Ile firmy płacą za badania marketingowe i kiedy opłaca się je wykonywać?

Udostępnij

Jak doskonale wiadomo, własnego biznesu nie można opierać wyłącznie na osobistych prognozach z gatunku “wydaje mi się”, opiniach wybiórczych klientów czy feedbacku ze strony znajomych, tylko na jasnych, konkretnych i mierzalnych przesłankach. A w tym celu z pomocą przychodzą badania marketingowe.

Ile konkretnie jednak one kosztują? W jakich sytuacjach zdecydowanie warto je przeprowadzić? Przekonamy się w dalszej części tekstu. Zacznijmy jednak od podstaw, czyli wyjaśnienia czym w ogóle są badania marketingowe:

Badania marketingowe – co to jest? Badania marketingowe

Badania marketingowe to specjalistyczny zestaw narzędzi i działań mających na celu zebranie możliwie największej liczby informacji na temat potencjalnych klientów docelowych. Chodzi tutaj o sporządzenie możliwie najdokładniejszego obrazu sytuacji.

Główny cel badań marketingowych to zebranie danych. Analizuje się w taki sposób działalność konkurencji, bada ceny, a także sprawdza opinie na temat produktów i usług.

Jakie kwestie mogą rozwiązywać badania marketingowe?

Nie powinno więc dziwić, że działania takie obejmują przyjrzenie się konsumentom, obecnym klientom naszej firmy, a także jej konkurentom oraz uzyskanie odpowiedzi na poniższe pytania:

  • Czy konsumenci będą chętni do korzystania z naszych usług i kupowania naszych produktów?
  • Kto jest naszym klientem?
  • Ile konsumenci są skłonni zapłacić za nasze produkty i usługi?
  • Jak często konsumenci z danej usługi chcą korzystać?
  • Jakie są mocne i słabe strony naszych produktów i usług?
  • Który produkt lub usługa cieszy się największą popularnością wśród naszych klientów?
  • Jakie opinie o usługach, produktach, serwisie, dostawie mają nasi klienci?
  • Jak wielu konkurentów działa w naszym obszarze?
  • Jak wygląda oferta naszych konkurentów?
  • Do jakich klientów docierają konkurenci i ilu ich jest ?
  • Jakie silne i słabe strony każdego z konkurentów możesz dostrzec, jako potencjalny klient?
  • Który produkt lub usługa konkurencyjnej firmy cieszy się największą popularnością wśród klientów?
  • Jakie cechy sprawiają, że dana oferta konkurencyjnej firmy jest tak atrakcyjna?
  • Jakie opinie o usługach, produktach, serwisie, dostawie mają klienci naszych konkurentów?
  • Jakimi kanałami docierają do swoich klientów i jak się z nimi komunikują?
  • Jaką strategie rozwoju, strategie produktowe i cenowe realizują nasi konkurenci?
  • Jaki model finansowania, wskaźniki efektywności finansowej i plany inwestycyjne realizują nasi konkurenci?
  • W czym nasza oferta jest bardziej atrakcyjna niż oferta konkurencji?

Rodzaje badań marketingowych Badania marketingowe

Podejmując decyzję o przeprowadzeniu badań marketingowych warto jest najpierw poznać metody ich realizacji. Podstawowy podział badań to podział na badania marketingowe ilościowe i jakościowe.

Badania ilościowe

Najczęściej możemy spotkać się z metodami ilościowymi. Ich zadaniem jest udzielenie nam odpowiedzi na pytania typu: co, kiedy, ile? Najczęściej wykorzystuje się je wtedy, gdy chcemy wykonać rozpoznanie danego tematu.

Najpopularniejsze metody zaliczane do badań ilościowych to:

  • CAWI (Computer Assisted Web Interviews) – badania ankietowe przeprowadzane elektronicznie
  • CATI (Computer Assisted Telephone Interview) – wywiady telefoniczne wspomagane komputerowo
  • PAPI (Paper And Pen Personal Interview) – bezpośredni wywiad papierowym kwestionariuszem
  • CAPI (Computer Assisted Personal Interview) – wywiady wspomagane komputerowo na specjalnie przygotowanym do tego celu oprogramowaniu
  • CLT (Central Location Test) – badania konsumenckie dzięki którym w łatwy i szybki sposób można przeprowadzić testy smakowe, testy zapachowe czy testy reklam.

Badania jakościowe

Grupa badań jakościowych ma natomiast na celu dotarcie do znacznie mniejszych grup respondentów, ale skupia się na dogłębnym poznaniu problemu badawczego. Tutaj w grę wchodzą takie metody, jak:

  • IDI (Individual In Depth Interview) – pogłębione wywiady indywidualne
  • FGI (Focus Group Interview) – badanie fokusowe przeprowadzane na specjalnie dobranej grupie zazwyczaj od 5 do 12 respondentów
  • Desk Research – analizowanie dostępnych źródeł danych.

Ile kosztują badania marketingowe? Kobieta pracująca w marketingu

Jak łatwo się domyślić, na to pytanie nie ma jednej konkretnej odpowiedzi, ponieważ cena badań marketingowych zależy od wielu czynników. W rzeczywistości, istnieją możliwości przeprowadzenia badań dostępne w zasadzie dla wszystkich rodzajów budżetów i odpowiadające na wszystkie potrzeby firm.

Badania ilościowe

W efekcie ceny badań ilościowych rozpoczynają się już od 3 złotych za 1 krótką ankietę elektroniczną. Nieco kosztowniejsze są badania CAWI. W ich przypadku trzeba liczyć się z wydatkiem od 6 (za krótką ankietę) do 15 złotych (za długą, rozbudowaną ankietę). Badania CATI wiążą się z kosztem od 10 do 20 złotych za ankietę, a PAPI, CLT i CAPI – od 15 do 35 PLN.

Oznacza to, że jeśli chcielibyśmy, aby nasze marketingowe badania ilościowe były przeprowadzone na grupie 1000 osób, ich koszt wyniósłby prawdopodobnie od 3 tysięcy do nawet 35 tysięcy złotych.

Badania jakościowe

Ceny przeprowadzenia badania IDI zaczynają się od 1000 złotych za 1 wywiad. Ich koszt jest z reguły ustalany jednak indywidualnie, a wszystko zależy od:

  • Stopnia ustrukturalizowania wywiadu
  • Łatwości dostępu do badanych
  • Sposobu rejestracji wypowiedzi
  • Założonej głębokości analiz.

Natomiast przeprowadzenie badania FGI wiąże się z minimalnym wydatkiem rzędu 4400 złotych. Nierzadko wyniesie on jednak nawet ponad 6 tysięcy PLN, a wszystko zależy od trudności z rekrutacją uczestników badania (grupy fokusowej) – im są trudniej dostępni, tym wyższy koszt.

Ceny analizy desk research zawierają się z kolei w przedziale od 1500 do 4000 złotych.

Kiedy warto przeprowadzić badania marketingowe? Elementy marketingu

Proces badawczy nie jest wartością samą w sobie, tylko zawsze stanowi odpowiedź na konkretne problemy i potrzeby. W efekcie powinien być więc podejmowany w takich sytuacjach, w których konieczne jest rzetelne, systematyczne zgromadzenie danych umożliwiających rozwiązanie interesujących nas kwestii.

Konkretne sytuacje

W efekcie, badania marketingowe szczególnie warto wykonać w sytuacjach gdy nasza firma:

  • Określa grupę lub grupy docelowe marki (przeprowadza segmentację rynku) z perspektywy demograficznej i psychograficznej
  • Wprowadza na rynek nowy produkt lub usługę
  • Tworzy lub odświeża strategię marketingową dla marki
  • Zamierza zmienić ofertę marki i jej strategię cenową
  • Tworzy lub zmienia strategię komunikacji dla marki
  • Pragnie przetestować nowe koncepcje kreatywne dla marki
  • Pragnie ocenić bieżące działania marketingowe marki
  • Pragnie zmienić identyfikację wizualną marki
  • Pragnie zbadać wartość postrzeganą produktu lub usługi
  • Zamierza na bieżąco monitorować sytuację rynkową marki
  • Zamierza lepiej poznać swoją konkurencję.
Jakub Bandura
Jakub Bandura
Redaktor portalu PortfelPolaka.pl. Wiedzę z zakresu rynków finansowych i inwestowania zgłębiał na studiach ekonomicznych. Trader rynku OTC i Forex preferujący handel krótkoterminowy. Entuzjasta statystyki oraz analizy technicznej instrumentów finansowych.

Najnowsze

Zobacz również