Bolt w Polsce – konkurencja dla Ubera

Udostępnij

BoltOd kilku lat w dużych polskich miastach trwa rywalizacja między tradycyjnymi taksówkami a nowoczesną formą przejazdów zamawianą z poziomu aplikacji na smartfona. Najpierw w 2014 roku pojawił się Uber. Dwa lata później w Warszawie swoje usługi zaczął oferować kolejny gracz tego rynku, wtedy nosił nazwę Taxify. Przez ostatnie lata jego pozycja rosła w siłę, dzięki czemu pojawił się w wielu polskich miastach. W 2019 zmieniono jego nazwę na Bolt i właśnie z nią ta firma jest obecnie kojarzona.

Z którym przewoźnikiem poruszanie się po mieście jest bardziej opłacalne? Jakie są różnice między nimi? Jaka przyszłość czeka to przedsiębiorstwo w naszym kraju biorąc pod uwagę nowe regulacje prawne? Wszystkie odpowiedzi zostaną udzielone poniżej.

Co to jest Bolt?

Bolt, wcześniej Taxify, to estoński startup. Powstał w 2013 roku, a jego siedziba mieści się w Tallinie. Założył go Markus Villig, wtedy dziewiętnastoletni uczeń liceum, którego wizją było oferowanie przejazdów w Tallinie i Rydze w taki sposób, aby można było je wyszukiwać z poziomu aplikacji mobilnej.

Projektem szybko zainteresowały się takie przedsiębiorstwa jak Skype czy Transferwise, dzięki czemu uzyskał 1,5 miliona euro dofinansowania na rozwój. Jak nietrudno się domyślić, firma dość szybko osiągnęła wielki sukces.

Obecnie jej usługi dostępne są w ponad 150 miastach w 35 krajach Europy, Ameryki Północnej, Afryki i Bliskiego Wschodu. Każdego dnia z aplikacji tego przewoźnika korzysta około 30 milionów użytkowników, posiada on w swoich szeregach także ponad milion kierowców. W marcu 2020 Bolt zajął trzecie miejsce w zestawieniu brytyjskiego dziennika Financial Times dotyczącym Najszybciej Rozwijających się Europejskich Firm.

Do Polski, jeszcze jako Taxify, trafił w grudniu 2016 roku, najpierw tylko do Warszawy. W tej chwili możemy zamawiać przejazdy już w 31 miastach naszego kraju, ich lista znajduje się poniżej:

  • Białystok
  • Bielsko-Biała
  • Bydgoszcz
  • Częstochowa
  • Elbląg
  • Gdańsk
  • Gdynia
  • Gorzów Wielkopolski
  • Kalisz
  • Katowice (aglomeracja Śląska)
  • Kielce
  • Koszalin
  • Kraków
  • Legnica
  • Lublin
  • Łódź
  • Olsztyn
  • Opole
  • Poznań
  • Płock
  • Radom
  • Sopot
  • Szczecin
  • Tarnów
  • Toruń
  • Warszawa
  • Wałbrzych
  • Wrocław
  • Włocławek
  • Zielona Góra

Jak korzystać z Bolt?

Aplikacja do złudzenia przypomina tę oferowaną przez konkurencyjnego Ubera, więc jeśli ktoś korzystał z usług tego drugiego przewoźnika prawdopodobnie poczuje się jak w domu. Najpierw należy ją pobrać na swoje urządzenie mobilne i założyć w niej konto (należy podać numer telefonu, adres e-mail oraz dane karty płatniczej, której będzie się dokonywać płatności za przejazdy). Następnie można już zamawiać przejazdy.

Instrukcja krok po kroku znajduje się poniżej:

  1. Włączasz aplikację i akceptujesz punkt odbioru (zostaje on automatycznie zlokalizowany przez GPS, możesz go jednak zmienić, jeśli chcesz zamówić przejazd z innego miejsca)
  2. Zobaczysz imię i zdjęcie pobliskiego kierowcy, wystawioną mu ocenę przez użytkowników oraz numer rejestracyjny i model jego samochodu
  3. Wpisujesz gdzie chcesz dojechać, od razu pojawia się szacowany koszt przejazdu
  4. W tym momencie masz pięć minut aby się rozmyślić i anulować przejazd
  5. Gdy już wsiądziesz do pojazdu, widzisz trasę jaką kierowca Cię zawiezie oraz szacowany czas przejazdu
  6. Po dojechaniu aplikacja automatycznie pobierze z Twojej karty wyliczoną należność, a Ty możesz ocenić kierowcę w pięciostopniowej skali oraz dodać komentarz

Kategorie przejazdów Bolt

Oprócz zwykłej kategorii Bolt, w niektórych miastach mamy do wyboru jeszcze inne rodzaje przejazdów. Jeśli zależy nam na większej przestrzeni w aucie i wygodzie przejazdu, możemy wybrać Bolt Comfort. Ta kategoria dostępna jest w Bydgoszczy, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Poznaniu, Trójmieście, Warszawie i Wrocławiu.

W Krakowie, Trójmieście i Warszawie dostępna jest także kategoria Bolt Pets. Umożliwia ona przejazdy z naszym domowym zwierzakiem, o ile naszym pupilem jest pies, kot, fretka, fretka, królik czy świnka miniaturka.

W Krakowie i Warszawie oferowana jest także kategoria Bolt XL, czyli pojazdy dla maksymalnie sześciu pasażerów.

Ostatnia kategoria dostępna jest tylko w Krakowie. Jest to Bolt Tesla, czyli przyjazne środowisku przejazdy elektrycznymi samochodami właśnie tej marki.

Ile kosztuje Bolt?

Przejdźmy teraz do cennika. Brane pod uwagę są cztery aspekty:

  • Opłata początkowa
  • Opłata za kilometr
  • Opłata za każdą minutę przejazdu
  • Minimalny koszt przejazdu

Ceny różnią się w zależności od miast i kategorii.

Kategoria Bolt

  • Białystok, Szczecin: 4 PLN na start, 1,8 PLN/km, 0,25 PLN/min, minimalny koszt 9 PLN
  • Bielsko-Biała: 4 PLN na start, 1,5 PLN/km, 0,25 PLN/min, minimalny koszt 9 PLN
  • Bydgoszcz: 5 PLN na start, 1,8 PLN/km, 0,25 PLN/min, minimalny koszt 10 PLN
  • Częstochowa: 5 PLN na start, 1,7 PLN/km, 0,25 PLN/min, minimalny koszt 8 PLN
  • Elbląg, Kielce: 5 PLN na start, 1,6 PLN/km, 0,25 PLN/min, minimalny koszt 9 PLN
  • Gorzów Wielkopolski, Toruń: 4 PLN na start, 1,4 PLN/km, 0,25 PLN/min, minimalny koszt 8 PLN
  • Kalisz: 5 PLN na start, 1,7 PLN/km, 0,3 PLN/min, minimalny koszt 8 PLN
  • Katowice, Poznań, Wrocław: 4 PLN na start, 1,3 PLN/km, 0,2 PLN/min, minimalny koszt 10 PLN
  • Koszalin: 5 PLN na start, 2 PLN/km, 0,25 PLN/min, minimalny koszt 10 PLN
  • Kraków: 4 PLN na start, 1,15 PLN/km, 0,25 PLN/min, minimalny koszt 10 PLN
  • Legnica: 5 PLN na start, 1,7 PLN/km, 0,3 PLN/min, minimalny koszt 9 PLN
  • Łódź: 4 PLN na start, 1,3 PLN/km, 0,25 PLN/min, minimalny koszt 10 PLN
  • Lublin: 4 PLN na start, 1,3 PLN/km, 0,25 PLN/min, minimalny koszt 8 PLN
  • Olsztyn: 4 PLN na start, 1,7 PLN/km, 0,25 PLN/min, minimalny koszt 9 PLN
  • Opole: 4 PLN na start, 1,5 PLN/km, 0,25 PLN/min, minimalny koszt 8 PLN
  • Płock: 6 PLN na start, 2,1 PLN/km, 0,1 PLN/min, minimalny koszt 6 PLN
  • Radom: 5 PLN na start, 1,5 PLN/km, 0,25 PLN/min, minimalny koszt 9 PLN
  • Rzeszów: 4 PLN na start, 1,8 PLN/km, 0,25 PLN/min, minimalny koszt 9 PLN
  • Tarnów: 4 PLN na start, 1,2 PLN/km, 0,25 PLN/min, minimalny koszt 8 PLN
  • Trójmiasto: 4,4 PLN na start, 1,44 PLN/km, 0,2 PLN/min, minimalny koszt 10 PLN
  • Wałbrzych: 5 PLN na start, 1,7 PLN/km, 0,25 PLN/min, minimalny koszt 10 PLN
  • Warszawa: 3 PLN na start, 1 PLN/km, 0,3 PLN/min, minimalny koszt 8 PLN
  • Włocławek: 6 PLN na start, 1,7 PLN/km, 0,35 PLN/min, minimalny koszt 10 PLN
  • Zielona Góra: 5 PLN na start, 2,2 PLN/km, 0,3 PLN/min, minimalny koszt 11 PLN

Kategoria Bolt Comfort

  • Bydgoszcz: 7,7 PLN na start, 2 PLN/km, 0,4 PLN/min, minimalny koszt 10 PLN
  • Katowice, Kraków, Lublin, Łódź, Warszawa, Wrocław: 7 PLN na start, 1,7 PLN/km, 0,35 PLN/min, minimalny koszt 10 PLN
  • Poznań: 7 PLN na start, 1,7 PLN/km, 0,33 PLN/min, minimalny koszt 10 PLN
  • Trójmiasto: 7,7 PLN na start, 1,85 PLN/km, 0,4 PLN/min, minimalny koszt 10 PLN

Kategoria Bolt Pets

  • Kraków: 4 PLN na start, 1,15 PLN/km, 0,25 PLN/min, minimalny koszt 15 PLN
  • Trójmiasto: 4,4 PLN na start, 1,44 PLN/km, 0,2 PLN/min, minimalny koszt 15 PLN
  • Warszawa: 4 PLN na start, 1,3 PLN/km, 0,25 PLN/min, minimalny koszt 15 PLN

Kategoria Bolt XL

Bolt XL kosztuje tyle samo w Warszawie i Krakowie – 8 PLN na start, 1,6 PLN/km, 0,45 PLN/min, minimalny koszt 20 PLN.

Bolt Tesla

Z kolei Bolt Tesla to najdroższa usługa. Jeśli ktoś znajduje się w Krakowie i chciałby z niej skorzystać musi zapłacić 13 PLN na start, 2,5 PLN/km, 0,35 PLN/min, a minimalny koszt wynosi 30 złotych.

Stawka dynamiczna

Stawka dynamiczna działa w ten sposób, że jeśli w mieście jest wzmożone zapotrzebowanie na przejazdy po mieście, np. z powodu koncertu, meczu czy trwa piątkowy wieczór i mieszkańcy wracają do domów z imprez w sercu miasta, w aplikacji pojawia się informacja o cenniku dynamicznym. Jest to mnożnik, koszt przejazdu może wtedy wynieść nawet kilkukrotnie więcej niż o standardowej porze. Użytkownik zostaje o nim poinformowany przed rozpoczęciem kursu i jeśli decyduje się odbyć przewóz musi ją zaakceptować na ekranie.

Lex Uber a Bolt

Wraz z początkiem bieżącego w roku weszła w życie nowelizacja prawa transportowego określana jako Lex Uber. Wprowadza ona rozporządzenie, że każdy przewoźnik musi posiadać licencję na taxi. Dotyczy to zarówno kierowcy, pośrednika oraz przedsiębiorcy na rzecz, którego pośrednik działał.

Dodatkowo zniesiono obowiązek posiadania kasy fiskalnej oraz taksometru w taksówkach – może je zastąpić aplikacja. Tutaj pojawia się pierwszy problem, mianowicie do tej pory nie powstało rozporządzenie w sprawie aplikacji mobilnej do rozliczania opłat za przejazdy oraz nie pojawiły się przepisy dotyczące kas rejestrujących transakcje pod postacią oprogramowania.

Dopóki więc odpowiednie rozporządzenie nie wejdzie w życie, jedynym rozwiązaniem jest posiadanie taksometru i kasy fiskalnej. Jednak, jaka jest możliwość aby Uber działał zarówno za pomocą aplikacji, jak i taksometru, skoro to dwa różne systemy, które naliczają opłaty w odmienny sposób?

Rzecz w tym, że zanim nowelizacja miała zacząć funkcjonować, został wprowadzony okres przejściowy, w którym obecni kierowcy jeszcze mogą jeździć na starych zasadach. Miał on się zakończyć 31 marca, lecz z powodu epidemii koronawirusa został on wstępnie przedłużony do końca września, lecz może potrwać jeszcze kolejne miesiące.

Tak więc, na tę chwilę nie znamy rozwiązania tego sporu. Nie wiadomo więc czy taksówkarze wygrają batalię z nowoczesnymi przewoźnikami, takimi jak Bolt czy Uber, dotyczącą oferowanych przez nich tanich przewozów w Polsce. A także, czy firma ta będzie po faktycznym wprowadzeniu nowych przepisów dalej w naszym kraju funkcjonować, a jeśli nawet, to czy w takich cenach.

Czy warto więc korzystać z Bolt

Wydaje się, że Bolt stanowi naprawdę dogodną alternatywę, zarówno dla Ubera, jak i tradycyjnych taksówek. Udostępnia on przejazdy w wielu miastach, w niektórych oferuje więcej niż jedną kategorię pojazdów, ceny są konkurencyjne, a z aplikacji korzysta się w naprawdę wygodny i intuicyjny sposób.

Wady w stosunku do taksówek są identyczne, jak w przypadku starszej konkurencji – dynamiczna stawka, przez którą czasem kurs może okazać się po prostu nieopłacalny oraz fakt, że kierowcy zwykle nie posiadają licencji taksówkarza, przez co nie każdy musi posiadać spore doświadczenie za kółkiem i odpowiednie umiejętności jazdy po mieście.

Nie wiadomo także jaka przyszłość czeka to przedsiębiorstwo w Polsce ze względu na nowelizację prawa transportowego, jednak prawdopodobnie wszystko wyjaśni się w najbliższych miesiącach.

Jakub Bandura
Jakub Bandura
Redaktor portalu PortfelPolaka.pl. Wiedzę z zakresu rynków finansowych i inwestowania zgłębiał na studiach ekonomicznych. Trader rynku OTC i Forex preferujący handel krótkoterminowy. Entuzjasta statystyki oraz analizy technicznej instrumentów finansowych.

Najnowsze

Zobacz również