Czym jest DLC na rynku gamingu?

Udostępnij

Branża gamingowa w ostatnich latach zyskuje na popularności w iście zawrotnym tempie. Każdego tygodnia gry, o których aktualnie jest “głośno” sprzedają się w milionach egzemplarzy. Inne typowo rozrywkowe branże, jak filmowa czy muzyczna, mogą dziś tylko pozazdrościć temu sektorowi zdolności szybkiego rozwoju. Co więcej, nic w tej chwili nie zapowiada zmiany tego trendu – gaming to przyszłość i będzie jedynie zyskiwać na znaczeniu.

Rozwój branży gamingowej sprawił nawet, że znaleźliśmy się w sytuacji, w której podstawowa zawartość gry czasami już nie wystarcza, a gracze poszukują dodatkowych wrażeń i ulepszeń, które urozmaiciłyby im nieco dobrze znaną rozgrywkę. Z tego powodu dziś w zasadzie każda wysokobudżetowa wydana gra wideo zawiera jakąś formę DLC. Co ciekawe, zagadnienie to od lat budzi spore kontrowersje i nie wszyscy gracze są jego zwolennikami.

Co kryje się pod tym akronimem? Wszystkie najważniejsze informacje dotyczące DLC zostaną zaprezentowane poniżej:

DLC – co to znaczy? Deweloperzy pracujący nad grą w biurze spółki gamingowej

DLC to skrót od angielskiego wyrażenia “downloadable content” oznaczającego po prostu zawartość do pobrania. Mamy tutaj do czynienia z produktem cyfrowym stanowiącym rozszerzenie gry komputerowej, udostępnianym przez wydawcę za pośrednictwem Internetu.

Pod pojęciem DLC kryją się więc różnego rodzaju dodatki do podstawowej wersji gry. Jak nietrudno się domyślić, mają one na celu wzbogacić rozgrywkę. DLC po prostu pozwalają przedłużyć żywotność dawno wydanego tytułu. Umożliwiają one także dodanie tych treści lub lokacji, których nie udało się dołączyć w pierwotnej wersji gry ze względu na zbliżający się termin premiery.

Co może być oferowane jako DLC?

DLC obejmować może różne elementy, zależnie od gatunku produkcji. Mogą to być na przykład dodatkowe kostiumy, bronie, pojazdy, ale również opcje, które całkowicie zmieniają grę poprzez dodanie nowych światów, historii, questów i postaci. DLC wykorzystywane są przez twórców jako rodzaj aktualizacji, odświeżenia gry, aby gracze nie znudzili się nią i wciąż chcieli w nią inwestować swój czas oraz swoje pieniądze.

Geneza DLC

Zawartość do pobrania jest pod wieloma względami naturalnym następcą pakietów rozszerzeń, nazywanych także dodatkami. Koncepcja rozszerzeń gier wywodzi się z gier fabularnych i karcianych. Zapewniali wydawcom możliwość dodawania treści bez tworzenia zupełnie nowej gry. Rozszerzenia często zawierały przedmioty, postacie lub zdolności, które wydłużały żywotność gry i zapewniały graczom zainteresowanie na kolejne długie godziny rozgrywki.

Później pakiety rozszerzeń dotarły do ​​gier wideo. Dziś cały czas tego typu dodatki istnieją – stanowią one najdroższe DLC najbardziej rozbudowane DLC, zapewniające graczom długie godziny zupełnie nowej rozgrywki.

Pakiety DLC i przepustki sezonowe Zadowolony gracz na PC

Często zdarza się tak, że po wielu miesiącach od premiery gra ma swoją reedycję, w skład której wchodzą wszystkie wydane do niej DLC. Cena takiej reedycji jest oczywiście wyższa od gry w wersji podstawowej, ale zarazem znacznie niższa od zakupu produkcji i kilku DLC do niej (często już nawet dwóch) osobno.

Inną często spotykaną opcją jest przepustka sezonowa. Producenci często oferują je graczom przed premierą danej produkcji lub w pierwszych tygodniach po niej. Taka przepustka pozwala graczom pobrać wszystkie aktualne i nadchodzące DLC wydane w określonym czasie. Zazwyczaj cena przepustki sezonowej jest znacznie niższa, niż wydatek na zakup DLC do danej gry osobno.

Kontrowersje związane z DLC

Niektóre DLC spotykają się z ostrą krytyką ze strony środowiska graczy. Wynika ona z faktu, że nieuczciwi twórcy wycinają pewne elementy lub blokują dostęp do nich w gotowym produkcie, aby go potem sprzedać jako DLC. Sytuacja taka miała miejsce choćby w przypadku gry Assassin’s Creed II, z której usunięto dwie misje, aby w czasie późniejszym sprzedać je jako DLC (w wersji na komputery osobiste pojawiły się w momencie premiery tejże, bez konieczności dopłacania za nie).

Z porażającą krytyką spotkali się również twórcy produkcji Prince of Persia. W grze tej bowiem… nie było zakończenia. Koniec historii księcia poznać można było… po zakupie płatnego DLC pod tytułem Epilogue. Co najgorsze, możliwości zakupu pozbawieni zostali gracze komputerowi, ponieważ dodatek przygotowano wyłącznie na konsole.

DLC a regionalne wersje gry

Zawartość do pobrania nie zawsze jest także zgodna z regionalnymi wersjami produktu, co potrafi słusznie zirytować graczy z danego kraju. Dla przykładu w przypadku komputerowej wersji gry Fallout 3, oryginalny materiał dodatkowy nie działał z polską wersją gry, zaś zoptymalizowaną pod jej kątem wersję wydano po roku, w wersji pudełkowej.

Krytyka przepustek sezonowych mężczyzna pokazujący, że zarabia pieniądze na graniu w gry

Z krytyką nierzadko spotykają się również opisane powyżej przepustki sezonowe. Gracze uważają, że w przypadku tego produktu brakuje przejrzystości, jako że otrzymują oni większość DLC z takiej przepustki dopiero kilka tygodni lub nawet miesięcy po jej zakupie. Nie są więc oni w stanie określić, czy dana przepustka sezonowa naprawdę jest warta swojej ceny.

Jakub Bandura
Jakub Bandura
Redaktor portalu PortfelPolaka.pl. Wiedzę z zakresu rynków finansowych i inwestowania zgłębiał na studiach ekonomicznych. Trader rynku OTC i Forex preferujący handel krótkoterminowy. Entuzjasta statystyki oraz analizy technicznej instrumentów finansowych.

Najnowsze

Zobacz również