Planując wakacyjny wyjazd i rozglądając się za odpowiednim hotelem, niemal wszyscy zwracamy uwagę na lokalizację, cenę i oczywiście gwiazdki hotelowe. Mają one nas informować o standardzie obiektu.
Czy jednak faktycznie zdajemy sobie sprawę jakich udogodnień i usług możemy spodziewać się w przypadku trzech gwiazdek, a jakich przy czterech? Co więc tak naprawdę gwiazdki w hotelach nam gwarantują i w jaki sposób odnoszą się one do rzeczywistości? Odpowiedzi na te pytania mogą okazać się zaskakujące, o czym przekonamy się poniżej:
Gwiazdki hotelowe – podstawowe informacje
Zacznijmy od tego, że gwiazdka, jako ocena jakości wcale nie zaczęła swojej kariery od oznaczania standardu hoteli – najpierw oznaczano nimi butelki brandy. Dziś kojarzymy je jednak przede wszystkim z nadawaniem standardu w branży hotelarskiej.
Gwiazdki nie są międzynarodowo unormowane prawnie
Okazuje się jednak, iż nie istnieje żaden międzynarodowy dokument normujący wymogi, jakie muszą być spełnione w obiekcie, by otrzymał określoną liczbę gwiazdek. W każdym kraju obowiązują odrębne zasady i skale. Dla przykładu w Grecji zamiast gwiazdek hotele otrzymują litery. Zarezerwowana dla obiektów luksusowych jest litera „L”, natomiast litery „A”, „B” i „C” odpowiednio dla hoteli 4-,3- i 2-gwiazdkowych.
Natomiast w Szwecji, Finlandii i Norwegii dla oznaczenia standardu hoteli w ogóle nie stosuje się gwiazdek. Z kolei między innymi w Anglii i Francji klasyfikacja za pomocą gwiazdek jest dobrowolna.
Kategoryzacja hoteli w Polsce – podstawa prawna
W Polsce system kategoryzacji hoteli za pomocą gwiazdek wprowadziła Ustawa o Usługach Turystycznych z 1997 roku, która doczekała się nowelizacji we wrześniu 2010. Wymagania dotyczące poszczególnych gwiazdek możemy natomiast znaleźć w Rozporządzeniu Ministra Sportu i Turystyki z 11 listopada 2011 roku. Gwiazdki, na podstawie przepisów zawartych w Ustawie, przydziela Marszałek Województwa przy pomocy specjalnej komisji. W jej skład wchodzą specjaliści branży hotelarskiej, przedstawiciele Państwowej Inspekcji Sanitarnej i straży pożarnej oraz nadzór budowlany.
Komisja zwraca uwagę nie tylko na rzeczy, które najbardziej rzucają się w oczy podróżnym, takie jak wystrój pokoi czy dodatkowe usługi i udogodnienia. Konkretnie rzecz biorąc komisja, opiera się na liście wymagań liczącej aż 52 punkty. Wiele z tych wymagań dotyczy spraw, na które gość hotelowy zazwyczaj nie zwraca uwagi. Przykładowo, jeśli hotel chce mieć 3 gwiazdki hotelowe lub więcej, obowiązkowo powinien posiadać daszek nad wejściem. Inne zaskakujące wymagania to igielnik w pokoju, meble, które stanowią jeden komplet lub faks dostępny w recepcji.
Ponadto, ocena komisji opiera się także na wyglądzie samego obiektu hotelowego z zewnątrz i jego otoczeniu, oświetleniu, obecności wind i schodów przeciwpożarowych – wszystko dla jak największego bezpieczeństwa przebywających w hotelu gości.
Standard gwiazdek a rzeczywistość
Oznaczenia za pomocą gwiazdek należy traktować z dystansem i przy wyborze hotelu zawsze warto robić bardziej szczegółowy research. Przede wszystkim wynika to z wyżej opisanej przyczyny – system gwiazdkowy różni się w zależności od kraju.
Standard europejski vs standard tanich krajów arabskich
Dla przykładu hotel pięciogwiazdkowy w którymś z krajów arabskich może mieć podobny lub nawet niższy standard niż hotel trzygwiazdkowy na południu Europy lub nawet w naszym kraju. Dlatego, gdy rezerwujemy hotel w Egipcie, Tunezji czy Turcji, dla bezpieczeństwa warto odjąć w myślach jedną lub nawet dwie gwiazdki hotelowe, jeśli jesteśmy przyzwyczajeni do gwiazdkowych standardów występujących w naszym kraju.
To jednak nie wszystko. Mamy również inne czynniki wpływające na różnice w standardzie mimo tej samej ilości gwiazdek. Na co należy zwrócić uwagę? Przede wszystkim na dwa inne aspekty.
Data budowy obiektu
Pierwszy z nich to data budowy hotelu. W popularnych kurortach zagranicznych, takich jak włoskie Rimini lub hiszpańska Costa Brava, hotele były budowane jeszcze w latach osiemdziesiątych, wtedy otrzymały daną liczbę gwiazdek i od tamtej pory niewiele się zmieniły, często nie były nawet remontowane.
Dlatego hotel trzygwiazdkowy z 1982 roku zazwyczaj będzie charakteryzował się znacznie niższym standardem w porównaniu do hotelu o tej samej liczbie gwiazdek, ale wybudowanego w roku 2012. Warto więc zwrócić uwagę na to, jak wygląda budynek hotelu z zewnątrz i unikać kurortów, które lata świetności mają już raczej za sobą.
Sieci hotelowe = gwarancja tego samego standardu
Drugi aspekt to przynależność do dużych sieci hotelowych. Sieci hotelowe starają się utrzymać dokładnie ten sam standard przypisany określonej liczbie gwiazdek w każdym kraju, w którym zlokalizowany jest hotel. Powód jest prosty – oszczędza to gościom rozczarowania, budzi zaufanie i daje poczucie bezpieczeństwa do danej marki.
Wymagania dotyczące przydzielania gwiazdek hotelowych w Polsce
1 gwiazdka
Zacznijmy od hoteli jednogwiazdkowych. Są one raczej przeznaczone dla niewymagających podróżników. Pokoje są urządzone minimalistycznie i nie mają zbyt wielu udogodnień dla gości. Oto lista wymagań, które taki hotel musi spełniać:
- Minimalna wielkość pokoju dwuosobowego – 10 metrów kwadratowych
- Minimalna liczba pokoi z łazienką – 25%
- Minimalna wielkość hallu recepcyjnego – 10 metrów kwadratowych
- W pokoju: lampka nocna przy łóżku, szafa i minimum 3 wieszaki na osobę, biurko lub stół, krzesło, lustro, wieszak ścienny, szklanki, dostęp do co najmniej 1 wolnego gniazdka elektrycznego
- W łazience: wanna lub kabina prysznicowa, umywalka z blatem lub półką, WC, lustro, kosz na śmieci, mydełko lub mydło w płynie, ręczniki
- Zapewnienie miejsca postojowego na czas przyjazdu i odjazdu gości
- Śniadania podawane na miejscu
- Ogrzewanie w całym obiekcie
- Zimna i ciepła woda przez całą dobę
- Możliwość oglądania telewizji w miejscu ogólnodostępnym
- Telefon i faks w recepcji
- Budzenie na życzenie
- Przechowalnia bagażu
- Sprzedaż gorących napojów przez całą dobę (również z automatów)
- Codzienne sprzątanie
- Wymiana pościeli i ręczników co 3 dni lub na życzenie gości
2 gwiazdki 
Hotel dwugwiazdkowy w Polsce różni się od hotelu jednogwiazdkowego raptem kilkoma udogodnieniami, o czym przekonamy się poniżej. Musi on dodatkowo spełniać takie warunki jak:
- Minimalna wielkość pokoju dwuosobowego – 12 metrów kwadratowych
- Minimalna liczba pokoi z łazienką – 50%
- Minimalna wielkość hallu recepcyjnego – 20 metrów kwadratowych
- W pokoju: miejsce na bagaż, radio
- Aperitif-bar lub bar kawowy
3 gwiazdki
W przypadku hoteli trzygwiazdkowych w Polsce mamy już do czynienia z dużą zmianą w porównaniu do powyższych standardów. Taki obiekt musi dodatkowo spełniać poniższe warunki:
- Minimalna wielkość pokoju dwuosobowego – 14 metrów kwadratowych
- Minimalna liczba pokoi z łazienką – 100%
- Minimalna wielkość hallu recepcyjnego – 30 metrów kwadratowych
- W pokoju: telewizor, telefon, materiały piśmiennicze, zestaw do czyszczenia ubrań i butów, igielnik, torba na bieliznę do prania, woda butelkowana
- W łazience: ręcznik kąpielowy
- Restauracja
- Room service – podawanie posiłków do pokoju przez minimum 18 godzin na dobę
- Sprzedaż kosmetyków i środków higieny osobistej
- Usługi prania i prasowania
4 gwiazdki
Nocując w hotelach czterogwiazdkowych w Polsce wchodzimy już zdecydowanie na wyższy poziom standardu i usług, o czym przekonamy się poniżej. Taki obiekt musi dodatkowo spełniać poniższe warunki:
- Minimalna wielkość pokoju dwuosobowego – 16 metrów kwadratowych
- Minimalna wielkość hallu recepcyjnego – 40 metrów kwadratowych
- Klimatyzacja
- W pokoju: fotele wypoczynkowe lub kanapa, stolik, minibar lub lodówka
- W łazience: suszarka do włosów
- Kompleks odnowy biologicznej: basen, sauna, siłownia, solarium, masaże, SPA – co najmniej 2 rodzaje wymienionych usług
- Codzienna wymiana pościeli i ręczników
- Zapewnienie gościom strzeżonego miejsca postojowego lub usługi dostarczenia auta na strzeżony parking
- Sprzedaż gorących napojów przez całą dobę (bez automatów)
- Usługa bagażowa przez całą dobę
- Kwiaciarnia lub możliwość dostarczenia kwiatów
- Prasa codzienna
5 gwiazdek
Pięć gwiazdek to ocena przyznawana tylko hotelom najwyższej klasy w Polsce. Takie obiekty muszą dodatkowo spełniać poniższe warunki:
- Minimalna wielkość pokoju dwuosobowego – 18 metrów kwadratowych
- Minimalna wielkość hallu recepcyjnego – 50 metrów kwadratowych
- W pokoju: sejf
- W łazience: telefon, waga
- Oddzielne wejście i wydzielona droga bagażu gości
7 gwiazdek hotelowych – czy to możliwe?
Teoretycznie pięć gwiazdek to maksimum, jakie może otrzymać hotel. Zdarzają się jednak obiekty, które znacząco przewyższają opisywane standardy. Z tego powodu, umownie określają one siebie jako hotele sześcio- i siedmiogwiazdkowe, podczas gdy oficjalnie otrzymują one rangę “5 gwiazdek superior”, która ma świadczyć o tym, że są szczególnie luksusowe.
O jakich obiektach tutaj mowa? Lista siedmiogwiazdkowych zostanie zaprezentowana poniżej:
- Burj Al Arab w Dubaju
- Aman Canal Grande w Wenecji
- Taj Falaknuma Palace w Hyderabad w Indiach
- Emirates Palace Hotel w Abu Zabi
- Signiel w Seulu
- Pangu 7 Star Hotel w Pekinie
- Town House Galleria w Mediolanie