Darmowy przejazd państwowymi autostradami – prezydent podpisał ustawę

67
Punkt poboru opłat na autostradzie

Prezydent Andrzej Duda podpisał w piątek ustawę, która znosi opłaty za przejazd samochodów osobowych państwowymi autostradami i wprowadza zakaz wyprzedzania się ciężarówek na trasach szybkiego ruchu. Ustawa wejdzie w życie już 1 lipca.

Opłaty na państwowych autostradach zostaną zniesione już 1 lipca Bramki na punkcie poboru opłat na autostradzie

Projekt nowelizacji ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym przygotowało Ministerstwo Infrastruktury. Sejm uchwalił nowelę 26 maja, a 21 czerwca została ona przyjęta przez Senat bez poprawek.

Ustawa przewiduje całkowitą rezygnację z poboru opłaty za przejazd autostradą na odcinkach zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad od pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony oraz motocykli.

Nadal będzie natomiast pobierana opłata elektroniczna przez szefa Krajowej Administracji Skarbowej od pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i autobusów poruszających się tymi odcinkami autostrad.

Zgodnie z uzasadnieniem rządu, celem zniesienia opłat za państwowe autostrady jest utrzymanie bądź zwiększenie możliwości komunikacyjnych obywateli oraz zmniejszenie faktycznych wydatków, które ponoszą kierowcy samochodów osobowych.

Aktualnie płatne odcinki autostrad zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad to A2 Konin-Stryków oraz A4 Wrocław-Sośnica.

Ile będzie można zaoszczędzić?

Według kalkulatora na stronie systemu e-Toll na odcinku Wrocław-Gliwice będzie można zaoszczędzić 14,20 PLN. Z kolei brak opłaty na odcinku Konin-Stryków to oszczędność 9,90 PLN.

Zakaz wyprzedzania się ciężarówek na trasach szybkiego ruchu

Nowelizacja ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym wprowadza także zakaz wyprzedzania się ciężarówek na trasach szybkiego ruchu. Umieszczono w niej zapis umożliwiający taki manewr pod warunkiem, że wyprzedzany pojazd „porusza się z prędkością znacznie mniejszą od dopuszczalnej”.

Według resortu infrastruktury, który odpowiadał za opracowanie projektu ustawy, będzie to już 10 kilometrów na godzinę różnicy pomiędzy ciężarowym pojazdem wyprzedzanym a wyprzedzającą ciężarówką.

Zakazu tego nie będzie się również stosować do wyprzedzania pojazdów wykonujących na drodze prace porządkowe, remontowe lub modernizacyjne wysyłających żółte sygnały błyskowe.

Nakaz korzystania tylko z dwóch pasów z prawej strony jezdni

Ponadto, zgodnie z nowelizacją ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym kierujący pojazdem kategorii N2 lub N3 lub zespołem pojazdów o długości ponad 7 metrów na autostradzie lub drodze ekspresowej o trzech lub więcej wyznaczonych pasach ruchu na jezdni w jednym kierunku, będzie obowiązany korzystać wyłącznie z dwóch pasów ruchu przeznaczonych dla danego kierunku, znajdujących się najbliżej prawej krawędzi jezdni.

Jak wyjaśniono w uzasadnieniu do rządowego projektu, przepis zakazujący wyprzedzania się ciężarówek ma za zadanie ograniczenie zachowań negatywnych pod względem bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Mowa tu o blokowaniu lewego pasa ruchu oraz przekraczania dopuszczalnej prędkości obowiązującej na autostradach i drogach ekspresowych przez kierujących pojazdami ciężarowymi.

ai
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments