 PLUS, a także potwierdzenia chęci udziału w loterii związanej z tym programem
  • Udostępnianie i pobieranie Unijnego Certyfikatu COVID (UCC)
  • Korzystanie z portalu Diety NFZ i zrobienie testu na wiedzę o zdrowym odżywianiu się
  • Przełączanie się pomiędzy swoim kontem a kontami bliskich osób, które nas do tego upoważniły
  • Sprawdzenie danych kontaktowych naszego lekarza POZ, pielęgniarki POZ czy położnej POZ
  • Upoważnienie medyka lub farmaceuty do wglądu w nasze dane medyczne
  • Zamawianie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ) oraz certyfikatu tymczasowo zastępującego EKUZ (odbieranego w telefonie)
  • Sprawdzenie daty ważności leku poprzez skanowanie kodu QR
  • Sprawdzanie ulotki i dawkowania przepisanego leku za pomocą skanera leków
  • Uruchomienie krokomierza
  • Korzystanie z licznika wody
  • Zrealizowanie planu bezpiecznych treningów “8 tygodni do zdrowia” oraz wykonanie poprzedzającego je testu wydolności

Z jakich funkcji mojeIKP użytkownicy korzystają najczęściej?

Zdecydowanie najchętniej użytkownicy aplikacji korzystają z funkcji „e-recepty” – mają już one ponad 26 milionów wyświetleń. Drugą najpopularniejszą funkcją jest dostęp do profilaktyki, z liczbą ponad 14 milionów  wyświetleń. Podium zamykają zaś e-skierowania – z liczbą 9 milionów wyświetleń.

Co istotne, aplikacja mojeIKP działa także w trybie offline. Konkretnie rzecz biorąc, za jej pomocą mamy dostęp do dokumentów medycznych, które pobraliśmy przy ostatnim uruchomieniu aplikacji w połączeniu z Internetem.

Warto też dodać, że aplikację mojeIKP może zainstalować i uruchomić również osoba, która dotąd nie korzystała z Internetowego Konta Pacjenta.

Jakub Bandura
Jakub Bandura
Redaktor portalu PortfelPolaka.pl. Wiedzę z zakresu rynków finansowych i inwestowania zgłębiał na studiach ekonomicznych. Trader rynku OTC i Forex preferujący handel krótkoterminowy. Entuzjasta statystyki oraz analizy technicznej instrumentów finansowych.

Najnowsze

Zobacz również