Te firmy zniknęły z polskiego rynku w ostatnim roku

294

Nie da się nie zauważyć, iż pandemia koronawirusa dotkliwie naznaczyła wielu przedsiębiorców. Przez spowodowane obostrzeniami ograniczenia w funkcjonowaniu, ucierpiały zarówno duże koncerny, jak i małe firmy. Niektórzy właściciele przedsiębiorstw zmuszeni byli częściowo wycofać się z rynku lub ogłosić upadłość. Dotyczy to także znanych i lubianych w naszym kraju firm. Oto liczba przedsiębiorstw, które opuściły polski rynek w 2020 roku:

Camaieu

Wraz z końcem czerwca ubiegłego roku francuska marka z odzieżą damską Camaieu wycofała się z Polski. Firma ucierpiała wyjątkowo dotkliwie na pandemii koronawirusa. Jej obroty spadły o 95%. Przedsiębiorstwo złożyło wniosek upadłościowy. W całej Polsce funkcjonowało 25 sklepów marki Camaieu. Placówki prowadzone były nie tylko w dużych miastach, ale także w mniejszych miejscowościach, jak Zabrze, Ruda Śląska czy Elbląg. W konsekwencji w naszym kraju pracę straciło 141 jej pracowników.

Fitness World

Sieć Fitness World złożyła w listopadzie wniosek o upadłość. Z powodu pandemii COVID-19 i wprowadzenia lockdownu spółka stała się niewypłacana. W całej Polsce działało 19 klubów tej firmy. To pierwsza sieć z branży fitness, która w naszym kraju ogłosiła upadłość z powodu pandemii koronawirusa.

Tesco

Brytyjska grupa supermarketów Tesco poinformowała w 18 czerwca, że za 819 milionów złotych sprzedała swój polski oddział i zamierza skoncentrować się na innych rynkach w regionie Europy Środkowej – w Czechach oraz na Węgrzech i Słowacji. W wydanym oświadczeniu Tesco wskazało, że ma silniejszą pozycję rynkową i lepsze perspektywy wzrostu w trzech pozostałych krajach. Nabywcą większości jej supermarketów i sklepów w Polsce jest Salling Group A/S – właściciel sieci Netto.

Apteki Hebe

W lipcu spółka Jeronimo Martins Drogerie i Farmacja, zarządzająca siecią drogerii i aptek Hebe, zdecydowała, że skoncentruje swoje plany rozwojowe tylko na części drogeryjnej. Decyzja jest związana z tym, że dynamika polskiego rynku aptecznego ograniczyła możliwości uzyskania przez firmę niezbędnego efektu skali w tej branży. W efekcie, zamkniętych zostało 47 aptek.

Home Broker

Home Broker, spółka zależna Open Finance, złożyła w maju wniosek o ogłoszenie upadłości. Jak podano wtedy w komunikacie, sytuacja finansowa Home Broker uległa istotnemu pogorszeniu ze względu na wybuch epidemii.

Spotify Polska

30 kwietnia zapadła decyzja w sprawie polskiej spółki Spotify. Jej całościowy udziałowiec, czyli szwedzki serwis streamingowy, rozpoczął postępowanie likwidacyjne. Spotify Polska zajmowała się głównie sprzedażą reklam na platformie muzyki online. Wśród pozostałych rodzajów działalności wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego znajdowała się działalność w zakresie portali internetowych oraz dzierżawa własności intelektualnej i podobnych produktów.

Promod

Wraz z końcem 2020 roku z Polski zniknęła popularna francuska marka odzieżowa dla kobiet Promod. Pierwsze butiki zostały zlikwidowane w listopadzie w trakcie zamknięcia sklepów odzieżowych i obuwniczych w galeriach handlowych.

Endomondo

Aplikacja mobilna do śledzenia treningów zniknęła z rynku wraz z końcem 2020 roku. Użytkownicy mają jeszcze czas na przeniesienie swoich danych dotyczących odbytych treningów. Endomondo zwróci pieniądze osobom posiadającym konto premium. Do końca stycznia 2021 roku można było przenieść swoje dane bezproblemowo do aplikacji MapMyRun, natomiast do końca marca 2021 roku dane będą dostępne w dotychczasowej aplikacji, następnie zostaną skasowane.

InnogyGo

InnogyGo to przedsiębiorstwo zajmujące się wypożyczaniem aut elektrycznych na minuty. Wypożyczalnia generuje kilkaset tysięcy złotych straty miesięcznie, szuka więc chętnych do przejęcia tego przedsięwzięcia. Właściciel Innogy Polska – niemiecki koncern E.ON, chce skupić się na podstawowej działalności, czyli sprzedaży i dystrybucji energii.

BGŻOptima

Bankowa marka BGŻOptima zniknęła z rynku, ponieważ została połączona z BNP Paribas. 4 grudnia bank wyłączył stary system bankowości internetowej Pl@net, w którym działała BGŻOptima, a klientów przeniesiono do nowego systemu – GOoptima.

T-Mobile Usługi Bankowe

We wrześniu ubiegłego roku Alior Bank i T-Mobile ogłosiły zakończenie współpracy w ramach projektu T-Mobile Usługi Bankowe, co w praktyce oznacza to, że marka marka T-Mobile zniknęła z tego rynku. Klienci banku zostali przeniesieni do Alior Bank 29 listopada 2020 roku.

Mitsubishi

Mitsubishi rezygnuje nie tylko z Polski, ale i całej Europy. W lipcu Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar poinformował, iż producent zaprzestanie wprowadzania nowych modeli na europejskie rynki. Gdy obecne modele przestaną być sprzedawane, po prostu wycofa się z Europy. Wyjście ze Starego Kontynentu producenta aut należącego do aliansu Renault–Nissan–Mitsubishi ma być częścią trzyletniego programu, którego celem jest zniwelowanie strat ponoszonych przez firmę.

Aegon

Pod koniec października Reuters poinformował, iż holenderski ubezpieczyciel Aegon chce sprzedać oddział zajmujący się działalnością w Europie Środkowej i Wschodniej, w tym w Polsce. Jak donosi agencja powołująca się na dwa źródła, holenderska spółka chce w ten sposób pozyskać środki potrzebne na lepsze przetrwanie koronawirusowego kryzysu. Pod młotek ma trafić ramię firmy funkcjonujące na Węgrzech, w Polsce, Rumunii czy Turcji.

Salamander

Salamander w kraju ma 7 salonów z obuwiem i działa w Polsce od 2003 roku. 1. stycznia 2021 niemiecka marka zakończyła program lojalnościowy, natomiast najpóźniej do 1 marca 2021 roku całkowicie opuści ona Polskę.

Vozilla

Po nieco ponad dwóch latach działalności z Wrocławia wycofała się Vozilla, operator pierwszej miejskiej wypożyczalni samochodów elektrycznych. Firma zakończyła swoją działalność 30 kwietnia 2020 roku. W konsekwencji dynamicznych zmian otoczenia oraz sytuacji na rynku, projekt w obecnej formie stracił sens swojej kontynuacji. Brak przykładów podobnych wypożyczalni funkcjonujących w zbliżonych uwarunkowaniach sprawia, że wypożyczalnię Vozilla można traktować jako eksperyment, z którego zebrana wiedza posłuży całej branży i pozwoli dalej rozwijać ideę “sharing economy” w Polsce.

Eskimos

W marcu 2020 roku spółka Eskimos, producent mrożonych owoców i warzyw, złożyła do sądu wniosek o otwarcie postępowania sanacyjnego i wniosek o ogłoszenie upadłości. W 2018 i 2019 roku Eskimos realizował program interwencyjnego skupu 500 tysięcy ton jabłek.

Sportisimo

W sierpniu ubiegłego roku czeska sieć sklepów sportowych Sportisimo poinformowała, że zamyka placówki stacjonarne w Polsce i skupia się na rozwoju sklepu internetowego. Sieć posiadała trzy sklepy stacjonarne w Polsce.

Stefanel

Stefanel to włoska marka z odzieżą damską. 3 grudnia 2020 roku Sąd Rejonowy w Warszawie ogłosił upadłość spółki Stefanel Polonia. W 2019 roku firma miała 3,189 miliona złotych straty. W ubiegłym roku Stefanel prowadził w Polsce 11 sklepów w głównych centrach handlowych. W 2015 pod logo Stefanel działało jeszcze 19 sklepów.

Poprzedni artykułNajwiększe sieci franczyzowe w Polsce
Następny artykułRząd luzuje obostrzenia
Redaktor portalu PortfelPolaka.pl. Wiedzę z zakresu rynków finansowych i inwestowania zgłębiał na studiach ekonomicznych. Trader rynku OTC i Forex preferujący handel krótkoterminowy. Entuzjasta statystyki oraz analizy technicznej instrumentów finansowych.
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments