W ciągu 1,5 roku sieć dyskontów Biedronka zbuduje 600 stacji szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych i hybrydowych przy swoich sklepach. W każdej stacji będzie można ładować w jednym momencie trzy pojazdy, w sumie więc punktów ładowania będzie 1800. To pierwszy taki projekt w Polsce, a zarazem największy w Europie.
Biedronka buduje sieć ładowania aut elektrycznych 
Biedronka zaprezentowała we wtorek swoje plany dotyczące tworzenia punktów ładowania przy sklepach należących do sieci. Wynika z nich, że do końca przyszłego roku pojawią się one w 600 lokalizacjach, zarówno w wielkich aglomeracjach, jak i mniejszych miastach, a każde urządzenie jednocześnie będzie mogło ładować do trzech aut.
Tym samym powstanie 1800 punktów ładowania, których operatorem będzie Powerdot. Pierwsze dwie stacje zostały już uruchomione we wtorek, 11 lipca w Warszawie – przy ulicy Sytej i ulicy Pałacowej. Jeszcze w tym roku powstanie co najmniej 150 tego typu urządzeń przy sklepach sieci Biedronka.
Każda stacja dostępna przy wybranych sklepach sieci Biedronka będzie dysponować prądem stałym DC i mocą 120 kilowatów, co w praktyce będzie oznaczało możliwość szybkiego i komfortowego naładowania elektryka (dysponującego baterią o pojemności 50 kilowatogodzin) w czasie około 20-30 minut, adekwatnym do czasu trwania zakupów w pobliskim sklepie sieci Biedronka.
Po takiej operacji możliwe będzie przejechanie przykładowym autem elektrycznym około 200 kilometrów. Co ważne, wszystkie stacje ładowania będą posiadać trzy złącza: CCS, ChaDemo oraz Type 2.
Dzięki takiemu rozwiązaniu użytkownicy naładują nie tylko niemal każdego elektryka, ale również hybrydę typu plug-in. Korzystanie z urządzeń zlokalizowanych przy sklepach sieci Biedronka nie będzie wymagało zakładania konta, używania aplikacji, ani opłacania jakiegokolwiek abonamentu.
Możliwe będą różne formy płatności: kartą bankową poprzez wbudowany terminal do kart płatniczych, kodem QR bez rejestracji, a także kartą RFiD w ramach roamingu – dzięki czemu obsłużeni zostaną również abonenci innych dostawców usługi ładowania.
Powerdot operatorem stacji ładowania przy Biedronkach
Przy budowie stacji ładowania samochodów elektrycznych Biedronka współpracuje z firmą Powerdot, która jest inwestorem (czyli właścicielem) stacji, a także ich operatorem.
Powerdot będzie również odpowiedzialne za ich funkcjonowanie od strony sprzedaży energii, obsługi płatności oraz oprogramowania, a do dyspozycji klientów będzie całodobowe centrum wsparcia.
Współpraca Powerdot i Biedronki, obejmująca uruchomienie 600 stacji do końca 2024 roku, jest największym tego typu programem w Europie, stworzonym przez sieć handlową i operatora stacji ładowania.
Biedronka pierwszą siecią handlową w Polsce angażującą się w elektromobilność 
W oficjalnym komunikacie sieć dyskontów Biedronka oznajmiła, że budowa największego i powszechnie dostępnego systemu ładowania aut elektrycznych prądem stałym DC nie ma w Polsce precedensu tak w zakresie skali, jak i mocy stacji ładowania.
Rzeczywiście, nie sposób nie zauważyć, że realizacja planów Biedronki i Powerdot istotnie zmieni mapę polskich punktów ładowania. Liczba punktów szybkiego ładowania samochodów w Polsce, o mocy przekraczającej 100 kilowatów powiększy się bowiem trzykrotnie.
Paweł Stolecki, dyrektor operacyjny i członek zarządu sieci Biedronka wyjaśnił ponadto, że “sieć ładowarek przy sklepach Biedronka będzie rozmieszczona w całym kraju w taki sposób, aby poruszanie się pojazdów elektrycznych po polskich drogach było możliwe tylko korzystając z sieci ładowania aut przy dyskontach Biedronka w całym kraju”.
Co dalej z rozwojem infrastruktury ładowania aut w Polsce?
Z danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych wynika, że na koniec maja bieżącego roku w Polsce było 2836 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, co przekładało się na 5597 punktów ładowania.
Co ciekawe, aż 41% ogólnodostępnych stacji ładowania w Polsce znajduje się na publicznych parkingach. Kolejne 17% znajdziemy w centrach handlowych, 16% na terenach hoteli, natomiast tylko 11% na stacjach paliw.
Na rynek stacji ładowania pojazdów elektrycznych w ostatnim czasie mocno również wszedł Orlen. Największa spółka Skarbu Państwa informowała pod koniec maja, że posiada już 500 stacji ładowania, a do końca dekady chce mieć ich 10 tysięcy.
Warto również przypomnieć, że zgodnie z unijnym prawem od 1 stycznia 2025 roku każdy budynek niemieszkalny, który nie jest własnością małego lub średniego przedsiębiorstwa i ma więcej niż 20 miejsc parkingowych, będzie musiał mieć co najmniej jeden punkt ładowania i odpowiednią infrastrukturę dla co najmniej jednego na pięć miejsc parkingowych.
To oznacza, że już niebawem w ślad za Biedronką będą musiały podążyć również inne sieci handlowe, a liczba punktów szybkiego ładowania samochodów w Polsce powinna coraz bardziej dynamicznie rosnąć.