Internet i media społecznościowe są czerwone niczym logo popularnej sieci pizzerii po tym, jak opublikowano nową kampanię reklamującą Festiwal Pizzy. Inflacja nie ominęła i tego wydarzenia, gdzie ceny zdecydowanie wzrosły, a dodatkowo wprowadzono ofertę poza weekendem i w weekend, co wcześniej nie miało miejsca. Festiwal grozy, jak niektórzy go nazywają, kosztuje w 2023 r. 51,99 PLN z dolewką od poniedziałku do czwartku i 57,99 PLN od piątku do niedzieli. Rok wcześniej Festiwal kosztował 41,99 PLN z dolewką, co oznacza inflację na poziomie prawie 24 proc. w tygodniu i 38 proc. w weekendy. Jak tłumaczy PH w mediach społecznościowych wzrost cen związany jest przede wszystkim ze wzrostem cen składników. Tutaj faktycznie trudno się dziwić.
Nie wchodząc w szczegóły z jakiej dokładnie mąki powstaje pizza w sieciówce, ale 1 kg mąki pszennej typu 500 kosztował średnio roku temu około 1,91 PLN. Dziś jest to 3,62 PLN, co oznacza wzrost o prawie 90 proc. Do tego należy dodać ceny energii oraz wzrost kosztów pracy czy najmu lokali. W rozrachunku ekonomicznym brak podwyżek byłby trudny do zaakceptowania. Przerzucenie części kosztów może odbić się jednak na spadku sprzedaży, co będzie najciekawszą informacją, gdy Festiwal się zakończy.
Kto jest właścicielem marki Pizza Hut?
Mało w Polsce znana amerykańska spółka Yum! Brands jest właścicielem m.in. sieci pizzerii z kapeluszem, kurczaków z KFC oraz znanego głównie z filmów Taco Bell. Akcje spółki notowane są na nowojorskiej giełdzie pod tickerem YUM. Spółka w okresie dwunastu miesięcy zakończonych na koniec trzeciego kwartału 2022 r. miała 6,713 mld USD przychodu, co oznaczało wzrost o ponad 4 proc. w ujęciu rocznym. Na Wall Street prognozuje się, że w kolejnym roku wynik ten może się poprawić i przychód wyniesie prawie 7,15 mld USD. Zysk netto Yum! Brands wyniósł w tym samym okresie prawie 1,3 mld USD. Szczyt w cenie akcji YUM miał miejsce 31 grudnia 2021 r., wtedy też należało zapłacić ponad 136 USD. Obecnie notowania znajdują się przy 130 USD i są blisko najwyższego poziomu w historii.
Na Wall Street, według portalu MarketScreener, najwyższy poziom ceny docelowej dla YUM znajduje się przy 160 USD, zaś najniższy przy 120 USD. Średni poziom ceny docelowej to 137,75 USD. W ostatnim czasie RBC Capital podniósł poziom ceny docelowej ze 128 do 132 USD, a Goldman Sachs ze 132 do 136 USD. Spółka jest notowana ze wskaźnikiem cena/zysk na poziomie 28,8 przy forward P/E na poziomie 25,1 na 2023 r. i 22,1 na 2024 r.
Podstawowe informacje o CMC Markets
CMC Markets jest międzynarodową firmą inwestycyjną, wiodącym brokerem kontraktów na różnice (CFD), notowanym na Giełdzie Papierów Wartościowych w Londynie (LSE:CMCX). Za pośrednictwem platform transakcyjnych online klienci CMC Markets mogą inwestować w ponad 10 tysięcy różnych instrumentów finansowych związanych z rynkami walut (Forex), akcji, obligacji, surowców i towarów. Firma, która powstała w 1989 r. w Londynie, aktualnie posiada 14 oddziałów w różnych regionach świata, w tym w Polsce, obsługując klientów z ponad 70 krajów. Broker był wielokrotnie nagradzany za najlepszą ofertę i innowacyjne platformy transakcyjne, m.in. zdobył tytuł „Zagranicznego brokera CFD roku” oraz „Zagranicznego brokera Forex roku” w konkursie Invest Cuffs 2019. Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej www.cmcmarkets.pl.
Informacje zawarte w niniejszym materiale dla mediów mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią reklamy, oferty ani rekomendacji do zakupu lub sprzedaży produktów finansowych. Wszelkie informacje publikowane przez CMC Markets Germany GmbH Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością Oddział w Polsce nie stanowią czynności w zakresie doradztwa inwestycyjnego ani finansowego. W przypadku, kiedy w treści materiału dla mediów prezentowane są historyczne wyniki inwestycyjne produktów finansowych, nie ma gwarancji ich osiągnięcia w przyszłości.
Kontrakty CFD są złożonymi instrumentami i wiążą się z dużym ryzykiem szybkiej utraty środków pieniężnych z powodu dźwigni finansowej. 77% rachunków inwestorów detalicznych odnotowuje straty pieniężne w wyniku handlu kontraktami CFD u niniejszego dostawcy CFD. Zastanów się, czy rozumiesz, jak działają kontrakty CFD i czy możesz pozwolić sobie na wysokie ryzyko utraty pieniędzy.
Klienci Profesjonalni: Kontrakty Ekspresowe pociągają za sobą ryzyko utraty całego zainwestowanego kapitału. Instrumenty finansowe mogą nie być odpowiednie dla wszystkich inwestorów, w związku tym upewnij się, że rozumiesz związane z nimi ryzyka i zasięgnij niezależnej porady. Inwestuj tylko te środki, na których utratę możesz sobie pozwolić. Więcej w informacji o ryzyku na stronie www.cmcmarkets.pl
Daniel Kostecki, główny analityk rynkowy w polskim oddziale CMC Markets