Jak podaje „Dziennik Gazeta Prawna”, partia Zbigniewa Ziobry, Solidarna Polska, chce wprowadzić nowy podatek. Chodzi o daninę od… reklam.
Nowy podatek
Solidarna Polska dążyła wcześniej do tzw. dekoncentracji mediów. Pomysł upadł m.in. pod wpływem nacisków ambasador Stanów Zjednoczonych w Polsce Georgette Mosbacher.
Alternatywą ma być nowy podatek handlowy. Zastanawia jego natura. Chodzi o to, że firmy miałyby odprowadzać do budżetu określony procent (ponoć ok. 20 proc.) obrotów ze sprzedaży czasu reklamowego, powierzchni reklamowej i reklam internetowych.
– Ten podatek płaciłby każdy, kto sprzedaje reklamy: media braci Karnowskich tak samo jak TVN – powiedziała gazecie osoba z Solidarnej Polski.
Kto de facto zapłaci podatek?
Choć formalnie podatek będą płaciły media – od Karwowskich po TVN – te z pewnością przerzucą go na klientów. Ponoć w planach jest danina o wartości aż 20 proc., więc o tyle teoretycznie wzrosłyby ceny reklam.
– Większość mediów starałaby się przerzucić ten podatek na klientów – mówi DGP Tomasz Ramza, dyrektor generalny działu sprzedaży Grupy RMF. – Ci oczywiście podjęliby negocjacje, których wyniku nie da się dziś przewidzieć. Można natomiast przypuszczać, że ewentualna nowa danina odbije się najmocniej na mniejszych graczach – dodaje.
– Z rynku wartego ok. 8 mld zł można by w ten sposób ściągnąć 1,6 mld zł rocznie – szacuje przy okazji źródło gazety z władz. Na bazie tych informacji media wyliczyły więc, że Solidarna Polska myśli o stawce 20 proc. Kwota jest wyższa niż planowane w projekcie budżetu na 2021 r. dochody z podatku handlowego (1,5 mld zł).
„Podatek handlowy miał obowiązywać od 2016 r. Teraz jest planowany na 2022, bo polski rząd wciąż toczy o tę daninę batalię z Komisją Europejską. Z podatkiem od reklam też może się nie udać od razu. Co nie znaczy, że nie uda się wcale. Na początku pierwszej kadencji PiS na prawicy powstał pomysł założenia własnego domu mediowego, lokującego w mediach budżety marketingowe spółek Skarbu Państwa. Branża krytykowała go jako trudny do realizacji na już podzielonym rynku. A jednak pod koniec ub.r. PKN Orlen i PZU założyły agencję Sigma Bis, która w br. realizuje już kampanie reklamowe”
– dodaje gazeta.