Czy polskim menedżerom brakuje podejścia psychologicznego, edukacji psychologicznej i podstawowych umiejętności?

Udostępnij

Dobrze zorganizowany zespół znacznie szybciej i lepiej pracuje. Jednak w każdej grupie potrzebny jest lider, którym w większości firm są managerowie. Niestety z badań wynika, że wielu z nich brakuje podstawowych kompetencji, mają problemy ze skuteczną komunikacją i nie potrafią odpowiednio zmotywować pracowników. Jak kompetencje miękkie pomagają w zarządzaniu zespołem? Czy podejście psychologiczne naprawdę jest potrzebne w pracy managera?

Kompetencje, nad którymi powinni pracować polscy managerowie

Dobrze zorganizowana praca i zgrany zespół często przynoszą najlepsze efekty. Niestety wielu managerom brakuje podstawowych umiejętności, które pozwalają lepiej zmotywować zespół do pracy. Fachowa wiedza na temat zarządzania grupą to nie wszystko, wielu pracowników uważa, że ich managerom brakuje umiejętności komunikacyjne, organizacyjne i budowania ducha zespołu. Ponadto często liderzy nie mają odpowiedniego podejścia psychologicznego i nie wspierają wystarczająco członków grupy.

umiejętności w pracy manageraFirma szkoleniowa GoodHabitz wraz z agencją badawczą Markteffect przeprowadziła badania na temat tego, co pracownicy sądzą o swoich managerach. Wiele osób zauważa spory problem, jeżeli tryb pracy ze stacjonarnej zmienia się na zdalną. 23 procent osób uważa, że ich menedżerom brakuje odpowiednich kompetencji, aby dobrze zarządzać zespołem. Największy problem jest zauważalny, jeżeli pracujemy zdalnie lub hybrydowo. Niestety aż 36 procent polskich pracowników uważa, że ich przełożonym brakuje umiejętności oraz możliwości do dobrego prowadzenia zespołu. Według Polaków aż 49 procent managerów w ogóle nie wie, jak zmotywować do pracy.

Pracownicy uważają, że klucze do dobrego zarządzenia zespołem jest praca nad umiejętnościami miękkimi. Ale czym właściwie są umiejętności miękkie? Najwięcej osób wskazało, że managerowie powinny zadbać o lepszą komunikację oraz nauczyć się lepiej zarządzać zespołem.

Jak kompetencje miękkie pomagają w zarządzaniu zespołem?

Umiejętności miękkie inaczej nazywane są umiejętnościami powszechnymi, jednak nie każdy ma je rozwinięte na wystarczającym poziomie. Tak naprawdę ten rodzaj umiejętności przyda się w każdym zawodzie i będzie miał w nim zastosowanie. Co ciekawe nie każdy zdaje sobie sprawę, które kompetencje zaliczane są do miękkich.

umiejętności w pracy manageraPodstawą, o której coraz częściej się mówi, jest umiejętność komunikowania się w zespole. Dlaczego jest taka ważna? Na komunikację składa się tak naprawdę wiele umiejętności, takich jak asertywność, udzielanie pochwał i nagan, rozwiązywanie konfliktów, składanie próśb, umiejętne motywowanie. Pracownicy, którzy wiedzą, co mają robić, mogą podzielić się swoimi pomysłami, a także otrzymują pochwały, będą pracować znacznie lepiej. Warto tutaj pamiętać, o umiejętnym rozwiązywaniu konfliktów. Zgoda w zespole jest niezwykle ważna, ponieważ dzięki temu grupa lepiej funkcjonuje, jest bardziej kreatywna, a pracownicy potrafią na forum podzielić się swoimi pomysłami. Niestety managerowie często nie wtrącają się w tego typu sprawy, co odbija się negatywnie na pracy całego zespołu.

– Wyniki badań pokazują jeden wiodący schemat – wszystko sprowadza się do komunikacji i umiejętności miękkich, które są konieczne do zarządzania zespołami rozproszonymi. Podczas pracy zdalnej szczególnie ważne jest odpowiednie zadbanie o przepływ informacji oraz otwartość na wysłuchanie pytań i problemów pracowników. To nie tylko redukuje stres i nieporozumienia w zespole, ale także wiąże ze sobą pracowników i ich lidera, co w rezultacie pogłębia ich relację i buduje ducha zespołowego. Umiejętności komunikacyjne są zatem kluczowe dla hybrydowego przywództwa i przyszłości pracy – wyjaśnia Daniel Idźkowski, country director z GoodHabitz, europejskiej platformy oferującej szkolenia online w PulsHR.pl.

Kolejnym elementem, o którym wielu managerów zapomina, jest praca zespołowa. W niektórych przypadkach lider oczekuje, że zespół będzie realizował jego pomysł i nie uwzględnia pomysłów innych. To bardzo negatywnie wpływa na pracę całe grup. Managerowie zyskują w oczach pracowników, kiedy potrafią budować partnerską relację opartą na wzajemnym zrozumieniu. Lider, który słucha potrzeb i pomysłów zespołu, zdobywa jego zaufanie, co przekłada się na lepsze wyniki.

Niestety wielu managerów nie potrafi odpowiednio organizować pracy swojego zespołu. Niektórym pracownikom dają za dużo obowiązków, terminy są niemożliwe do zrealizowania, a w wyniku tego spada motywacja pracowników. Warto pamiętać, że lider ciągnie za sobą cały zespół.

Podejście psychologiczne w pracy managera

Problemem, na który coraz więcej osób zwraca uwagę, jest zdrowie psychiczne. Manager powinien mieć odpowiednie umiejętności, które pozwalają zarządzać zespołem, jednak w wielu firmach zaczęto stawiać na to, żeby liderzy mieli odpowiednie podejście psychologiczne. Pracownicy, których stan psychiczny nie jest najlepszy, gorzej pracują. Niestety wielu managerom brakuje odpowiedniego podejścia psychologicznego i nie zauważają na czas problemów pracowników. Ponadto nadal brakuje odpowiedniej edukacji, która przygotowywałaby liderów na takie sytuacje.

umiejętności w pracy manageraManagerowie zmagają się w tym przypadku z kilkoma problemami. Na początek muszą zauważyć, że dany pracownik z jakiegoś powodu nie czuje się najlepiej. Czasem osoba, która do tej pory wykonywała sumiennie swoje obowiązki, przestaje to robić. W takiej sytuacji może zmagać się z kryzysem. Zadaniem dobrego lidera jest najpierw przeprowadzenie rozmowy, a następnie udzielenie wsparcia. W przypadku problemów psychologicznych to nie taka prosta sprawa, a wielu liderów nie ma odpowiednich kompetencji.

Niestety w wielu przypadkach managerowie nie potrafią w zespołach stworzyć bezpiecznej przestrzeni. Ciągłe terminy i duża ilość pracy może przytłoczyć. Problemy liderów z komunikacją także nie pomagają w takiej sytuacji. Jednak czy pracownicy naprawdę aż tak często potrzebują wsparcia psychologicznego od swoich liderów?

Praca a kondycja zdrowia psychicznego

Z raportu Mindy z 2021 roku wynika, że aż jedna piąta pracowników ocenia swoją kondycję mentalną jako słabą lub bardzo słabą. Niestety okres pandemii nie pomógł, a niemal połowa osób pracujących uważa, że izolacja negatywnie wpłynęła na ich samopoczucie.

umiejętności w pracy manageraZdecydowanie największa część osób ma problem ze stresem, ponieważ aż 60 procent pracowników twierdzi, że wciąż jest zestresowana. Natomiast 39 procent przyznała, że w jakimś momencie dotknął ich problem zaburzeń emocjonalnych lub psychicznych, najczęściej wskazywana była depresja oraz zaburzenia lękowe.

Niektórym managerom brakuje wielu umiejętności

Manager jest osobą, która ma ogromne znaczenie dla całego zespołu i jego pracy. Niestety wielu liderom brakuje podstawowych umiejętności. Pracownicy wskazują przede wszystkim na problemy z kompetencjami miękkimi, z których najbardziej istotna jest komunikacja. 36 procent polskich pracowników uważa, że ich przełożonym brakuje umiejętności oraz możliwości do dobrego prowadzenia zespołu. Według Polaków aż 49 procent managerów w ogóle nie wie, jak zmotywować do pracy. Ponadto często managerowie nie są odpowiednio przygotowani, by wesprzeć swoich pracowników, kiedy dotyka ich kryzys.

Odpowiednie podejście psychologiczne i zbudowanie bezpiecznej przestrzeni w pracy może pozytywnie wpłynąć na cały zespół. Liderzy nie zawsze wiedzą, jak wyłapywać problemy pracowników, jak z nimi rozmawiać, a przede wszystkim, jak ich wesprzeć. Pandemia koronawirusa negatywnie wpłynęła na stan psychiczny wielu osób. Wielu pracowników uważa, że izolacja bardzo źle wpłynęła na ich samopoczucie.

Patrycja Grzebyk
Patrycja Grzebyk
Redaktorka Portfelu Polaka. Ukończyłam studia licencjackie na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Uniwersytecie Śląskim. Specjalizuje się w tematyce społecznej, finansowej i prawnej.

Najnowsze

Zobacz również