Baltic Hub – już ruszyła budowa w Porcie Gdańsk

port przeładunkowy

W Baltic Hub ruszyła w poniedziałek, 28 listopada, budowa głębokowodnego nabrzeża T3, o długości 717 metrów, i głębokości 18 metrów. Koszt inwestycji, która ma się zakończyć w połowie 2025 roku, wyniesie 470 milionów euro.

Dzięki budowie nowego głębokowodnego nabrzeża Baltic Hub stanie się jednym z największych terminali kontenerowych w Europie – jego możliwości przeładunkowe zwiększą się o 1,5 miliona TEU i wyniosą 4,5 miliona TEU rocznie.

Imponująca rozbudowa Baltic Hub Port

Dzięki budowie T3, Baltic Hub zyska dodatkowe 717 metrów nabrzeża dostosowanego do obsługi największych kontenerowców. Będą to stanowiska głębokowodne, a więc o głębokości technicznej 18 metrów. Terminalowi przybędzie również plac manewrowo-składowy o powierzchni operacyjnej 36,5 hektara.

W ramach budowy nabrzeża T3 powstanie zakupionych zostanie także 7 suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 półautomatycznych suwnic bramowych montowanych na szynie (RMG) dla placu kontenerowego, którymi operatorzy będą mogli sterować zdalnie z ergonomicznie zaprojektowanych przestrzeni roboczych. Pozwoli to na bezpieczniejsze, wydajne, nowoczesne i bardziej komfortowe środowisko pracy przez 365 dni w roku.

Łącznie inwestycja jest warta 450 milionów euro. Dzięki tej inwestycji Baltic Hub chce zbudować największy hub kontenerowy obsługujący Europę Środkowo-Wschodnią i kraje bałtyckie i stać się jednym z największych hubów terminali kontenerowych w Europie, zdolnym do obsługi kontenerowców nowej generacji, przypływających na Bałtyk.

Etapy budowy

Budowa projektu T3 będzie realizowana w dwóch etapach. W pierwszej fazie konsorcjum firm Budimex i DEME wybuduje terminal o powierzchni 36 hektarów, obok Terminalu T1.

Ten nowy obszar terminalu, który zostanie ukończony do pierwszej połowy 2024 roku, powstanie w całości na wodzie (zostanie odzyskany z morza), a jego zabudowa przylegać będzie do T1, tym samym kontynuując inwestycję na morzu i z dala od plaży. Taka sama koncepcja przyświecała budowie terminala T1.

4,5 mln TEU zdolności przeładunkowych

Zwiększy to zdolności przeładunkowe Baltic Hub o 1,5 miliona TEU, aż do 4,5 miliona TEU rocznie. W drugiej fazie rozpocznie się budowa ściany nabrzeża o długości 717 metrów i głębokości 17,5 metra. Ma się rozpocząć na początku 2023 roku, a zakończyć w drugim kwartale 2025.

Pod względem wielkości przeładunków Baltic Hub jest aktualnie na trzynastym miejscu wśród portów kontenerowych w Europie. W 2025 roku może natomiast trafić nawet do pierwszej dziesiątki.

To nie koniec inwestycji w Baltic Hub

Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk zapowiedział, że rozpoczęcie budowy terminala T3 jest kluczowe w obszarze rozwoju przeładunków kontenerowych w Polsce, ale to dopiero połowa drogi. Przed nami kolejne inwestycje, w tym zapowiadane T5, aby Baltic Hub docelowo osiągnął blisko 7,5 miliona TEU.

Baltic Hub – podstawowe informacje Największe porty morskie na świecie

Baltic Hub, który zaczął działać w 2007 roku ma zdolność przeładunkową do 3 milionów TEU rocznie. W pierwszej fazie budowy powstał terminal kontenerowy o powierzchni 36 hektarów, zdolny do przeładunku 500 tysięcy TEU. 10 lat później, w 2017 roku otwarto nabrzeże T2.

Całkowita długość dwóch głębokowodnych nabrzeży terminalu wynosi 1,3 kilometra, co gwarantuje jednoczesną obsługę czterech statków, ponad 700 rocznie, w tym 100 największych kontenerowców na świecie. Ponadto, terminal generuje obecnie ponad 12 miliardów złotych rocznie do budżetu państwa z podatku VAT, akcyzy i ceł.

ai
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments