Po co polskim przedsiębiorcom dobroczynność? Jakie korzyści ma strategia CSR?

303

W programie “Pakt z biznesem” emitowanym na kanale Comparic Biznes, Izabela Kozakiewicz przybliża najistotniejsze sprawy dla polskich przedsiębiorców. Od finansów po kwestie prawne i technologiczne – rozmowy o wszystkim co ma wpływ na rozwój i organizację biznesu w Polsce. Podczas ostatniego odcinka poruszane były takie tematy, jak dobroczynność przedsiębiorców oraz strategia CSR firmy. Gościem Izabeli Kozakiewicz był Marcin Dudek – Dyrektor fundacji Czerwone Noski Klown w Szpitalu. Oto czego się dowiedzieliśmy:

Dobroczynność polskich przedsiębiorców oraz strategia CSR firmy

Marcin Dudek od niemal 10 lat prowadzi fundację Czerwone Noski Klown w Szpitalu, co w tym czasie zmieniło się w nastawieniu Polaków, jeśli chodzi o dobroczynność? Jakie różnice są widoczne w stosunku do krajów Europy Zachodniej czy USA?

Nie zmieniło się jedno – Polacy zawsze mieli dobre serca i byli chętni by wspierać różne inicjatywy. Natomiast, w ostatnich latach nastąpiła niesamowita profesjonalizacja tych działań. Ze względu na CSR zaczęto w bardzo świadomy sposób decydować o tym, jak wspierać różne inicjatywy i szukać punktów stycznych z tym co chcą zmieniać społecznie. Dzięki temu fundacji Czerwone Noski Klown w Szpitalu łatwiej jest budować współpracę z takimi firmami, a jej misja jest lepiej realizowana. Jest to więc niezwykle korzystne dla obu stron.

Jak przedsiębiorcy powinni myśleć o CSR z punktu widzenia strategii biznesowej? Czy powinien być jej długoterminowym elementem?

Zdecydowanie tak. Strategia CSR także musi być przewidziana na dłuższy, kilkuletni okres. Co ważne, liczba takich dobrych praktyk z roku na rok dynamicznie rośnie, nawet w czasie pandemii COVID-19.

Jak fundacja Czerwone Noski Klown w Szpitalu ustala strategię CSR ze swoimi darczyńcami?

Duże znaczenie ma ogólnopolski zasięg organizacji. Z reguły więc firmy są chętne by wspierać działania w zasięgu ogólnopolskim, a niekoniecznie niewielkim, lokalnym regionie.

Patrząc na współpracę z najbardziej aktywnymi darczyńcami, w jakiej perspektywie warto strategię CSR opracowywać w polskim przedsiębiorstwie?

Tak, jak każdą inną istotną strategię, czyli długoterminowo. Wydaje się, iż odpowiedni okres wynosi 3-5 lat.

Jak istotne jest by po stronie darczyńcy był lider obszaru CSR? W jaki sposób go rekrutować spośród pracowników?

To absolutnie kluczowe zagadnienie. Nie zawsze musi to być oddzielne stanowisko, lecz liderem obszaru CSR musi być absolutnie odpowiednia osoba, o właściwych kompetencjach, a zwłaszcza kompetencjach miękkich – inteligencji emocjonalnej, w tym głównie otwartości i empatii. Co ważne, za CSR nie musi odpowiadać konkretna osoba, lecz może to być zespół. Przy rekrutacji należy zwracać więc uwagę na cechy osobowe, które są w tym przypadku wprost nieocenione.

Fundacja Czerwone Noski Klown w Szpitalu jest teraz w trakcie opracowywanie własnej strategii. Czy w toku opracowywania tych założeń organizacja myśli o darczyńcach jak o grupie docelowej?

Oczywiście. To szalenie ważne, aby właściwie angażować zasoby. Przy opracowywaniu elementów kluczowe okazało się zwracanie uwagi na elementy, którymi fundacja Czerwone Noski Klown w Szpitalu różni się od klasycznego biznesu, to generowanie jego równowartości dla społeczeństwa poprzez dobroczynność. Aby móc tę działalność realizować, potrzebne jest wsparcie darczyńców.

Z kolei darczyńcy muszą świadomie chcieć stać się częścią tej misji. Przy ograniczonych zasobach wymaga to bardzo dobrej strategii. Należy mądrze decydować gdzie alokuje się swoje zasoby, zwłaszcza czasu, aby pozyskiwać darczyńców w najbardziej optymalny sposób. Taka strategia przypomina szukanie pracy, należy się do niej odpowiednio przygotować, aby następnie wspólnie realizować planowane działania. Obecnie ta współpraca działa coraz lepiej. zainteresowanych podmiotów jest coraz więcej.

Nagranie dostępne jest pod tym adresem:

Poprzedni artykułKomórka compliance – kto może być compliance oficerem?
Następny artykułIle stracimy od zapłacenia składki ZUS od umów o dzieło?
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments