Dlaczego i jak wdrażać PR w firmie?

209

W programie “Pakt z biznesem” emitowanym na kanale Comparic Biznes, Izabela Kozakiewicz przybliża najistotniejsze sprawy dla polskich przedsiębiorców. Od finansów po kwestie prawne i technologiczne – rozmowy o wszystkim co ma wpływ na rozwój i organizację biznesu w Polsce. Podczas ostatniego odcinka poruszany był temat wdrażania PR w firmie.

Umiejętnie planowane działania PR mogą generować nowych klientów i utrzymywać lojalność dotychczasowych. Jak rozumieć i planować działania PR i marketingowe, aby uzupełniały się nawzajem? Jak maksymalizować stopę zwrotu z wydatków PR? O tym w którym momencie rozwoju firmy i jak zacząć planować poszczególne obszary PR, aby były kołem zamachowym dla organizacji, a nie kolejnym centrum kosztowym? O tym Izabela Kozakiewicz rozmawiała z Kamilem Mazurukiem – CEO firmy Good One.

Wdrażanie PR w firmie

Kamil Mazuruk funkcjonuje w branży PR już od 12 lat. Jaką rolę działania PR powinny spełniać w mniejszych firmach? PR uchodzi za działania zarezerwowane dla większych firm. Jednak małe i średnie przedsiębiorstwa także go potrzebują. W końcu nie samą reklamą firma żyje, warto spróbować czegoś więcej. PR odpowiada za budowanie wiarygodności przedsiębiorstwa na rynku, co często bywa kluczowe. Zwiększa on więc świadomość klientów danej firmy, a jest to bardzo istotna wartość dodana, zwłaszcza przy bardzo dużej konkurencji na rynku.

Czy PR może przynieść wymierne korzyści finansowe, tak jak działania marketingowe? Istotne jest odpowiednie zrozumienie tych dwóch obszarów. Marketing służy dotarciu do jak najszerszej grupy docelowej. Są to jednak działania szersze niż promowanie biznesu tylko poprzez reklamę. PR to z kolei działanie długofalowe mające na celu budowanie odpowiedniego wizerunku. Pełni on funkcję zarządczą, lecz także jest on narzędziem działań promocyjnych. Warto więc wykorzystywać oba te obszary razem, a inwestowanie w PR w ujęciu długofalowym zawsze powinno przynosić zauważalne korzyści.

Czy PR musi być kosztowny? Niekoniecznie, może być on także przystępny dla mniejszego przedsiębiorcy. Wszystko jest kwestią właściciela danej działalności, ponieważ za PR można płacić zlecając go firmie zewnętrznej, zatrudniając kogoś do firmy, lub nawet wykonując go samodzielnie. Takie działanie jednak pochłania naprawdę dużo czasu, tak więc prędzej czy później PR lepiej zlecić na zewnątrz. Nie jest to tania usługa, ale może ona znajdować się na średniej półce cenowej.

W jaki sposób można maksymalizować stopę zwrotu z takiego działania? Należy po prostu łączyć marketing i PR – wtedy uzyskany efekt będzie najlepszy. Problem w tym, że jest to często “kupowanie kota w worku”. PR ma na celu budowanie zaufania do marki, a nie jej rozpoznawalności. Z tego względu nie jest on policzalny i zauważalny na początku takiej inwestycji. Co więcej, na bardzo dobry PR pracuje się wyjątkowo długo, lecz bardzo szybko można go stracić.

Jaki ruch PR-owy jest dobry dla mniejszego przedsiębiorcy? Wszystko zależy od branży i celów stawianych przez firmę. Bardzo często przedsiębiorcy decydują się na PR produktowy przez pryzmat całej marki. Istotny jest także PR korporacyjny, który ma na celu budowanie wartości całej firmy. Podobnie działa employer branding – tutaj też kluczowy jest wizerunek firmy, jednak w kontekście zatrudniania pracowników. Jak więc widzimy, kluczowe są cele naszej firmy, to od nich zależą działania PR-owe, a nie od wielkości przedsiębiorstwa.

Jak employer branding zmieniał się w polskich firmach przez ostatnie 12 lat? Rozwija się on na równi ze strategią CSR, czyli prężnie w ostatnich latach. Ponadto, coraz istotniejsze są działania “miękkie” w tej branży, czyli takie, które mają sprawiać, że pracownik czuje się dobrze w firmie. Ten trend jest jednoznacznie pozytywny.

Coraz większą popularność w Polsce zyskuje crowdfunding. Jak planować działania PR-owe w kontekście pozyskiwania finansowania za pomocą crowdfundingu? Pod tym względem często mamy do czynienia z firmami, które wcześniej nie były rozpoznawalne na rynku. To błąd – minimum 3 miesiące przed rozpoczęciem kampanii należy budować rozpoznawalność marki, a najlepiej także od razu jej PR.

A jak to wygląda w przypadku spółek debiutujących na rynku NewConnect? Tutaj wypada pomyśleć o działaniach budujących rozpoznawalność firmy oraz zaufanie do niej trwających minimum pół roku. W przypadku załamania rynku (spowodowanego choćby pandemią koronawirusa) poradzą sobie jedynie firmy, które od dłuższego czasu dbały o swój wizerunek.

Nagranie dostępne jest pod tym adresem:

https://www.youtube.com/watch?v=O_UcZMuauA8

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments