Ile kosztuje sklep internetowy?

Udostępnij

Ile kosztuje sklep internetowyKoszt prowadzenia sklepu internetowego obejmuje bardzo wiele zróżnicowanych czynników. Nie sposób więc określić jego przybliżonej wysokości. Dobra wiadomość dla aspirujących przedsiębiorców jest taka, że dzięki nowoczesnym rozwiązaniom wydatki na e-commerce można znacząco ograniczyć. Z jakimi opłatami trzeba się liczyć i co zrobić, aby je zredukować? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w naszym szczegółowym poradniku internetowy. Wydatki związane z uruchomieniem e-commerce’u.

Ile kosztuje sklep internetowy? Wydatki związane z uruchomieniem e-commerce’u

Wchodząc na rynek handlu elektronicznego, musisz wziąć pod uwagę zarówno koszty założenia sklepu internetowego, jak i jego późniejszego prowadzenia. Te pierwsze będą zależały głównie od tego, z jakich rozwiązań skorzystasz i jaką część prac możesz wykonać samodzielnie. O ile niektórych wydatków nie uda Ci się uniknąć, o tyle inne znacząco zredukujesz dzięki innowacyjnym narzędziom e-commerce.

Koszt założenia sklepu internetowego obejmuje przede wszystkim następujące składowe:

Oprogramowanie

Jedną z najważniejszych decyzji z punktu widzenia kosztów założenia i uruchomienia sklepu internetowego okaże się wybór oprogramowania e-commerce. Do dyspozycji masz bowiem 3 typy narzędzi, różniące się sposobem działania i obowiązującymi opłatami:

  1. Dedykowany sklep internetowy — to rozwiązanie polegające na stworzeniu strony e-commerce idealnie dostosowanej do Twoich potrzeb. Jak łatwo się domyślić, takie udogodnienie ma swoją cenę, która może wynosić od kilku do nawet kilkuset tysięcy złotych. Ze względu na wysoki poziom personalizacji i konieczność wypracowania unikalnych mechanizmów, jest to opcja zdecydowanie najdroższa. W budżecie należy uwzględnić między innymi koszty projektu sklepu, wynagrodzenia programistów, serwera, domeny, wykonania integracji zewnętrznych, aktualizacji i rozwoju oprogramowania oraz wsparcia technicznego.
  2. Narzędzia open source — programy tego typu odznaczają się dostępnym publicznie kodem źródłowym, który można dowolnie modyfikować. Korzystanie z nich jest zazwyczaj darmowe, lecz warto mieć na uwadze, że mowa tu wyłącznie o stworzeniu szkieletu strony internetowej. Aby Twój e-commerce działał prawidłowo, musisz zintegrować go z dodatkowymi wtyczkami i zewnętrznymi serwisami, a takie usługi mogą już sporo kosztować. Narzędzia open source często nie uwzględniają również takich kwestii jak serwer i domena, projekt graficzny lub szablon sklepu, aktualizacje oprogramowania, naprawa awarii czy wsparcie techniczne. Opłaty mogą więc łącznie wynieść nawet kilka tysięcy złotych.
  3. Platforma SaaS — sklep internetowy w abonamencie to elastyczne i wygodne rozwiązanie, które ułatwia wejście na rynek do granic możliwości. W ramach miesięcznej opłaty otrzymujesz dostęp do wszystkich niezbędnych funkcji e-commerce, a o aspekty techniczne oprogramowania dba jego dostawca. Nie musisz więc martwić się żadnymi aktualizacjami narzędzia ani dodatkowymi integracjami. Wysokość abonamentu zależy oczywiście od wyboru operatora, ale ceny pakietów bardzo często zaczynają się już od kilkudziesięciu złotych miesięcznie.

Domena

Każdy sklep internetowy musi mieć swój adres, czyli domenę. Kosztów jej zakupu i utrzymania nie da się niestety uniknąć, ale wcale nie muszą być one wysokie. Zaczynają się już od kilku złotych w skali roku. Wszystko zależy bowiem od tego, jaką domenę sobie wybierzesz. Im bogatsza jej historia i bardziej rozpoznawalna nazwa, tym więcej zapłacisz. Jeśli postawisz jednak na mało znany adres bez charakterystycznych zwrotów, nie odczujesz tego wydatku w swoim budżecie.

Serwer

Wszystkie zasoby Twojego sklepu internetowego muszą być przechowywane na konkretnym serwerze. Cena tej usługi będzie ściśle uzależniona od parametrów technicznych i możliwości wybranego rozwiązania. Może wahać się od kilkudziesięciu złotych do nawet kilku tysięcy rocznie.

Najlepszą praktyką wydaje się więc skorzystanie z hostingu w ramach abonamentu oprogramowania sklepowego. Zagwarantuje Ci to bezpieczeństwo przechowywanych plików, szybkie wczytywanie witryny oraz regularne tworzenie kopii zapasowych całego serwisu. Co więcej, takie rozwiązanie pozwala na dostosowywanie mocy obliczeniowej oraz transferu danych do aktualnych potrzeb sklepu, dzięki czemu płacisz wyłącznie za wykorzystywane zasoby.

Ile kosztuje sklep internetowy? Wydatki związane z prowadzeniem e-commerce’u

Chyba jeszcze bardziej niż koszty założenia sklepu internetowego wahają się opłaty związane z jego prowadzeniem. Ogromne znaczenie w tym zakresie będzie miał zarówno wybór modelu działalności, jak i apetyt na inwestycje. Pod uwagę musisz wziąć następujące czynniki:

Magazynowanie

Wydatki na magazyn sklepu internetowego zależą wyłącznie od wybranego przez Ciebie modelu logistycznego. Do dyspozycji masz 3 podstawowe rozwiązania:

  1. Dropshipping — to model pozwalający całkowicie uniknąć kosztów magazynowania towaru. Jak to możliwe? Kluczowymi procesami logistycznymi zajmuje się w Twoim imieniu hurtownia dropshippingowa. Ty rozliczasz się z nią dopiero w momencie sprzedaży określonych produktów. Nie tylko oszczędzasz więc czas i pieniądze, ale minimalizujesz także ryzyko inwestycyjne.
  2. Fulfillment — to rozwiązanie działające podobnie jak dropshipping, lecz nie ograniczające Cię do asortymentu wybranej hurtowni. W tym modelu podpisujesz umowę ze specjalnym operatorem logistycznym, który zajmuje się magazynowaniem, kompletowaniem i wysyłką towarów. Jest to usługa skalowalna, dzięki czemu płacisz tylko za przestrzeń i udogodnienia, z których w danym czasie korzystasz.
  3. Własny magazyn — jest to pod wieloma względami najbardziej kosztowne rozwiązanie. Musisz się bowiem liczyć z koniecznością opłacania pracowników, najmem lub budową magazynu, zakupem opakowań oraz wypełniaczy i z wieloma innymi wydatkami. Z drugiej strony zyskujesz oczywiście niezależność i możliwość kontroli procesów logistycznych. Z tego modelu powinni jednak korzystać wyłącznie najwięksi sprzedawcy, mający pewność, że ich towary cieszą się wystarczająco dużym zainteresowaniem.

Koszty prowadzenia działalności

Kolejny element wpływający na koszt prowadzenia sklepu internetowego to wydatki związane z rejestracją działalności gospodarczej. Samo założenie firmy nic nie kosztuje, ale zobowiązuje Cię do opłacania:

  • Składek ZUS — przez pierwsze pół roku możesz korzystać z ulgi na start, a przez kolejne 2 lata płacić jedynie składki preferencyjne.
  • Podatku dochodowego — jego stawka zależy od wybranej formy opodatkowania (12% lub 32% na zasadach ogólnych, 19% przy podatku liniowym, 3% na ryczałcie), ale jest ściśle uzależniona od Twoich dochodów. Jeżeli sklep przynosi zysków, nie płacisz podatku.

Warto wspomnieć również o kosztach księgowych, których wysokość zależy od wybranej formy prowadzenia biznesu oraz liczby generowanych miesięcznie faktur. Przy jednoosobowej działalności gospodarczej jest to zazwyczaj około 200 złotych miesięcznie. Pamiętaj, że nie musisz korzystać z usług biura rachunkowego, jeśli potrafisz samodzielnie rozliczyć się z Urzędem Skarbowym.

Koszty marketingowe

Wydatków na marketing także można uniknąć. Pytanie tylko — po co? Bez odpowiedniej reklamy prawie nikt nie dowie się o prowadzonym przez Ciebie sklepie internetowym. Warto więc od razu przygotować sobie skuteczną strategię promocji e-commerce’u i wydzielić na nią właściwy budżet. Powinna ona obejmować przede wszystkim takie elementy jak:

  • Kampanie Google Ads i Facebook Ads — to reklamy cechujące się wysokim poziomem personalizacji i natychmiastowymi efektami. Działają w modelu PPC, co oznacza, że płacisz nie za samą ich emisję, a jedynie za kliknięcia. Stawki są natomiast ustalane w drodze licytacji — decydujące znaczenie ma więc aktywność Twojej konkurencji. Ostateczne koszty będą zależały od liczby oraz typu promowanych produktów i powinny obejmować zarówno budżet reklamowy, jak i wynagrodzenie specjalisty PPC.
  • Pozycjonowanie sklepu w wyszukiwarce — to proces, który w dłuższej perspektywie ma Ci zapewnić optymalną widoczność w Google na zapytania związane z obszarem Twojej działalności. Zdobyty w ten sposób ruch organiczny jest wręcz bezcenny. W teorii optymalizacja SEO sklepu nic nie kosztuje, jednak w budżecie trzeba uwzględnić między innymi wynagrodzenie specjalistów, opłaty za narzędzia, tworzenie treści czy wydatki na publikacje.
  • Media społecznościowe — to kanał służący głównie budowie pozytywnego wizerunku i utrzymywaniu relacji ze swoją grupą docelową. Profilami na Facebooku, w Instagramie czy na TikToku możesz zajmować się samodzielnie, ale najczęściej lepsze efekty da skorzystanie ze wsparcia specjalisty. Budżet na social media powinien obejmować jego wynagrodzenie, a także koszty grafik lub innych publikowanych multimediów.
  • Blog i content marketing — to działania stanowiące podstawę SEO i pomagające w kreowaniu wizerunku marki. Jeśli nie chcesz za nie płacić, możesz samodzielnie tworzyć treści. W tym zakresie warto jednak skorzystać z usług zawodowego copywritera, potrafiącego posługiwać się językiem korzyści i znającego podstawowe zasady webwritingu. Jego wynagrodzenie będzie zależało od objętości tekstów oraz poziomu skomplikowania ich tematyki. Za 1000 znaków zapłacisz od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych.

Podsumowanie

Na koszt założenia i prowadzenia sklepu internetowego składa się wiele czynników. Ostateczna kwota będzie zależała od wybranych przez Ciebie rozwiązań. Chcąc ograniczyć wydatki, zdecyduj się przede wszystkim na oprogramowanie SaaS oraz dropshipping. Zainwestuj także w wiedzę na temat marketingu cyfrowego, która w dużym stopniu pozwoli Ci rozwijać e-commerce własnymi siłami.

Najnowsze

Zobacz również